خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حقوقی:

حق‌السعی کارگران از روز اخراج محاسبه می‌شود/کارفرما نمی‌تواند فقط به مزد اکتفا کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۰۱۵

علیرضا مقدم گفت: کارفرما نمی‌تواند به هیچ عنوان از پرداخت حق‌السعی ایام تعلیق به کارگر طفره برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدور رای جدید دیوان عدالت اداری در خصوص الزام کارفرما به پرداخت حق‌السعی ایام تعلیق پس از صدور رای بازگشت به کار، موجد به وجود آمدن ابهاماتی برای کارگران شده‌است.

علیرضا مقدم (وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی) که وکالت کارگران بسیاری را در پرونده‌هایی با موضوع «بازگشت به کار» برعهده داشته‌است، در رابطه با این رای و پرداخت حق‌السعی در شرایط کلی می‌گوید: کارفرما به هیچ وجه نمی‌تواند از پرداخت حق‌السعیِ ایام تعلیق طفره برود و در صورتی که  اخراج کارگر «غیرموجه» تشخیص داده شود و کارگر بتواند از مراجع ذیصلاح، حکم بازگشت به کار بگیرد، کارفرما موظف است حق‌السعی را تمام و کمال بپردازد.

به گفته‌ی این وکیل دادگستری، رای دیوان عدالت، «جنبه‌ی اثباتی» دارد و هیچ زمان دیوان عدالت به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور، نص قانون را زیر سوال نخواهد برد.

اشاره مقدم به ماده 165 قانون کار است که در آن به صراحت آمده در صورتی که هیات حل اختلاف، اخراج کارگر را غیر موجه تشخیص دهد، حق‌‌السعی باید از «تاریخ اخراج» پرداخت شود.

این کارشناس دادگستری تاکید می‌کند: کارگر باید ابتدا برای دریافت رای بازگشت به کار خود اقدام کند و پس از آن به صورت خودبخود، حق السعی از زمان اخراج به او تعلق خواهد گرفت. یعنی از فردای اخراج تا روزی که بازگشت به کار تحقق یابد، حق‌السعی بر ذمه‌ی کارفرماست.

مقدم در ارتباط با تعریفِ «حق‌السعی» می‌گوید: حق ‌السعی به معنای مزدِ تنها نیست و همه مزایای مزدیِ زمان اشتغال از جمله بهره وری، کارانه، حق مسکن، پاداش و دیگر مزایای عرفی کارگاه را دربرمی‌گیرد و استناد پرداخت نیز همواره به آخرین پرداختِ قبل از اخراج کارگر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز