خبرگزاری کار ایران

کتاب تامین مالی حمایت‌های اجتماعی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۵۴۶

کتاب "تامین مالی حمایت‌های اجتماعی"، تالیف میکاییل خیخون و جمعی از نویسندگان، با ترجمه عباس خندان، به‌تازگی از طرف انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب "تامین مالی حمایت‌های اجتماعی"، تالیف میکاییل خیخون و جمعی از نویسندگان، با ترجمه عباس خندان، از طرف انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد.

کتاب تامین مالی حمایت‌های اجتماعی کتابی است کاربردی و مخصوص سیاست­گذاران و تصمیم‌­گیران این حوزه که موضوعات علمی را با زبان ساده و به دور از پیچیدگی­های فنی بیان کرده است.

کتاب با این سوال مهم شروع می­شود که آیا دولت­های رفاه گسترده و تأمین اجتماعی که دایره خدماتش روز به روز بزرگتر شده در آینده قابل دوام و پایدار خواهد بود؟ آیا کشورهایی که به عنوان مثال اکنون تا 30 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP)  خود را صرف تأمین اجتماعی می­کنند می­توانند در آینده هم از پس این مخارج بر آیند؟

پس از بحث و بررسی­های فراوان نظری و تجربی به عنوان نتیجه پاسخ داده می­شود که تمام این به حکمرانی مالی سیستم یا نظام تأمین اجتماعی بستگی دارد. اگر خدماتی که ارائه می­شود ناکارآمد – به این معنی که در رسیدن به اهداف ناموفق باشد – و ناکارآ – به معنای رسیدن به اهداف همراه با صرف هزینه زیاد و هدرروی– باشد حتی یک دلار هم هزینه زیاد است و جامعه آن را تحمل نمی­کند. اما برعکس اگر مخارج تأمین اجتماعی کارآمد و کارآ باشد حتی صرف مبالغ بیشتر از این نیز بسته به هنجارهای اجتماعی کشورها ممکن است با پذیرش عمومی همراه باشد.

این کتاب به سیاست­گذاران می گوید که چگونه می­شود نظام تأمین مالی کارآمد و کارآیی را برای انواع مختلف از حمایت­های اجتماعی اعم از بلندمدت، کوتاه­مدت، درمان، بیکاری و حتی درآمد پایه شهروندی طراحی کرد.

کتاب برای طیف گسترده‌تری از تحلیلگران سیاست حمایت اجتماعی و برنامه‌ریزان طراحی شده است.  سازمان ‌بین‌المللی کار (ILO) و انجمن بین‌المللی تأمین اجتماعی  (ISSA) بر این عقیده­اند که درک اولیه از روش­های مناسب حکمرانی مالی و برنامه ریزی باید بخشی از آموزش حرفه‌ای تمام برنامه‌ریزان حمایت اجتماعی باشد. تأمین مالی حمایت اجتماعی بنابراین از یکسو کتابی درسی برای تحلیلگران است و از سوی دیگر خلاصه‌ای از مفاهیم برای برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان را در بر دارد.

کتاب به تحلیلگران امور مالی کمک می­کند تا به سوالاتی که معمولاً توسط سیاست‌گذاران مطرح می­شود پاسخ دهند. در ادامه فهرستی ازین سوالات متداول به همراه شماره فصل‌هایی از کتاب که به ­آنها پاسخ داده شده، آورده شده است:

اگر یک مزایای رفاهی خاص (یا یک مجموعه از مزایای رفاهی) با یک سطح مشخص معرفی گردد، چه سطحی از مخارج کوتاه­مدت، میان­مدت یا بلند ­مدت مورد انتظار است‌؟ (فصل دوم).

تأثیر احتمالی سیستم (یک طرح یا مزایای جدید) بر عملکرد اقتصاد و بودجه دولت چه خواهد بود؟ (فصل سوم و چهارم).

چگونه سطح کلی معینی از حمایت اجتماعی را تأمین مالی کنیم؟ به زبان دیگر، چگونه مطمئن شویم که وقتی موعد پرداخت مزایا فرا می­رسد یا وقتی مزایای جدیدی معرفی می‌شود منابع کافی در دسترس خواهند بود؟ آیا پرداخت­های انتقالی را از طریق مالیات تأمین مالی کنیم؟ یا از طریق کسورات و حق بیمه؟ یا پرداخت‌های شخصی و انفرادی؟ چه کسی باید بهای خدمات ارائه شده در سیستم حمایت اجتماعی را پرداخت کند؟ (فصل پنجم).

چگونه ارزش پولی که برای پرداخت مالی بدهی‌های آینده ذخیره شده را حفظ کنیم؟ (فصل ششم).

چگونه مدیریت و حکمرانی مالی را ساماندهی کنیم تا استفادۀ بهینه و مسئولانه از منابع کمیاب داشته باشیم؟ (فصل هفتم).

کتاب حاضر با مشارکت سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی و  توسط شش نفر از برجسته‌ترین کارشناسان این دو سازمان نوشته شده است. این کتاب در واقع دانش و تجربه سیاستی انباشته شده در این دو سازمان را یکجا به خواننده ارائه می‌­دهد و از این نظر خواندن آن به همه کارشناسان و تصمیم‌گیران این حوزه توصیه می‌­شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز