خبرگزاری کار ایران

صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه 3000 میلیارد تومان کسری دارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۴۱۲

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از کاهش قدرت خرید بازنشستگان زیر مجموعه این صندوق خبر داد و گفت: میانگین دریافتی حقوق بازنشستگان کشوری حدودا یک میلیون و 250هزار تومان است که در مقایسه با تورم ۱۰ سال گذشته بسیار ناچیز است.

به گزارش ایلنا، محمود اسلامیان در نشست خبری امروز شنبه - 24 مرداد ماه -با بیان اینکه صندوق‌های بیمه‌ای با دو معضل بزرگ کمبود اعتبار و کسوراتی که دولت از اعضای این صندوق می‌گیرد مواجه‌اند افزود: صندوق بازنشستگی کشوری هر ماه با  3هزار میلیارد تومان کسری اعتبار روبه‌رو است به همین دلیل ماهانه برای پرداخت حقوق بازنشستگان زیرمجموعه خود با مشکلات زیادی مواجه می شود.

او با اشاره به کاهش 47 درصدی قدرت خرید بازنشستگان در ادامه اظهار داشت: افزایش تورم در دولت های نهم و دهم باعث شد تا قدرت خرید بازنشستگان به شدت کاهش پیدا کند به طوری که به ۶۷ درصد رسید که البته با در نظر گرفتن یارانه پرداختی ۲۰ درصد آن کاهش و در نهایت ۵۰ درصد کاهش قدرت خرید داشته اند اما در دو سال اخیر به دلیل کاهش تورم و افزایش حقوق و دستمزد بیش از نرخ تورم یا به همان اندازه باعث شده که قدرت خرید مردم رو به افزایش رود و ۳ تا ۴ درصد این مقدار جبران شده و به حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد رسیده است.

به گفته وی ٰصندوق بازنشستگی یک میلیون و ۱۵۰ هزار شاغل و یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۴۰ بازنشسته حقوق بگیر تحت پوشش داردکه از این صندوق حقوق ومستمری می گیرند. همچنین در سال ۹۴ حقوق پرداختی به این افراد (بازنشستگان و شاغلین) ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه دارایی این صندوق ۱۵ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: حقوق بازنشستگان براساس سه عامل سود شرکت ها، کسورات شاغلین و کمک های دولت پرداخت می شود اما در مجموع برای پرداخت حقوق شاغلین و بازنشستگان با سه هزار میلیارد تومان کسری اعتبار مواجه هستیم.

اسلامیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر نسبت تعداد شاغلین یا بازنشستگان سازمان به زیر یک رسیده است گفت: نسبت شاغلین به بازنشستگان باید 7به یک باشد این در حالی است که در سازمان بازنشستگی این نسبت کمتر از یک است به همین دلیل با مشکل مواجه شده ایم.

وی افزود: وضعیت صندوق های کشور به دلیل اختلافی که بین جمعیت شاغل و بازنشسته وجود دارد مناسب نیست. در برنامه ششم توسعه این معضل به عنوان یکی از مشکلات اصلی گنجانده خواهد شد.

به گفته اسلامیان، یک درصد از جمعیت تحت پوشش صندوق از کار افتاده، 18 درصد خدمات بازنشستگی می گیرند و 63درصد نیز در قید حیات بوده و مستمری دریافت می کنند.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد افزایش سن بازنشستگی نیز گفت: در سال 93متوسط سن بازنشستگی 52سال بوده است و این در حالی است که در اروپا این سن برای زنان 65 و برای مردان 68سال است و این موضوع یکی از معضلات بزرگ کشور است به طوری که سن بازنشستگی ما با هیچ کشوری در دنیا تناسب ندارد و همین امر باعث افزایش هزینه های صندوق های بازنشستگی می شود.

وی گفت: یکی از راهکارهای حفظ صندوق ها این است که بازنشستگی افزایش پیدا کند به همین دلیل به دنبال این هستیم که در برنامه ششم اصلاح قوانین و افزایش سن بازنشستگی را گنجانده شود.

اسلامیان در مورد یکسان سازی هزینه های سلامت نیز افزود: در حال حاضر موضوعات مربوط به سلامت در جامعه در هیچ مرکز درمانی یکسان نیست و هر بیمارستانی یک قیمت جدید را ارائه می دهد و همین موضوع باعث می شود که علاوه بر بیمه، بیمه تکمیلی را نیز برای جامعه هدف در نظر بگیریم که خود این موضوع باعث تحمیل هزینه های اضافی و صندوق ها می شود که امیدواریم یک بار برای همیشه مجلس و دولت در جهت یکسان سازی نظام های درمانی اقدام کنند.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: همانطور که اقلام غذایی و حتی لبنیات قیمت یکسانی دارند بهتر است بحث سلامت کشور نیز قیمت یکسان داشته باشد.

وی به هزینه های بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: در سال 90، 686میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی هزینه شد که در سال 94 این مبلغ به 980میلیارد تومان رسیده است و در مجموع بیمه های تکمیلی سالیانه هزار میلیارد تومان به صندوق هزینه تحمیل می کنند.

اسلامیان اظهار داشت: در گذشته دولت هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان را پرداخت می کرد اما در دو سال گذشته با مخالفت مجلس این امر محقق نشد به همین دلیل به رغم کسری بودجه این اعتبار را خودمان پرداخت می کنیم.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری به وام ضروری بازنشستگان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد افراد دریافت کننده وام از 61هزار نفر به 200هزار نفر افزایش یافت و براساس مذاکرات با بانک صادرات در سال جاری قصد داریم تعداد این افراد را نیز افزایش دهیم.

وی به سفرهای زیارتی بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: تعداد افرادی که از سفرهای زیارتی استفاده کردند نسبت به سال های قبل 60درصد افزایش یافته و به 80هزار نفر رسیده است و همچنین اعزام به عتبات عالیات را نیز به عنوان برنامه جدید در دستور کار قرار داده ایم.

 

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه یک میلیون و 250 هزار تومان متوسط پرداختی بازنشستگان است، گفت: یک نفر در صندوق 14میلیون تومان حقوق می گیرد که او نیز عضو هیات علمی دانشگاه است و یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما فقط برای افراد تحت پوشش خود تصمیم گیری نمی کنیم و قوه قضاییه و دانشگاه ها در این خصوص تصمیم می گیرند و همین باعث تفاوت حقوق می شود و این قاعده در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی افزود: در سال ۹۵ به دنبال این هستیم که بتوانیم پرداختی های صندوق بازنشستگی را با ارائه طرحی در مجلس متعادل کنیم که امیدواریم به تصویب برسد.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز