خبرگزاری کار ایران

هشدارِ جورج ماوریکوس به کارگران ایرانی؛

مقابله با امپریالیسم اولویت نخست اتحادیه‌های جهانی کارگری باشد/باید مراقب منفعت‌طلبی‌های رئیس‌جمهور آمریکا باشیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۵۰۳

دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با اشاره به این‌که اولویت دادن به مشکلات کارگران جهان باید در دستور کار «دبیلو‌اف‌تی‌یو» قرار بگیرد، گفت که با توجه به ساز و کارهای جدید جهانی و روی کار آمدن فردی تاجرمآب در آمریکا، دبیلو‌اف‌تی ‌یو به عنوان فدراسیونی که دغدغه اصلی آن تامین منافع کارگران است، باید تلاش‌ها خود را در این زمینه تشدید و تسریع کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جورج ماوریکوس (دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری) می‌گوید: اولویت دادن به مشکلات کارگران جهان باید در دستور کار "دبیلو‌ اف‌ تی‌ یو" یا همان فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری قرار بگیرد.

ماوریکوس که آشکارا نگران روی کار آمدن فردی تاجر مآب در آمریکاست که می‌تواند سیاست‌های کاپیتالیسم جهانی را بیش از پیش تحکیم بخشد، تاکید می‌کند که؛ "دبیلو‌ اف‌ تی ‌یو" به عنوان فدراسیونی که دغدغه اصلی‌اش تامین منافع کارگران است، باید تلاش‌های خود را شدت و سرعت بخشد.  

او در مدت کوتاهی که به ایران سفر کرده بود، بارها در گفتگوها و سخنرانی‌های خود از لزوم وحدت اتحادیه‌های کارگری جهان سخن گفته و در گفتگوی پیش‌رو یک توصیه عملی دارد: ما در برابر سیاست‌های تهاجمی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و در کنار تمام کسانی که می‌خواهند برای خود فارغ از دخالت خارجی تصمیم بگیرند، از مدیترانه گرفته تا آمریکای لاتین می‌ایستیم.

ماوریکوس می‌گوید: اتحادیه‌های کارگری جهان باید برای مقابله با سیاست‌های کاپیتالیسم جهانی به ویژه در دوران آمریکای ترامپ با هم متحد شوند. هرگز اجازه نمی‌دهیم سرنوشت کارگران و مشکلات طبقه کارگر، قربانی بازی‌های سیاسی بازیگران نظام لیبرالیسم شود. ما با این اتحاد و همبستگی در برابر بورژوازی جهانی می‌ایستیم، دستاوردهایی که تاکنون داشته‌ایم نیز هرچند کافی نیست ولی قابل قبول بوده است.

دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با اشاره به اینکه اولویت دادن به مشکلات کارگران جهان باید در دستور کار "دبیلو‌ اف‌ تی‌ یو" قرار بگیرد، می‌گوید: مشکلات کارگران در جهان همیشه اقتصادی نیست و ما شاهد مشکلات ایدئولوژیک نیز در این زمینه هستیم. ابزاری که برای تقویت اهداف ایدئولوژیک‌مان در دست داریم، انترناسیونالیست بودن، اتحاد و تهاجمی بودن صفوف مبارزاتی‌مان است. همبستگی ما باید همواره علیه امپریالیسم برای داشتن فرداهای بهتر باشد. ما در فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری بر لزوم آموش و آگاهی‌بخشی به کارگران تاکید داریم. این قشر از جامعه نباید تنها به دنبال تامین مقطعی دغدغه‌های معیشیتی خود باشد. آنها باید تحت آموزش‌های لازم قرار بگیرند تا نسبت به حق و حقوقی که در چارچوب قانون اساسی هر کشوری برای آنها  تعریف شده، آگاهی کامل داشته باشند. متاسفانه در برخی موارد، کارفرمایان از عدم اشراف کارگران بر حق و حقوقی قانونی خود به شدت سوءاستفاده می‌کنند. باید بدانیم آموزش‌هایی که در محیط‌های بسته، بوروکراتیک یا شبه‌گروه‌های روشنفکری برگزار می‌شود، دستاوردی برای ما نخواهد داشت. در همین راستا، در سال‌های قبل طرحی برای تصمیم‌گیری درمورد تشکیل کمیته حقوقدانان و دانشمندان که در صورت لزوم، قابلیت و توان دفاع از حقوق سندیکاها و کارگران را داشته باشد، ارائه کردیم.

 ماوریکوس اعتقاد دارد که؛ عملکرد اتحادیه‌ها باید مستقل‌تر از هر زمانی باشد. او می‌گوید: باید حداکثر تلاش خود را به‌کار گیریم تا مسائل حوزه کارگری تحت‌الشعاع دغدغه‌های سیاسی قرار نگیرد. آزادی و استقلال سندیکاهای صنفی ازجمله مهمترین مسائل کارگری در هر جامعه است.

وقتی نگرانی خود مبنی بر تاثیر تحریم‌‌های غرب بر وضعیتِ معیشتِ کارگران ایرانی را با او در میان می‌گذاریم، آن را تاسف‌بار دانسته و چنین می‌گوید: خاستگاه من یونان است. کشوری که در حال حاضر با چالش‌های فراوان اقتصادی و بحران استقراض از یورو دست و پنجه نرم می‌کند. من به‌عنوان یک شهروند یونان از پیامدهای وضعیت نامناسب اقتصادی بر وضعیت مردم به خوبی آگاهم. در یونان هرازگاهی شاهد اعتصاب‌ و راهپیمایی هستیم. واضح است که این تاثیرات مخرب بر وضعیت زندگی کارگران، مضاعف است. ما به‌عنوان فدراسیون جهانی اتحادیه‌ها کارگری قدرت زیادی داریم و ده‌ها کشور در این اتحادیه عضو هستند. به همین دلیل می‌توانیم در کنار هم قرار بگیریم و  برای کاستن از اثرات سوء این تحریم‌ها و بار سنگین آن بر دوش طبقه کارگر، با هم همکاری کنیم. پیش‌تر نیز گفته‌ام که مشکلات و چالش‌های جامعه کارگری در هر کشور در مرحله نخست باید توسط مسئولان همان کشور حل و فصل شود و در عین حال، کارگران جهان باید بدانند که نهادی قابل اتکا در سطح بین‌الملل به‌عنوان فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری دارند که می‌توانند در زمان بحران به آن پناه ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز