خبرگزاری کار ایران

یک کارفرمای صنعت فرش دستباف:

بیش از نود درصد زنانِ قالیباف «بیمه» ندارند/چرا شفاف‌سازی نمی‌شود؟!

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۳۸۶

یک کارفرمای فرش دستباف در آذربایجان غربی با انتقاد از وضعیت دشوار صنعت قالیبافی در ایران می‌گوید: نهادهای مسئول، دشواری‌های بسیاری برای کارگران این صنعت به وجود آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک قابل‌نژاد، مدیرعامل شرکت ائل‌فرش در آذربایجان غربی است؛ او پیش از این در اعتراض به تعطیلی چند ساله شرکت بافندگی خود، نامه‌ای انتقادآمیز به رئیس جمهور نوشت و اعلام کرد که کارخانه‌اش را در حضور مقامات اجرایی و از جمله شخص رئیس جمهور به آتش خواهد کشید.

قابل‌نژاد حال با انتقاد از شرایط نابسامان بافندگان فرش و بی‌توجهی مسئولان به صنعت فرش دستباف ایرانی می‌گوید: سوال اینجاست که چه کسانی بانی ایجاد وضعیت بسیار نگران‌کننده برای قشر محروم کارگر به خصوص بافندگان فرش دستباف شده‌اند؛ وضعیت کارگران قالیباف به شدت ناگوار است و هیچکس پاسخگو نیست.

او سه نهاد را در این زمینه مسئول می‌داند؛ وزارت صنعت و معدن، اداره کار و تامین اجتماعی و همچنین سازمان فنی‌وحرفه‌ای.

به گفته‌ی قابل نژاد، صنعت و معدن با عدم حمایت از کارفرمایان صنعت فرش، اداره کار و تامین اجتماعی با عدم نظارت بر وضعیت کارگران این صنعت و اجرای ناصحیح بیمه قالیبافان و سازمان فنی و حرفه‌ای با شرایط سختی که در راه گرفتن گواهینامه مهارتِ مورد نیاز بیمه، قرار داده‌اند، همگی در دشواری‌های به وجود آمده سهیم هستند.

این کارفرمای صنعت فرش، می‌افزاید: هزاران نفر به ناحق، در حال بهره‌مندی از حق بیمه‌ی بافندگان فرش هستند؛ درحالیکه بیش از نود و نه درصد صاحبان حق، امکان استفاده از آن را ندارند!

اشاره او به افرادی است که قالیباف نیستند ولی به لطف روابط سببی و نسبی، از رانت بیمه قالیبافان استفاده می‌کنند در حالیکه زنان قالیبافِ بسیاری از حق بیمه محروم مانده‌اند.

از تعطیلی کارگاه‌ها جلوگیری کنند!

او سوالاتی را در رابطه با حوزه کار و اشتغال خود یعنی استان آذربایجان غربی مطرح می‌کند: چرا لیست بیمه‌شدگان فرش دستباف استان، محرمانه است و حتی آن را در اختیار مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه‌های فرش دستباف قرار نمی‌دهند؟ چرا از روبرو شدن با تشکل‌های قانونی حوزه فرش دستباف اینقدر واهمه دارند و هیچگاه در حضور رسانه‌ها، حاضر به شفاف‌سازی نیستند؟!

او در پایان ابراز امیدواری می‌کند با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی بیشترین سهم از تعداد بافندگان کشور را داراست، مسئولان با ورود به این موضوع، ضمن احقاق حق بافندگان فرش دستباف، موجبات رفع موانع تولید و جلوگیری از تعطیلی کارگاهای متعدد فرشبافی را فراهم نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز