خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

باید برای گرسنگیِ نیروی کار تدبیری بیاندیشند

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۶۶۸

مازیار گیلانی نژاد با بیان اینکه هجوم کارگران بیکار برای گرفتن بیمه بیکاری باعث ورشکستگی تامین اجتماعی خواهد شد، می‌گوید: باید برای گرسنگی و بیکاری نیروی کار تدبیری اندیشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وضعیت اقتصادیِ ناگوار به همراه تعطیلی موقت یا دایم واحدهای تولیدی و صنعتی،  زندگی مزدبگیرانِ کارگری را با دشواری‌های بسیار مواجه کرده‌است.

مازیار گیلانی‌نژاد (فعال صنفی کارگران فلزکار) در این رابطه می‌گوید: کارگران شاغل یا همان‌هایی که هنوز به خیل عظیم بیکاران نپیوسته‌اند نیز دارای مشکلات فراوان هستند که یکی از مهم‌ترین این مشکلات، «مطالبات مزدی معوقه» است.

او در ادامه می‌گوید: در حال حاضر صنعت، کشاورزی، دامپروزی و باغداری با سیاست‌هایی که مشاوران اقتصادی دولت، به دستور صندوق بین‌المللی پول اجرا کرده‌اند، دچارِ رکود بی‌سابقه شده‌است. گزارش‌های کارگری نشان می‌دهد بیش از ٦٠ درصد کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی یا کاملاً تعطیل شده‌اند یا ظرفیت تولید را به کمتر از نصف رسانده‌اند؛ در کشاورزی و دامپروری نیز وضع به همین منوال است. تجمعات مکرر کشاورزان اصفهانی از فرط بی‌آبی و بیکاری، دلیل این مدعاست.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه باید برای بیکاری و گرسنگی نیروی کار تدبیری بیاندیشند، اخطار می‌دهد: هجوم کارگران بیکار برای گرفتن بیمه بیکاری در شعب تامین اجتماعی بی‌سابقه است که همین مساله ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی را در پی خواهد داشت.

گیلانی‌نژاد ادامه می دهد: در این میان سوالی مطرح می‌شود اینکه؛ چگونه می‌خواهند گرسنگی و فقر را دعوت به صبر و ریاضت کنند؟

او با بیان اینکه «اعتراض» و «تشکل یابی» حق مسلم کارگران است و با اشاره به احکام صادره برای کارگران «هپکو» می‌گوید: کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند، چگونه می‌توانند به تولید ادامه دهند؛ چگونه امورات زندگی‌شان را بگذرانند؛ چگونه از این کارگران می‌خواهند که ساکت بمانند و دستمزدشان را که «حق بدیهی‌» آنهاست، مطالبه نکنند؟ یادمان نرود که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که حتی اگر کارفرما هر ماه سر موقع دستمزدها را بپردازد، بازهم نمی‌توان معیشت خانوار را تامین کرد؛ پس وای به حال کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز