خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

تامین اجتماعی نباید کارگران خباز را کنار می‌گذاشت/ تفاهم‌نامه‌اخیر با کارفرمایان خباز ایجاد شائبه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۲۵۱

یک فعال صنفی کارگری می گوید همانطور که نظارت بر تخلفات بیمه‌ای کارفرمایان کارگران ساختمانی به انجمن‌های صنفی کارگری واگذار شد می‌توان با انجام این کار در کارگاه‌های خبازی زمینه کاهش تخلفات را فراهم ساخت.

«اکبر شوکت» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به «تجربه موفق» واگذاری نظارت بر تخلفات بیمه‌ای به انجمن های صنفی کارگران ساختمانی، تصریح کرد: در صورتی که به همین ترتیب نظارت بر تخلفات بیمه‌ای  در کارگاه‌های خبازی به انجمن‌های صنفی وگذار شود دیگر شاهد این حجم وسیع از تخلفات و قانون گریزی‌ها  توسط کارفرمایان نخواهیم بود.

این مقام صنفی با تایید انتقاد صنف کارگران خباز از توافق اخیر سازمان تامین اجتماعی با صنف کارفرمایان خباز بر سر انجام نحوه بازرسی از 8 هزار واحد صنفی خبازی سراسر کشور، تصریح کرد: معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی چرا در جریان رایزنی برای امضاء این تفاهم نامه هرگز حاضر نشد تا  از گروه کارگری برای حضور در مذاکرات دعوت کند؟

وی در حمایت از اعتراض‌های کارگران خباز، گفت: کنارگذاشتن صنف خبازان از مذاکرات دسته‌جمعی صورت خوشی ندارد و می‌تواند در نزد کارگران این صنف تولید شائبه بکند.

۲۶ اردیبهشت ماه امسال توافقنامه ای میان صنف کارفرمایان  و سازمان تامین اجتماعی در خصوص انجام بازرسی‌های بیمه‌ای و بازنگری در تعیین دستمزدهای کارگران خباز منعقد شد. نمایندگان گروه کارگری تاکید دارند که سپردن اختیار بازرسی‌های بیمه‌ای به دست کارفرمایان "اجحاف" در حق کارگران است و چنین توافقی "وجاهت قانونی" ندارد.

شوکت در مقام عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران خباز در استان تهران، تصریح کرد: سال ۱۳۸۳ توافقنامه‌ای میان سازمان تامین اجتماعی و صنف کارفرمایان خباز استان تهران منعقد شد که بر اساس آن  بازرسی بیمه ای از کارگاه‌های استان تهران صورت نپذیرد. همین توافق دستاویزی شد تا کارفرمایان تهرانی لیست‌های بیمه‌ای غیر واقعی به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند.

شوکت در پایان افزود: اگر خواهان آن هستیم که توافقنامه‌ها کارکرد اجرایی لازم خود را داشته باشند ابتدا باید به گفت و گو مداری پایبند باشیم در غیر این صورت کارکردی نخواهند داشت و تنها وقت خود را تلف کرده‌ایم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز