خبرگزاری کار ایران

معاون تنظیم روابط کار در گفت‌وگو با ایلنا:

مواضع رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگری شخصی است/از طرح شکایت استقبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۸۱۶

معاون تنظیم روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به انتقادات رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت: در ادامه حواشی مربوط به چگونگی اعزام نمایندگان کارگران به اجلاس سازمان جهانی کار بازهم رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران مطالبی را مطرح و حتی مدعی طرح شکایت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مشیریان با استقبال از مواضع رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت: اگرچه وزارت کار به حرمتی که همواره برای مجموعه نهادهای صنفی قائل است تاکنون از پرداختن به این حاشیه‌ها پرهیز کرده، اما از این شکایت استقبال می‌کنیم تا مستندات خود را به صورت رسمی برای رسیدگی ارائه دهیم.

این مقام مسئول وزارت کار با تاکید براینکه وزارتخانه متبوعش به هیچ وجه علیه مجمع عالی نمایندگان کارگران هیچ موضعی ندارد و در چارچوب احترامی که برای جایگاه رفیع تشکل‌های کارگری قائل است، نهاد نمایندگی کارگر را در همه سطوح درون‌کارگاهی، استانی و کشوری به عنوان یک تشکل صنفی کارگری به رسمیت می‌شناسد، گفت: مواضع رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران درخصوص راه‌نیافتن به اجلاس اخیر سازمان بین المللی کار برگرفته از مواضع شخصی است.

وی گفت: به طور قطع این انتقادات، موضع مجمع نیست و هیات مدیره مجمع عالی کارگران گفته‌های آقای یاراحمدیان را تائید نمی‌کنند.

مشیریان در نقد ادعاهای رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران که موضوع آن حول تصویب و ابطال آیین‌نامه‌ ماده 136 قانون کار (موضوع معرفی نمایندگان تشکل‌های صنفی کارگری به مجامع داخلی و خارجی) است، گفت: ادعای رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران مبنی بر ملغی شدن آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۶ قانون کار و دستورالعمل مرتبط با آن طی نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور وقت در سال ۸۹  است.

وی گفت: در اینجا دو سناریو وجود دارد؛ نخست اینکه آیین‌نامه تبصره یک ماده ۱۳۶ قانون کار ملغی شده و سناریوی دوم آنکه آیین‌نامه تصویب شده و قابل اجرا است. با فرض اینکه این آیین‌نامه ملغی شده باشد آیین‌نامه اجرایی ما قبل آن یعنی برای سال ۷۱ جاری خواهد بود. ضمن اینکه آیین نامه سال ۷۱ هم نظر آقای یاراحمدیان را درخصوص چگونگی انتخاب نمایندگان کارگران در سازمان جهانی کار را تامین نمی‌کند.

مشیریان افزود: این در حالی است که در آیین‌نامه سال ۸۹ به دلیل عدم قید عبارت «شورای عالی کار» طی نامه‌ای ازسوی معاونت وقت روابط کار این اصلاحات جزئی برطرف و آیین‌نامه‌های مواد ۱۳۱ و تبصره یک ماده ۱۳۶قانون کار در سال ۹۰ به تصویب هیأت رسید و رسما به رئیس مجمع نمایندگان کارگران و سایر تشکل‌های کارگری نیز ابلاغ شد.

معاون وزیر کار در امور روابط کار افزود: در‌‌ همان زمان، معاون وقت روابط کار وزیر در نامه‌ای به آقای یاراحمدیان تصویب آیین‌نامه‌های مذکور را تاکید و درخواست کرد تا در جلسه‌ای مشترک با حضور تشکل‌ها دستورالعمل مربوطه نوشته شود. همچنین آقای محمدرضا ربیعی مدیرکل اسبق سازمان‌های کارگری به تمام تشکل‌های کارگری رسما اعلام کرد تا در یک نشست مشترک دستورالعمل‌های مربوطه به ماده ۱۳۱ و تبصره یک ماده ۱۳۶ قانون تدوین شود.

وی در پاسخ به درخواست رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران در خصوص دعوت به مناظره گفت: وقتی اسناد و مدارک قانونی موجود است نیازی به مناظره نیست. تمام مدارک شفاف و موجود است.

مشیریان با تاکید بر اینکه دوران اوج مجمع عالی نمایندگان کارگری در زمان معاون وقت روابط کار بود، گفت: متاسفانه در حالی موضع آقای یاراحمدیان در واقع علیه معاونت وقت روابط کار است و گرچه این فرد را را زیر سوال برده‌اند که معتقدم تمام اقدامات انجام شده در این خصوص در زمان معاون وقت قانونی بوده است.

معاون وزیر کار در امور روابط کار همچنین درباره آیین‌نامه اجرایی مواد ۱۳۱ و تبصره یک ماده ۱۳۶ قانون کار در سال ۹۵ گفت: آیین‌نامه‌های مذکور برای سال ۹۵ صرفا در شورای عالی کار و کمیسیون فرعی هیأت وزیران تصویب شده و هنوز در هیأت دولت درباره آن تصمیم گیری نشده است. بنابراین استناد کردن به آیین‌نامه‌ای که تصویب نشده جایگاه قانونی ندارد. متاسفانه دستورالعملی که سه تشکل در خصوص نحوه اعزام سرپرست گروه کارگران به مجامع ملی و بین‌المللی با یکدیگر توافق کردند با استناد به آیین‌نامه تبصره یک ماده ۱۳۶ قانون کار برای سال ۹۵ بوده و با توجه به اینکه این آیین نامه هنوز در هیأت وزیران تصویب نشده، نباید به آن استناد کنند.

مشیریان ادامه داد: فارغ از این مسائل با توجه به اینکه لایحه اصلاح قانون کار استرداد شده است، بنابراین آیین‌نامه‌ مربوطه که در نوبت رسیدگی در هیأت وزیران است نیز باید مجدد بررسی شود.

وی گفت: شما ادعا می‌کنید شش بار به کنفرانس بین‌المللی کار اعزام شده ایداگر از نظر شما این آئین‌نامه جنبه قانونی نداشته و شما از سال ۸۹ به این موضوع پی برده‌اید به چه دلیل در چاچوب آن به کنفراس رفته و هیچ‌گاه اعتراضی نکرده‌اید

کشف تخلف در برگزاری انتخابات

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از تخلفات در انتخاب نمایندگان کارگران در شرکت گیتی پسند اصفهان خبرداد و گفت: بعد از حواشی ایجاد شده، انتخابات نمایندگان کارگران در شرکت گیتی پسند اصفهان که آقای یاراحمدیان یکی از نمایندگان کارگری این شرکت است، را مورد بررسی قرار دادیم.

معاون وزیر کار با بیان اینکه براساس استعلام و گزارش اداره کل کار اصفهان هلدینگ گیتی پسند بالغ بر ۳۰ شرکت دارد و ۲۷ نماینده کارگر در مجموعه شرکت‌های این هلدینک مشغول هستند، افزود: در صورتجلسه‌ای که به امضای مدیران آن شرکت و مسولان اداره کل کار استان رسیده، تعداد نیروهای شرکت ۷ نفر اعلام شده است. نکته جالب اینکه ۵ نفر از این ۷ نفر مدیران مجموعه هلدینگ‌ها هستند و حق شرکت در انتخابات نماینده کارگر را نداشتند و صرفا دو فرد دیگری که به عنوان نفر اصلی و علی البدل انتخاب شده‌اند، کارگر هستند.

وی ادامه داد: از لیستی که برای کارکنان گیتی پسند ارائه شده صرفا ۲ نفر در لیست بیمه این شرکت هستند درحالیکه به صورت صوری لیست ۲۷ نفر ارائه شده که بجز‌‌ همان دو نفر هیچکدام از افراد، از کارکنان گیتی پسند نبوده و بعضا درسایر شرکت‌های هلدیگ مشعول به کار هستند.

معاون روابط کار وزیر کار با تاکید براینکه در این خصوص برگزار کنندگان و ناظران مجمع انتخاباتی یاد شده مرتکب تخلف شده‌اند، افزود: قراردادهای کاری آنان نیز مبین همین موضوع است حتی فردی که به عنوان رئیس مجمع فرم‌ها را امضا کرده، خود نیز به عنوان نماینده کارگر در یکی دیگر از شرکت‌های هلدینگ است.

معاون وزیر کار در امور روابط کار افزود: این بازرسی‌ها فقط برای انتخابات اخیر نماینده کارگر در گیتی پسند بود و وزارت کار ابدا وارد فرایند بررسی انتخابات ادوار گذشته نشد چراکه نمی‌خواهد در جایگاه مجمع عالی نمایندگان کارگران به عنوان یک تشکل صنفی کارگری خدشه وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز