خبرگزاری کار ایران

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران:

کارگران پای انقلاب ایستادند اما هرگز به آنها توجه نشد/ عملکرد مسئولان قابل قبول نیست

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران تاکید دارد؛ مسئولان در سال‌های گذشته در خصوص بهبود معیشت کارگران عملکرد قابل قبولی نداشتند.

علی‌محمد عزیزی در گفتگو با ایلنا؛ اظهار داشت: اگر تاکنون بخشی از این وعده‌ها به واسطه صدور بخشنامه و آیین‌نامه به اجرا در‌می‌آید بیشتر در جهت اراده دولت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از 8 میلیون کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که با 4 میلیون کارگر فصلی و ساختمانی در مجموع 12 میلیون کارگر را تحت پوشش خود دارد، اظهار داشت: با زیرمجموعه خانواده‌های آنها؛ کارگران بیش از 30 میلیون جمعیت کشور را صاحب هستند که می‌توانند در بسیاری از مسائل و تصمیم‌گیری‌های کلان سرنوشت‌ساز باشند و حماسه تاریخی خلق کنند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان ایلام افزود: همین کارگران در زمان قبل انقلاب و بعد از انقلاب همواره حامی نظام و انقلاب بوده‌اند و پای ارزش‌های امام راحل ایستادند و از حریت این انقلاب دفاع نمودند ولی به آنها در زمینه‌های مختلف توجه نشده است.

عزیزی با اشاره به اینکه عمده مشکلات کارگری کشور عدم تامین مادی و اجتماعی و نبود احترام درخور اجتماعی آن هم در عمل نه در شعار است، افزود: به دلیل عدم توجه مسئولان به امنیت شغلی کارگران نشاط از محیط‌های کارگری رخت بربسته و آنها را با بحران‌ها روحی مواجه ساخته که در نتیجه بهره‌وری کارگران پایین آمده است.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران ادامه داد: کارگری که درآمدش با هزینه خانوار برابری ندارد و مدام به فکر حل مسئله معادله چندمجهولی عدم تبادل درآمد و هزینه است؛ روزها و هفته‌ها و حتی اعیاد ملی و مذهبی که به روال متداول موجب افزایش هزینه است؛ معنای واقعی عید را ندارد.

عزیزی ادامه داد: همه نهادهای غیردولتی متولی کارگری و مسئولان ذیربط باید بدور از تعارفات زمینه آسایش آنها را فراهم کنند تا این قشر بدون دغدغه موجب افزایش راندمان تولید باشند.

وی با اشاره به اینکه کرامت کارگر زمانی محقق می شود که تبعیض بین آنها قائل نشوند و برابر با شان و موقعیت و منزلت زندگیشان با آنها رفتار شود، تصریح کرد: در شرایط موجود و در این فراز و فروز اقتصادی و عدم برابری درآمد با هزینه، این تنها قشر کارگر است که لطمه بر پیکره آن وارد می‌شود و آسیب جدی متوجه این قشر است.

رابط مجمع عالی کارگران در مجلس شورای اسلامی گفت: بایستی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طرف دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس از طرف ملت به عنوان هدیه دولت و ملت به کارگران با مشارکت تشکل‌های کارگری به کارگران از منظر یک مسئله یا پروژه به تامین مادی و اجتماعی آنان نگاه کرده و راه‌حلی عملیاتی و کاربردی را متناسب با روز و شان این بزرگواران پیدا کنند.

علی محمد عزیزی افزود: برخی کارگران از رفاه مادی برخوردارند اما احترام اجتماعی ندارند. حال آنکه انسان همواره از احترام لذت می‌برد. این احترام اجتماعی باید بهتر و بیشتر دیده شود و نهادینه گردد.

وی اافزود: تعین دستمزد کارگران که باتوجه به نرخ تورمی هر ساله از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام می‌شود متاسفانه با نرخ تورم و سبد کالای معیشتی موردنیاز کارگران همخوانی ندارد.

عزیزی از تصمیم‌گیرندگان در شورای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز گلایه کرد و تصریح کرد: برای کلیه آمار و ارقام و حاصل ضرب یکسال کار کارشناسی شده در روزی که چشم و دل و امید کارگران به تعین مزد و به انتطار یکساله است؛ خبرها خلاف محاسبات جامعه کارگری از آب درآمده و اندک امید برای بقا را از کارگر برای زنده ماندن می‌گیرد که امیدواریم این بار شاهد چنین بی‌مهری نباشیم.

رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان ایلام افزود: با اشاره به اینکه ایلام استانی ثروتمند و غنی از منابع طبیعی خدادادی با مرمانی فقیر و کارگرانی با سواد و اهل علم است، گفت: مجمع کارگران استان ایلام؛ تشکل فعال کارگری با بیش از 60 واحد کارگری و تعداد دو هزار کارگر در سطح استان را تحت پوشش خود دارد.

عزیزی افزود: این مجمع استانی افتخار سه دوره عضویت نماینده کارگری در سطح ملی و بین‌الملی را دارد، اما استان ایلام همچنان مقام‌‌دار بیکاری در سطح کشور است و متاسفانه بیشترین فارغ التحصیلان بیکار را دارد که از دولت تدبیر و امید و کلیه مسولین و متولیان انتطار می‌رود نگاهی ویژه و جدی به استان ایلام به خصوص جوانان رشید و برومند این خطه که نهالی از دوران ایثار و مقاومت بوده‌اند؛ داشته باشند.

 وی با اشاره به اینکه این استان در ادوار گذشته با وعده‌هایی همچون ایجاد اشتغال پایدار، احداث چندین واحد صنعتی روبرو بوده اما هیچکدام از وعده‌ها به مقام عمل درنیامده، اظهار داشت: داشتن دومین منابع نفت و گاز کشور اما مغفول با وجود پتانسیل و زمین و خاک مرغوب درکنار داشتن بیشترین بیکار در سطح ملی زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر پایه عدالت اجتماعی بنا شده؛ نیست. این روند درخور این استان مرزنشین و مامن‌ دوران جبهه و جنگ است که امید داریم افق‌های روشنی را در آینده در این استان نظاره‌گر باشیم.

عزیزی تصریح کرد: در راستای فرهنگ کار در استان ایلام تمام تلاش خود را بکار بسته و با هماهنگی اداره کل کار بارها اقدام به برگزاری جلساتی سه‌جانبه با حضور شرکای اجتماعی در راستای تغییر دیدگاه کارگری و فرهنگ کار کرده‌ایم و نتایج مثبتی نیز تاکنون حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: این جلسات با این رویکرد که کارگر و کارفرما شریک اجتماعی دولت و کارگر و کارفرما و لازم و ملزوم هستند همچون دو همسنگر و همچنین اعتماد به نماینده کارگران در محیط کار به عنوان یک فرصت نه یک تهدید است؛ برگزار شده و جا دارد از مدیران سیمان ایلام که همواره حامی کارگر بوده و در جهت صیانت از این قشر و همچنین ایجاد اشتغال در استان گام‌های اصولی برداشته‌اند؛ تشکر نمایم.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران گفت: سیمان ایلام به عنوان واحد نمونه ملی نه تنها در شاخص‌های اقتصادی و تولیدی سرآمد و در زمره افتخارات کشور محسوب می‌شود بلکه در زمینه ایجاد رفاه و امنیت شغلی کارگران آن واحد نیز گام‌های موثری را برداشته است و تعامل و همکاری صنفی و نمایندگان کارگری و تعمیق روابط با حوزه تامین اجتماعی و روابط کار استان از دیگر محاسن و امتیازات این مجتمع بزرگ صنعتی و مدیریت متعهد و پرسنل فداکارش است. ماندگاری چنین مدیریتی نشان از خلاقیت توانمندی نظم و دقت و جدیت و خدمات ارزنده‌ پرسنل و منطقه و استان است که امیدواریم به عنوان الگو توسط سایر واحدهای صنعتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر : ۳۸۸۲۳۲