خبرگزاری کار ایران

مسئول کمیته زنان یک تشکل عالی کارگری؛

آمار دقیقی از فعالیت کارگران زن نداریم/عدم اجرای قانون؛ ظلم به زنان شاغل است

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۲۷۸

نشست خبری کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، صبح امروز (شنبه، چهارم شهریور ماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سمیه گلپور» در نشست خبری معرفی فعالیت‌های کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری گفت: این کمیته در راستای وظیفه اصلی خود حمایت از کارگران زن است دو سال پیش تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه گسترش فعالیت‌های این کمیته در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در این راستا، امسال یک نماینده زن از کانون عالی انجمن‌‌های صنفی کارگری در اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار شرکت کرد.

وی افزود: حضور زنان و تقویت جایگاه کارگران زن نشات گرفته از یک نگاه فراجنسیتی است در این راستا درحال فعال‌سازی کمیته‌های کارگران زن در سراسر کشور هستیم.

وی با اشاره به نشست داخلی کمیته زنان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری گفت: در این راستا انتخاباتی برگزار شد و رئیس، نائب رئیس و بازرسان این کمیته معرفی شدند و شروع دوره رسمی فعالیت‌های این کمیته اعلام شد و حیطه‌های فعالیت این کمیته به روشنی مشخص شد.

گلپور با تشریح وظایف اصلی کمیته کارگران زن گفت: یکی از اهداف اصلی کانون ایجاد هماهنگی بین انجمن‌های صنفی و کانون‌های صنفی کارگران زن است که در همین رابطه تلاش داریم با یک هماهنگی کار جزیره‌ای را رها کنیم و از آن طرف به صورت متمرکز وارد عمل شویم.

وی در ادامه افزود: پیگیری تصویب و اجرای مقررات موثر با فعالیت کارگران زن از طریق تعامل با قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های دولتی مانند وزارت کار یکی دیگر از اهداف اصلی این کمیته کارگری است چراکه کارگران باید از جایگاه حقوقی برخوردار باشند و در چارچوب آن مطالبه‌گری کنند.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری بررسی، تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات را یکی دیگر از اهداف اصلی این کمیته عنوان کرد و ادامه داد: یکی از کمبودهایی که در این زمینه مشاهده می‌شود نبود اطلاعات آماری دقیق از فعالیت‌های کارگران زن است. وجود این اطلاعات موجب می‌شود تا آسیب‌شناسی دقیقی در حوزه کارگران زن انجام شود.

گلپور افزود: در عین حال جای خالی زنان کارگر در سازمان‌های جهانی احساس می‌شود چراکه نمایندگان زن خیلی بهتر می‌توانند مشکلات آنان را در جامعه بین المللی منعکس کنند و در عین حال این پیام به زنان کارگر می‌رسد که یک نفر از جنس خودشان در حال پیگیری مشکلاتشان است.

وی با بیان اینکه ارائه آموزش و هدفمند کردن انها برای کارگران زن یک مسئولیت غیرقابل چشم پوشی است، گفت: کارگران زن باید از حقوق صنفی خود مطلع باشند و بدانند که در قالب تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری چه کاری از دستشان برمی‌آید تا برای صنف خود مثمرثمر باشند.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با بیان اینکه رساندن صدای زنان کارگر از اهداف این کمیته است، گفت: در این راستا این کمیته تلاش می‌کند تا با اقامه دعوا در محدوده مقررات به نفع مصالح کارگران وارد عمل شوند. همچنین همکاری با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از دیگر اهداف این کمیته است.

گلپور افزود: باید شاهد یک همگرایی بین نهادهای مدنی در مجامع بین المللی باشیم. کارگران زن می‌توانند آنها را به خوبی نمایندگی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به استانداردهای بین المللی تلاش داریم تا انعقاد پیمان‌های دسته جمعی کار را به شکل مطلوبی انجام دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کارگران زن به علت عدم اجرای صحیح قوانین با آلام فراوانی مواجه هستند، گفت: یکی از حوزه‌هایی که نیازمند نگاه انسانی است، حوزه زنان شاغلی است که قصد به دنیا آوردن فرزند را دارند چراکه پس از بارداری کارفرمایان به صورت سلیقه‌ای مرخصی‌های زایمان آنها را تعیین می‌کنند مثلا یک کارفرما تنها مرخصی را مدنظر می‌گیرند این در حالی است که قانون شش ماه مرخصی را برای زنان باردار تکلیف کرده است.

گلپور افزود: در این کمیته می‌خواهیم زبان گویای آن جماعتی باشیم که امکان مطالبه حق‌شان را ندارند و یا  خواهان برخورداری از حق مساوی با مردان هستند.

گلپور افزود: کمیته این امکان را دارد تا بعضی از موارد را که در حوزه زنان به حل مشکلات آنها یاری می‌رساند به نمایندگان مجلس پیشنهاد کند تا آنها به قوانین تبدیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این کمیته تصمیم دارد که در خصوص مسائل کارگران زن و مشکلات آنها در کارخانه‌ها به صورت شفاف موضع‌گیری کند، گفت: با توجه به اینکه زنان کارگر چندان که باید از حق و حقوق خود اطلاعی ندارند شاهد تضییع حقوق ابتدایی آنان هستیم. در این راستا از خبرنگاران و فعالان زنان کارگر تقاضای مساعدت داریم چراکه باید استفاده مثبتی در این حوزه رخ دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز یک نماینده زن در هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی حضور ندارد، گفت: زنان کارگر برای رساندن صدای خود ناچار هستند که در حوزه‌های مدیریتی هم حضور داشته باشند. کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در چند سال گذشته در این خصوص تلاش‌های فراوانی داشته‌اند تا یک اتحاد میان کارگران زن در سطوح مختلف ایجاد شود. مثلا ما نیاز به حضور نمایندگان زن در هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی داریم تا آنها بتوانند مطالبات بیمه‌ای زنان کارگر را پیگیری کنند چراکه هم اکنون دو تا سه میلیون زن در بازار کار غیررسمی حضور دارند که به صورت کلی برخورداری از مزایای بیمه‌ای محروم هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه عدم اجرای قانون کار موجب می‌شود که ظلم به زنان شاغل صورت بگیرد، گفت: اگر همین قانون کار فعلی اجرا شود بسیاری از مشکلات کارگران زن برطرف می‌شود با این حال می‌بینیم که زنان زیادی خارج از قوانین کار و تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند.

در ادامه این نشست زهره غلامی (نائب رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری) گفت: آبان‌ماه سال گذشته اردوی ویژه کارگران زن در مشهد برگزار شد که این یکی از عملیاتی‌ترین فعالیت‌های این کمیته بوده است. اردوی فوق از روز 22 آبان تا 29 آبان یعنی روز سالگرد تصویب قانون کار ادامه داشت و 150 نفر از خانم‌هایی که در حوزه کارگری فعالیت می‌کردند در آن حضور داشتند که از 22 شهرستان به مشهد آمده بودند.

وی افزود: در این اردو کارگاه‌های آموزشی برگزار شد که البته هدف اصلی آن فعال نمودن کمیته‌های زنان در سراسر کشور بود.

وی افزود: موضع‌گیری در قبال مصائب کارگران زن یکی دیگر از اهداف این کمیته است. همچنین برگزاری کارگاه‌های آ‌موزشی یکی دیگر از اهداف این کمیته است چراکه کارگران زن باید از حق و حقوق خود آگاه شود.

وی در ادامه افزود: هم اکنون کانال تلگرامی کمیته زنان راه‌اندازی شده است و به زودی وبسایت این کمیته به شکل رسمی رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز