خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار مطرح کرد:

ایزولاسیون مرحله حساس تعمیرات در صنایع نفت/ حرفه پر مخاطره کارگران تعمیراتچی

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۷۷۷

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار می گوید هنگام انجام تعمیرات (اُورهال) در پروژه‌های نفتی باید مطمئن بود که فرایندهای مربوط به ایزولاسیون و خنثی سازی انجام شده باشد چرا که کوچکترین نشتی مواد قابل اشتعال می‌تواند حوادث پرخطری را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی علت کشته و زخمی شدن هشت کارگر پالایشگاه نفت تهران را عدم نظارت و دقت بر اجرای عملیات تعمیرات اساسی (overhall) اعلام کرد، مطابق این اظهارات کارگران حادثه دیده پالایشگاه شهید تنگویان تهران به دلیل نشتی گازی که هنگام انجام تعمیرات و تعویض قطعات برج آیزاکس اتفاق افتاده است، دچار حادثه می‌شوند.

از نظر کارشناسان ایمنی و بهداشت کار علت نشتی هرگونه ماده قابل اشتعال در محل تعمیرات با بی‌دقت در عملیات ایزولاسیون یا همان جدا سازی مواد قابل اشتعال مرتبط است، عملیاتی که خود مرحله‌ای از پروژه تعمیرات محسوب می شود و طی آن به محل انجام تعمیرات به صورت موقت از  از هرگونه موادی که ممکن است حادثه‌ انفجار یا آتش‌سوزی را رقم بزند تخلیه می‌شود.

«عیسی ثعلبی» کارشناس ایمنی و بهداشت کار در این باره به ایلنا، می‌گوید: در هنگام انجام تعمیرات (اُورهال) در پروژه‌های نفتی باید مطمئن بود که فرایندهای مربوط به ایزولاسیون  و خنثی سازی با دقت و به صورت ایمن انجام شده است.

وی با بیان اینکه باقیماندن کوچکترین ردی از مواد قابل اشتعال یا انفجار برای کارگرانی که در محل تعمیرات حضور دارند پر مخاطره خواهد بود، تصریح کرد: از همین رو بخشی که تعمیرات بر روی آن صورت می‌گیرد باید موقتا از دسترس خارج و کارهای مربوط به ایزولاسیون بر روی آن انجام شود.

این کارشناس ایمنی کار گفت: مطابق نظام راهنمای پروانه کار در صنعت نفت، ایزولاسون به معنی جداسازی و قطع ارتباط کامل منابع انرژی جهت پیشگیری و حفاظت در برابر رهاسازی انرژی یا مواد دیگر به محدوده در حال انجام کار است.

ثعلبی اضافه کرد: ایزولاسیون شامل مسدود سازی یا کور کردن  (Blanking or Blinding) از هم باز کردن (Breaking) ناهم‌ترزا کردن (Misalignment) قفل زدنی یا برچسب گذاری منابع انرژی، قفل کردن، بستن و برچسب زدن تمامی شیرها و مسدود کردن و جداکردن همه اتصلات مکانیکی است.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه در هنگام تعمیرات می‌توان ایزولاسیون را در همان قسمت در دست تعمیر و یا از بالادست انجام داد، گفت: اینکه ایزولاسیون به چه شکل انجام شود را مسئول بهره برداری  پالایشگاه تعیین می‌کند و تشخیص آن با پیمانکار و یا مسئول ایمنی نیست؛ از طرفی مسئول بهره بردار باید این اطمینان را حاصل کند که ایزولاسیون به صورت فعال و ایمن صورت گرفته است یا خیر.

ثعلبی افزود: حتی پس از ایزولاسیون نیز ممکن است که گازها و سیالات در مخازن و لوله‌ها وجود نداشته باشد چرا که همواره ممکن است که میزان کمی از این مواد قابل اشتعال در مخازن وجود داشته باشند از همین رو باید تمامی قوانین مربوط به این بخش را  به صورت سختگیرانه و بدون مماشات اجرا کرد.

ثعلبی در خصوص عملیات خنثی سازی و اهمیت آن تصریح کرد: خنثی سازی به این معنی است که گازهای خطرناک دیگر را به وسیله تزریق گازهای خنثی همچون نیتروژن بی اثر کرد تا حادثه ای پیش نیاید.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه هر کسی که می‌خواهد کار تعمیرات را انجام دهد باید پیش از این کار کلیه مجوزها را از مسئول آن واحد گرفته باشد، تصریح کرد: حال این شخص می تواند پیمانکار پروژه یا هر کس دیگری باشد مهم این است که مجوزهای لازم را کسب کرده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز