خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی خواستار شد:

کارگران ایمن سازی کارگاه را هم مطالبه کنند/ همه حواس‌ها متوجه بازنشستگی پیش‌از موعد نباشد

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۲۵۴

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی می‌گوید هر چند بازنشستگی زودتر از موعد با استفاده از قانون سختی و زیان یک مزیت است اما نباید فراموش کنیم که ایمن سازی محیط کارگاه بر بازنشستگی زودتر از موعد اولویت دارد.

«عباس اورنگ» کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: هر چند بازنشستگی زودتر از موعد با استفاده از قانون سختی و زیان آور یک مزیت در جهت رفاه حال کارگران است اما باید در نظر داشته باشیم که طبق قانون، ایمن سازی محیط کارگاه بر بازنشستگی زودتر از موعد اولویت دارد.

اورنگ با اشاره به آمار بالای حوادث کار در کشور، افزود: هیچگاه بازنشستگی زودتر از موعد نمی تواند پاسخگوی خسارت‌های جسمی و روحی وارده به کارگر و خانواده وی باشد اما غالبا کارگران به این مسئله توجهی ندارند و ایمن سازی کارگاه را مطالبه نمی‌کنند.

این کارشناس تامین اجتماعی افزود: از سوی همانطور که گفته شد کارفرمایان هم توجهی به این مقوله ندارند و اقدامی برای کاهش و یا رفع سختی و زیان آور بودن یک کار نمی‌کنند چرا که این تصور را دارند که ایمن سازی برایشان هزینه زاست.

این کارشناس تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه کمیه سختی و زیان آور تاکنون اقدام جامعی برای مشخص کردن مشاغل سخت انجام نداده است، تصریح کرد: همین مشخص نبودن سختی و زیان آور بودن یک شغل موجب سوء استفاده کارفرمایان شده است چرا که در لیست بیمه‌ای رد شده کارگری که در این مشاغل کار می‌کنند را کارگر ساده معرفی می‌کنند.

وی در پایان افزود: همین نگاه شتاب زده و عاری از هرگونه بینش حرفه‌ای موجب شده است که در پرداخت دستمزد، در حق این دسته از کارگران اجحاف شود، چرا که وقتی شورای عالی کار دستمزد کارگر را تصویب می‌کند باید برای کارگری که در این مشاغل کار می‌کند دستمزد متفاوتی تصویب کند اما در عین تعجب دستمزد کارگر ساده به آنها پرداخت می‌شود و از لحاظ حق مرخصی و سایر مزایا هیچ تفاوتی با کارگران ساده ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز