خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری:

برخورد قهرآمیز با کودکان‌کار دردی را درمان نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۱۱۳

وزیر کار تاکید کرد: نگاه ما این است که در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نگاه عائله‌محوری به همه خانواده بهزیستی و همه کسانی داشته باشیم که به‌نوعی نیازمند توانبخشی و توان‌خواه هستند و می‌توانند توانمند شوند.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری امروز (سه‌شنبه 25 دی) در بازدید سرزده از مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی شریعتی، زیرمجموعه موسسه خیریه مهرورزان معین اشاره کرد: نگاه عائله‌محور از دیدگاه رهبر انقلاب این است که فرمودند تصور کنید اگر شخصی آسیب‌دیده اجتماعی و معلول است و درجامعه  زندگی می‌کند آن فرد عضوی از خانواده ما محسوب می‌شود . اگر این نگاه حاکم شود نیازمند کارو تلاش شبانه‌روزی هستیم و امیدوارم در سازمان بهزیستی کشور و با مدیریت جدید شاهد این تلاش شبانه‌روزی باشیم . 

وی اضافه کرد: تکیه بر شرکای اجتماعی یکی از برنامه‌های ما به شمار می‌رود چراکه بدون تردید ما به‌تنهایی و تنها با تکیه بر منابع دولتی نمی‌توانیم مراکز مهم بهزیستی مانند این مرکز را اداره کنیم و حتما باید با تکیه بر شرکای اجتماعی این کار انجام شود.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: ما باید نقش تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده داشته باشیم و خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. بسیار متاسفم از مرکزی بازدید می‌کنم که از کمتر از 20 درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود. درمراکز این‌چنینی که طبق استانداردهای ساخته شده می‌توان با قراردادهای روشن با شرکای اجتماعی علاقمند به سرمایه‌گذاری و انجام کار خیر از این مراکز استفاده کامل شود. باید ظرفیت صددرصد چنین مراکزی مورد بهره‌برداری کامل و جامع قرار گیرند و چنانچه مشکل در قوانین و مقررات است باید سازمان بهزیستی کشور نسبت به حل آن اقدام کند.

وزیر کار گفت: باید با شرکای اجتماعی رابطه تنظیم  شود تا دیگر دیده نشود که مرکزی با 20 درصد ظرفیت فعالیت کند. کیفیت کار در مراکز باید تحت نظارت ما باشد و حتما بچه‌های مردم و افرادی که در این‌گونه مرکز فعالیت می‌کنند امانت‌هایی نزد ما هستند که باید از آنان به خوبی مراقبت شود و آنان را به جایگاه مطلوبی برسانیم. 

 شریعتمداری تاکید کرد: بدون تردید در دوره مدیریت جدید سازمان بهزیستی کشور اخذ هرگونه تصمیم‌گیری بدون اخذ نظر ذی‌نفعان ممنوع است یعنی اگر درباره معلولان سخن گفته می‌شود باید نماینده‌ای از معلولان که دانش، احساس و شناخت کافی از معلولیت دارند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند تا  احساس و دانش خود را برای اداره بهتر امور  به درستی منتقل کنند. 

وی تاکید کرد: بدون‌تردید باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت بخش‌های ذی‌نفع را در نظر بگیریم و تصمیمات باید برپایه نیازهای واقعی که از دل این مقایسه‌ها بیرون می‌آید گرفته شود و انتصابی که در سازمان بهزیستی کشور و از دل فرزندان تحت پوشش این سازمان انجام شد ابتکار قبادی‌دانا  رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور و انتصاب شایسته بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در زمینه اتفاق پیش آمده درباره کودکان کار کرمانی و نشر آن در فضای مجازی اظهارکرد: در بلندمدت کار فرهنگی می‌تواند در اصلاح رفتار مردم با جامعه آسیب‌پذیر کشور نتیجه‌بخش باشد.

شریعتمداری تصریح کرد: نگاه به آسیب‌دیدگان باید نگاه عائله‌محور، مشفقانه و نگاه حل مشکلات آنان و مهربانانه باشد و به هیچ عنوان نگاه قهری نسبت به کودک کار در جامعه پذیرفته شده نیست. در بلند و میان‌مدت حتما می‌توان با کار فرهنگی این موضوع را حل و جامعه را با این مفهوم آشنا کرد اما در کوتاه‌مدت با چهره‌های خشن برخوردهای نامناسب و ناشایست با آسیب‌دیدگان اجتماعی باید نگاه قهری وجود داشته باشد تا جامعه متوجه باشد که باید در مسیر حرکت خود اخلاق را رعایت کند وگرنه نظم برقرار نمی‌شود و نمونه‌ای که در کرمان اتفاق افتاد از این دست بود.

وی با بیان اینکه کودکان کار معلول و پدیده‌ای برون‌داد بخشی از فعالیت‌های  اجتماعی، اقتصادی کشورمان هستند، متذکر شد: بخشی از این افراد نیز ایرانی نیستند و از سایر کشورها به کشور ما می‌آیند و محل زندگی آنان تامین کننده نیازهای زندگی آنان نیست و یا فقر و تکدی‌گری متجاهرانه در سطح جامعه برون‌داد فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی کشور و بخشی از آن مربوط به شرایط اجتماعی ما و بازهم باید با آن مانند فرزند خودمان برخورد کنیم و علت را  جویا شویم و برخورد قهرآمیز مخصوصا با کودکان دردی را درمان نمی‌کند، باید با کودکان برخورد مهربانانه داشت و با افرادی که رفتار خشن دارند برخورد قانونی شود. باید در چاچوب مناسب با جامعه مخاطب ما که بسیار نیز محترم هستند رفتار شود . 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز