خبرگزاری کار ایران

کارگران لوله صفا در انتظار دریافت 4 ماه مزد معوقه

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۸۲۷

با گذشت دو ماه از خاتمه اعتراض اخیر کارگران نورد و لوله صفا این کارگران هنوز بابت 4 ماه دستمزد معوقه و یک سال حق بیمه پرداخت نشده از کارفرما طلبکارند.

منابع ایلنا با اعلام این خبر افزوند: با وجود این بدهی پس از خاتمه اعتراض 35 روزه کارگران کارخانه نورد و لوله صفا این کارگران هرماه دستمزد جاری خود را از کارفرما دریافت می‌کنند.

در کارخانه لوله و نورد صفا نزدیک به هزار کارگر مشغول کارند و این کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن 5 ماه دستمزد و 16 ماه حق بیمه از ابتدای اردیبهشت ماه تا روز پنجم خرداد ماه از انجام کار در کارخانه خودداری می‌کردند.

به گفته کارگران این واحد صنعتی در جریان این اقدام اعتراضی کارفرما معادل یک ماه از دستمزد معوقه و چهار ماه از حق بیمه پرداخت نشده هر کارگر را پرداخت کرد و در حال حاضر نیز به غیر باقیمانده معوقات مزدی سایر مطالبات جاری آنها بصورت مرتب پرداخت می‌شود.

براین اساس در حال حاضر هر کارگر کارخانه نورد و لوله صفا بابت 4 ماه دستمزد معوقه و یک سال حق بیمه پرداخت نشده از کارفرما طلبکار است و از قرار معلوم در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی بدون هیچ مشکلی دفترچه بیمه این کارگران را تمدید می‌کند.

البته در جریان این اعتراض صنفی 35 روزه دو  نفر از فعالان صنفی کارگری نیز بصورت جداگانه بازداشت شدند که در نهایت بازداشت هر دو نفر تا تاریخ 20 خرداد ماه ادامه یافت.

نخسیتن بازداشت در روز 26 اردیبهشت ماه اتفاق افتاد در این روز آقای «شاپور احسانی راد» از کارگران سابق کارخانه پروفیل ساوه  به اتهام آنچه که تحریک کارگران لوله صف بازداشت شد و در سپس در روز سوم خردادماه (هشت روز بعد) آقای جعفر عظیم زاده از از فعالان صنفی کارگری نیز که به همراه خانواده آقای احسانی به دادگستری ساوه مراجعه کرده بود بازداشت می‌شود.

از قرار معلوم به نقل از مقامات قضایی ساوه در خصوص بازداشت این دو فعال کارگری در رسانه‌ها آمده است که افراد بازداشت شده کارگر نبودند اما در اعتراضات اخیر کارگری لوله و نورد صفا نقش داشته‌اند.

در این خصوص منابع ایلنا با یادآوری سابقه اعتراض صنفی کارگران کارخانه لوله و نورد صفا می‌گویند بصورت مشخص  آقای احسانی راد تا سال 86 در پروفیل ساوه که کارفرمای آن همان کارفرمای کارگران لوله صفا محسوب می‌شود مشغول کار بود و اگرچه در حال حاضر بازنشسته شده است اما هنوز پرونده دادخواستی که وی سال‌ها برای برخوداری از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور مطرح کرده بود در اداره کار ساوه جریان دارد و به نوعی هنوز با کارفرمای کارخانه لوله و نورد صفا در ارتباط است.

این منابع همچنین در مورد آقای احسانی راد می‌افزایند که با فرض خاتمه یافتن رابطه کاری این کارگر بازنشسته وی بنا به درخواست همکاران سابقش در کارخانه نورد و لوله صفا بصورت قانونی به آنها در مورد پیگیری مطالبات صنفی‌ معوقه مشاوره داده است.

همچنین این منابع در مورد آقای عظیم زاده نیز با اشاره اینکه سوابق کارگری وی از طریق شرکت پیمانکاری گیلان سیال در پروژه‌های گازکشی کارخانه‌های مختلفی همچون فیلتر صافی، ایرانخودرو، سیمان آبیک، رب اتکا، موج پلاستیک، روغن کشی ورامین و تهران پلاستیک موجود است می‌گویند برابر اسناد پزشکی این فعال کارگری که هم اکنون دچار مشکل جسمی است، در زمان بازداشت تنها به عنوان همراه خانواده آقای احسانی راد در دادگستری حضور داشت و میان او و فعالیت‌های صنفی کارگران نورد و لوله صفا هیچ ارتباطی وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز