خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

1200میلیارد تومان پرداخت تسهیلات برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری/برای دستیابی به اشتغال ابتدا باید مداخلات توسعه کسب‌و‌کار صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۸۳۳

عیسی منصوری گفت: برای تثبیت اشتغال در مناطق روستایی و عشایری دو نکته قرار شد لحاظ شود؛ دسترسی به منابع وام تسهیل شود؛ و اینکه کمک به توسعه اشتغال صورت گیرد. در همین راستا، تاکنون از طریق موسسات عامل 1200 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات صورت گرفته است.

به‌گزارش خبرگزاری ایلنا، عیسی منصوری (معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست "گفتگو پیرامون برنامه ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری" گفت: برنامه اشتغال روستایی و عشایری از سال گذشته در دولت بنا به پیشنهاد وزارت کار مطرح و قرار بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای این برنامه شد.

وی افزود: بعد از تصویب در مجلس (مرداد 96) و ابلاغ آیین‌نامه دولت (آبان 96) قرار شد 25‌درصد منابع صندوق توسعه ملی در بهمن ماه به موسسات عامل این برنامه داده شود. موسسات عامل صندوق کارآفرینی امید، پست بانک، بانک توسعه تعاون و بانک کشاورزی هستند.

وی تاکید کرد: برای تثبیت اشتغال در مناطق روستایی و عشایری دو نکته قرار شد لحاظ شود؛ دسترسی به منابع وام تسهیل شود و اینکه کمک به توسعه اشتغال صورت گیرد (با در نظر گرفتن اینکه این امر لزوما از طریق وام حاصل نمی‌شود). تاکنون از طریق موسسات عامل 1200 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات صورت گرفته است. از طرف کمیته‌‌های فنی ملی و استانی، معادل 6200میلیارد تومان طرح به موسسات عامل معرفی شده و تعداد قابل توجهی طرح از سوی موسسات و افراد به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است. از بین اینها، ما حدود 21هزار طرح را از دستگاه‌های اجرایی داریم که به کمیته فنی ارسال شده است. بنابراین کسانی که قصد دریافت وام را دارند باید طرح ارائه کنند.

منصوری اظهار داشت: از نیمه دوم اردیبهشت، تسهیلات به متقاضیان اوج گرفته است. البته این را باید در نظر داشت خود تسهیلات ابتدا به ساکن منجر به ایحاد اشتغال نمی‌شود. در صورتی که کسب‌و‌کاری شکل بگیرد گرفتن وام موضوعیت می‌یابد. صرفا نباید به وام بسنده کرد. درواقع، وام یک ورودی (input) است. باید یک‌سری فعالیت صورت بگیرد و حاصل کسب‌و‌کار، دستاوردی به‌نام اشتغال است. بنابراین خود وام منجر به دستاوردی مثل اشتغال نمی‌شود. برای دستیابی به اشتغال، پیش و بیش از وام باید مداخلات توسعه کسب‌و‌کار صورت گیرد.

وی ادامه داد: به‌صورت موازی، از بین 97‌هزار آبادی و 44هزار روستای شناسایی شده در کشور، 4900 روستای کانونی شناسایی شده‌اند. روستای کانونی از نظر ما جایی است که بیشترین داد‌و‌ستد را با روستای همجوار دارد و اگر بتوان به آن اعتبار و تسهیلات داد برای سایر روستاهای همجوار نیز مزایای بسیار مفیدی دربرخواهد داشت. در فاز اول برنامه، در 1000 روستا مداخلات توسعه‌ای کرده‌ایم. برنامه‌هایی مثل یک روستا یک محصول، روستای بدون بیکار، ایجاد صندوق‌های تامین مالی، تامین مالی خرد (که توسط سازمان مردم نهاد تاک انجام می‌شود) و... را ابتدا در این روستاها پیاده خواهیم کرد. برای پیشبرد این برنامه، به‌ازای هر روستای کانونی یک تسهیل‌گر پرورش می‌دهیم.

منصوری گفت: پیش از ارائه وام، انجام مداخلات توسعه اشتغال در اولویت بوده و این کار را در روستاهای کانونی مورد نظر داریم انجام می‌دهیم. تاکنون در 127 روستا آغاز شده و به‌تدریج به 1000 روستا خواهیم رسید. تمهیدات لازم برای دسترسی آسان روستاییان به تسهیلات صورت گرفته است. یکی از مشکلات روستاییان برای دریافت تسهیلات نداشتن وثیقه بوده که تلاش شده با ایجاد صندوق‌های ضمانت‌ (مثل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و...) که تاکنون همکاری خود را با ما آغاز کرده‌اند، برای کسانی که وام می‌گیرند، این مشکل رفع شود.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشارکت و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) در دستور کار قرار دارد. از سال گذشته، تامین مالی خرد مورد توجه قرار گرفته است. تاکنون 50‌هزار اشتغال‌زایی به‌واسطه این برنامه صورت گرفته است. گروه هدف این برنامه عمدتا زنان، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار در مناطق روستایی هستند. در سال 97، تلاش داریم این برنامه را برای اجرا در کل کشور، ارتقا دهیم. بخشی از منابع تسهیلات روستایی، در این زمینه استفاده خواهد شد. برای این امر، تقسیم کار ملی را در استان‌ها صورت داده‌ایم و رشته فعالیت‌هایی را بین معاونت‌های وزارتخانه، دیگر دستگاه‌ها و سمن‌ها و ... توزیع کرده‌ایم. همچنین تلاش کردیم صندوق کارآفرینی امید که پیش‌تر متمرکز بر تامین مالی بود به برنامه‌های توسعه اشتغال بیشتر توجه کند.

وی تصریح کرد: این برنامه به‌گونه‌ای تنظیم شد که مشکلاتی که با آنها مواجه می‌شویم از نوع موانع سنتی و کلاسیک نباشند. در خود اجرا کمتر با مشکل برخورد کردیم. در این برنامه از مشاوره کمیته فنی، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌ها استفاده کردیم. بعلاوه تلاش کردیم از تجربیات سایر کشورهای دنیا استفاده کنیم.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان، اظهار داشت: تجربه کشور ما از مداخلات توسعه اشتغال بسیار کم است. درواقع، نهاد توسعه اشتغال نداشته‌ایم. همچنین تسهیلگر حوزه اقتصاد و اشتغال نداشته و یا بسیار کم داریم. رفع چنین مشکلاتی نیازمند تامین مالی نه فقط از جنس وام بلکه به اشکال دیگر است. کشور آمادگی و آشنایی با تامین مالی در اجرای مداخلات توسعه اشتغال نداشته و ندارد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز