خبرگزاری کار ایران

در ادامه مشکل لنج‌‌بران با افزایش بهای سوخت اتفاق افتاد؛

سهمیه سوخت مرزنشینان هم قطع شد/ ادامه بی‌توجهی وزارت نفت به معاش کم درآمدها

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۴۴۰

به جز قیمتی بالایی که لنج‌بران برای سوخت خود به وزارت نفت پرداخت می‌کنند مرزنشینان سیستان و بلوچستان هم از قطع سهمیه سوخت خود خبر دادند تا همچنان فشار وزارت نفت بر اقشار کم درآمد در فازی دیگر ادامه داشته باشد.

عبدالله بدیعچی، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان فروش سوخت از راه قانونی است ولی به دلایلی که هنوز برای اعضای این تعاونی نامعلوم است،  وزارت نفت سهمیه سوخت آنها را قطع کرده است؛  تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان حدود ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار جمعیت دارد که ۷۰ هزار خانوار را تشکیل می‌دهند و با توجه به محدودیت‌هایی که در کل تعاونی مرزنشینان برای واردات و صادرات با آن مواجه‌ هستند تا به امروز بعد از یارانه‌های نقدی، تنها پشت‌گرمی آنها  فروش سوخت بوده‌است.

این مقام صنفی مرزنشینان سیستان و بلوچستان گفت: پیش از این قرار بود که از طرف وزارت نفت ماهانه ۱۵۰۰ لیتر به اعضای تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان اختصاص یابد تا از قبل داد‌ و ستد آن ماهانه ۱۵۰ هزار تومان نصیب هر خانواده شود اما اکنون نزدیک به دوماه است که به بهانه کمبود سوخت این سهمیه قطع شده است.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت نفت در مورد علت قطع سهمیه سوخت مرزنشینان می‌گویند که دلیل این اتفاق سردی هوا و کمبود مواد سوختی است و برای همین سهمیه مرزنشینان تا اطلاع ثانوی قطع شده است.

او گفت: هنگامی که سوخت را در اختیار تعاونی مرزنشینان قرار نمی‌دهند قاچاق سوخت افزایش می‌یابد، پیش از این هم اعلام کرده بودیم که تجار افغان تمایل دارند از تعاونی ما سوخت خریداری کنند ولی در این راستا مسئولان وزارت نفت هنوز برای بهبود وضعیت بحرانی مرزنشینان هیچ فعالتی انجام ندادند.

قیمت بالای سوخت لنج‌ها کمر لنج‌داران را شکسته است

مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان تنها گلایه‌مندان وزارت نفت نیستند بلکه لنج‌داران ایران نیز که در حاشیه خلیج فارس باربری می‌کنند هم از افزایش بی دلیل قیمت سوخت ابراز نگرانی کرده‌اند.

قاسم خلفی، سرپرست اتحادیه لنج‌داران استان بوشهر در مورد مشکلاتی که قیمت بالای سوخت برای صنف لنج‌داران به وجود آورده است، به خبرنگار ایلنا گفت: اگر می‌خواهند مقابل قاچاق سوخت را بگیرند و در یک عمل نسجیده قیمت سوخت لنج‌برانی که نسل به نسل بر روی این شناورها کار کرده‌اند را را بالا می‌برند. به جای افزایش قیمت سوخت لنج‌بران، بر کارمندانی که سوخت را تحویل شناورها می‌دهند نظارت بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: ما پیش‌بینی می‌کنیم به زودی قیمت سوخت که اکنون نزدیک به ۱۹۰۰ تومان است طی چند روز آینده از ۲ هزار تومان هم خواهد گذشت. این وضعیت می‌تواند زندگی لنج‌داران را با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو کند.

وی افزود: لنج‌های کوچک محصولات خود را به بندر دوبی می‌برند که فاصله ما تا آنجا ۳۵۰ مایل است جالب اینجا است که ۳۱۵ کیلومتر از این فاصله را ما در آب‌های ایران تردد می‌کنیم و تنها ۳۵ کیلومتر را در آب‌های دبی طی می‌کنیم و برای همین نباید دولت قیمت سوخت را با ما ایرانی‌ها چند برابر گرانتر حساب کند.

خلفی با اشاره به وضعیت معیشتی ملوانان و لنج‌دارها خاطرنشان می‌کند: لنج‌های ۲۰۰ تنی برای جابه‌جای محصولات مجبورند به کشور قطر سفر کنند زیرا فاصله آن نسبت به دبی کمتر است و در این سفر برای هر ملوان کمتر از ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد. این ملوانان در ماه یک بار می‌توانند این درآمد را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز