خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد؛

بیکاری و حاشیه‌نشینی محصول خشکسالی در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۷۵۰

به گفته عضو خانه‌ کارگر شهرستان ایرانشهر، خشکسالی در سیستان و بلوچستان، روستاییان را وادار به حاشیه‌نشینی در شهر‌ها کرده‌است. خانواده‌هایی که زمانی با کشاورزی ارتزاق می‌کردند؛ امروز برای تامین معاش به مشاغل کاذب روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز ایرندگانی (عضو خانه‌ کارگر شهرستان ایرانشهر) در رابطه با آثار منفیِ خشکسالی بر اشتغال اهالی سیستان و بلوچستان می‌گوید: خشکسالی در سیستان و بلوچستان یک معضل بزرگ است. در سالهای اخیر، روستائیان خانه و زندگی خود را‌‌ رها کرده و در شهر‌ها حاشیه‌نشین شده‌اند. خانواده‌هایی که زمانی با  کشاورزی ارتزاق می‌کردند، اکنون ناچارند برای تامین معاش به مشاغل کاذب روی بیاورند.

ایرندگانی، وضعیتی را که خشکسالی برای اهالی سیستان و بلوچستان ایجاد کرده؛ اینطور توضیح می‌دهد: اینجا با خیلی جاها وضعیت فرق دارد. در استان سیستان و بلوچستان شغلی ایجاد نشده‌است. مشاغل کاذب برای اهالی سیستان و بلوچستان بیشتر تداعی‌گرِ کارهای پُرخطری مثل سوخت‌کشی‌ است تا دست‌فروشی در پیاده‌روهای خیابان‌ها. نگاه‌های سنگین امنیتی به این استان‌هم به سهم خود باعث شده در هشت سال گذشته، کسب‌ و کارِ ساکنان محلی در بازارچه‌های مرزی ایران و افغانستان از رونق بیفتد.

این فعال کارگری می‌افزاید: البته تبعات خشکسالی تنها به بیکاری محدود نمی‌شود. درست است که اشتغال بخش کشاورزی نابود شده، اما مردمی که اکنون ساکن شهر‌ها شده‌اند، با مشکل گرد و غبار هم روبرو هستند. فقط خوزستانی‌ها نیستند که به اجبار ریزگرد‌ها را تنفس می‌کنند. این مشکل سالهاست که در سیستان و بلوچستان وجود دارد؛ یک نمونه‌اش وزش بادهای ۱۲۰ روزه‌ای که روستاییان سیستانی را فراری داده است.

ایرندگانی گفتگویش را این‌طور به پایان می‌برد: مشکل خشکسالی و به تبع آن، بیکاری و مشاغل کاذب در سیستان و بلوچستان به شدت جدی‌ست و باید مسئولان به فکر رفع خشکسالی و ایجاد مشاغل پایدار در این منطقه محروم باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز