خبرگزاری کار ایران

کارفرمای کارگران کیش چوب تغییر کرد/ اظهار نگرانی کارگران نسبت به دریافت مطالبات خود

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۲۳۷

به دنبال واگذاری مسئولیت کارخانه کیش چوب به یک کارفرمای جدید، شماری از کارگران این واحد صنعتی نگرانی خود را نسبت به آینده شغلی و دریافت مطالبات معوقه خود اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال واگذاری مسئولیت کارخانه کیش چوب به یک کارفرمای جدید، شماری از کارگران این واحد صنعتی نگرانی خود را نسبت به آینده شغلی و دریافت مطالبات معوقه خود اعلام کردند.

این کارگران گفتند: با طولانی‌تر شدن زمان تعطیلات و توقف فعالیت کارخانه کیش چوب، اخیرا این واحد تولیدکننده محصولات چوبی به یک کارفرمای جدید واگذار شده و تقریبا شروع به کار کرده است.

کارگران این شرکت درباره شرایط کنونی این مجموعه صنعتی گفتند: طبق ماده ۱۲قانون کار، کارفرما جدید باید تمام مطالبات گذشته کارگران را پرداخت کند. این مطالبات اعم از سنوات، سختی و زیان‌آور و مطالبات مالی و مزدی معوقه است اما شرکت جدید زیر بار نص قانون نمی‌رود.

این کارگران که نسبت به تاخیر در معوقات مزدی و همچنین تعیین تکلیف وضعیت کارخانه طی یکسال گذشته در مقابل کارخانه و مقابل نهادهای مختلف دولتی در جزیره کیش دست به اعتراض صنفی زده بودند، گفتند: حدود ۱۲۰ کارگر قدیمی کارخانه کیش چوب هستیم که ۸ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی عقب‌افتاده طلب داریم .مجموع مطالبات مزدی ما به حدود ۸ میلیارد تومان می‌رسد.

در عین حال این کارگران گفتند: شرایط جدیدی که برای کارگران قدیمی کارخانه کیش چوب فراهم شده قابل قبول نیست به همین دلیل حدود ۷۰ نفر از کارگران حاضر به ادامه همکاری با کارخانه نیستند و برای  قطع همکاری و دریافت مطالبات مزدی خود پافشاری دارند. این ۷۰ کارگر از تیر ماه سال جاری به اداره کار و خدمات اشتغال منطقه آزاد کیش شکایت کرده و اخیرا حکم مصادره اموال کارخانه را دریافت کرده‌اند.

کارگران کیش چوب با بیان اینکه تصور این بود که کارفرمای جدید به تعهدات خود در قبال پرداخت مطالبات مزدی کارگران عمل خواهد کرد، افزودند: وضعیت مالی کارگرانی که ماه‌هاست مزد دریافت نکرده‌اند مناسب نیست و آنان از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند و این در حالی است که کارفرمای جدید زیر بار مسئولیت پرداخت مطالبات کارگران نمی‌رود.

کارگران کیش چوب افزودند: مسئولان بدون درنظر گرفتن شرایط زندگی آنها در مورد واگذاری این واحد صنعتی تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که کاملا به زیان آنها و خانواده‌هایشان است. در عین حال حدود ۵۰ کارگری که در کارخانه باقیمانده‌اند به دلیل شرایط بد مالی ناچار به قبول همکاری با کارفرمای جدید شده‌اند.

کارگران در ادامه گفتند: اگرچه از شنیدن اخبار مربوط به واگذاری کارخانه کیش چوب و نیز بهبود وضعیت اقتصادی محل کارشان خرسند هستند اما تا این لحظه از جانب کارفرمای جدید در شرایط کاری کارگران قدیمی تغییری ایجاد نشده و آنها با همان شرایط قبلی ساعت و حجم کاری مشغولند.

این کارگران با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین دغدغه آنها مسئله معوقات مزدی است که از کارفرمایان قبلی طلبکارند، افزودند: باتوجه به بازگشایی کارخانه امیدواریم که این مسئله نیز مرتفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز