خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ریشه مشکلات کارگران در مجلس است/دولت تشکل‌های کارگری را مهار کرده‌است

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۸۵۱

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان رضوی گفت: بیشترین هجمه‌ها به سازمان تامین‌اجتماعی هم از طرف نمایندگان خراسانی انجام می‌شود. تشکل‌های کارگری خراسان رضوی، برخلاف بسیاری دیگر استان‌ها، از انسجام مناسبی برخوردار نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسین رسولی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان رضوی) گفت: کارگران اگر می‌خواهند مسائل و مشکلاتشان حل شود، باید رفتارهای انتخاباتی‌شان را اصلاح کنند. به نمایندگانی باید رای بدهند که انعکاس‌دهنده دغدغه‌های آنها در مجلس باشند. مجلسی که بیش از نیمی از نماینده‌های حاضر در آن، حامی کارگران و زحمت‌کشان باشند، طبیعتا کابینه‌ای همسو با دغدغه‌ها و چالش‌های کارگران شکل می‌دهد. اکنون این امر؛ یک مشکل زیربنایی است که باید رفع شود.

وی با یادآوری تلاش‌های صورت گرفته در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب مردم ایران برای بهبود وضعیت کارگران، اظهار داشت: با تلاش مرحوم داریوش فروهر، وزیر وقت کار و امور اجتماعی، دستمزدها در سال 1358 رشد بسیار چشمگیری را در قیاس با تمامی اعصار تعیین دستمزد در ایران تجربه کرد. البته در آن سال، موارد دیگری نیز همچون پایین بودن تورم و دلار 7 تومانی این اقدام شایسته را پررنگ‌تر کرد. وی کارگر نبود، اما توانست این اقدام مهم را انجام دهد. متاسفانه بعد از او، دیگر چنین اقدام چشمگیری در راستای بهینه‌سازی وضعیت کارگران باتوجه به ترکیب نمایندگان مجلس و دولت‌ها، صورت عمل به‌خود نگرفت.

رسولی سپس با تاکید بر اینکه ریشه اصلی مشکلات کارگران، به نماینده‌های مجلس برمی‌گردد که در طول این سال‌ها عموما از مسائل و مشکلات کارگران غافل بوده‌اند. وی تصریح کرد: برای طبقه کارگر در ایران رمقی باقی نگذاشته‌اند. اینکه حدود 95 درصد قراردادهای کار در کشور ما موقت هستند؛ خود مانع مهمی است در مقابل شکل‌گیری اقدامات منسجم و متشکل کارگری. بسیاری از نمایندگان کارگران در تشکل‌های کارگری موجود با قراردادهای موقت مشغول به‌کار هستند و از امنیت شغلی لازم برخوردار نیستند. طبیعتا اگر بخواهند دست به اعتراض به شرایط اسف‌بار کار و معیشت‌شان بزنند، با تهدید اخراج از سوی کارفرمایان مواجه خواهند شد.

وی افزود: ما با کثرت تشکل‌های کارگری روبرو هستیم که در بسیاری موارد، همسو و هم‌راستا با یکدیگر فعالیت نمی‌کنند. بعلاوه، تشکل‌های کنونی کارگری مثل شورای عالی کار یا انجمن‌های صنفی، خود در خانه دولت ساکن هستند. هرقدر هم بخواهند مطالبات کارگران را پیگیری کنند، بازهم با محدودیت‌های دولتی روبرو هستند. دولت در ایران، تشکل‌های کارگری را تسخیر و مهار کرده‌است. من منکر ایثارها و زحمات نمایندگان کارگران در شورای عالی کار نیستم اما به‌هرحال؛ کارگران باید از تشکل‌های مستقل برخوردار باشند و این تشکل‌ها، نه با کمک‌ها و حمایت‌های دولت، بلکه با حق عضویت‌های کارگران باید اداره شوند. در چنین شرایطی، نمایندگان کارگران هم مجبورند پاسخگوی فعالیت‌هایشان در جهت استیفای حق کارگران باشند. در غیر این صورت، وضع موجود تداوم خواهد یافت.  

وی همچنین، به وضعیت تشکل‌های کارگری در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این استان، کمر تشکل‌های کارگری را شکسته‌اند. بین تشکل‌های کارگری تفرقه ایجاد می‌کنند. بیشترین حملات به قانون کار در مجلس پنجم، از سوی نمایندگان استان خراسان در آن زمان صورت گرفت. بیشترین هجمه‌ها به سازمان تامین‌اجتماعی هم از طرف نمایندگان خراسانی انجام می‌شود. تشکل‌های کارگری خراسان رضوی، برخلاف بسیاری دیگر استان‌ها، از انسجام مناسبی برخوردار نیستند.  

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان رضوی در پایان، با انتقاد از دکتر قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی ایران) اظهار داشت: وی تنها به منافع پزشکان می‌اندیشد و منافع اقشار مختلف کم‌درآمد مثل کارگران را مورد التفات قرار نمی‌دهد. فردی هم که به‌عنوان نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند، ازجمله کسانی است که از مدت‌ها قبل، به‌دنبال ادغام منابع درمان تامین اجتماعی در منابع وزارت بهداشت بوده‌است.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز