خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

کارگران منتظر تغییر رویکرد اقتصادی دولت هستند

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید در ادامه توافق هسته‌ای اخیر، دولت باید برای احیای شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کند.

حسن صادقی با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا؛ یادآور شد برابر وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری در سال 91 در حال حاضر حل مشکل اشتغال و تقویت معاش کارگران یکی از اصلی‌ترین توقعات باقیمانده جامعه از دولت است.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری این بخش از سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه گردش چرخ سانتریفیوژها نباید در گردش چرخ زندگی مردم اختلالی ایجاد کند، گفت: بعد از توافق هسته‌ای اخیر با دید که دولت برای گذران زندگی مردم چه تدبیری به کار خواهد بست و برای اصلاح مقررات در جهت حمایت از تولید داخلی چه اقدامی خواهد کرد؟

وی با یادآوری اینکه شمار قابل توجهی از جمعیت ایران از محل عرضه کردن توانایی جسمی و ذهنی خود در بازار کار ارتزاق می‌کنند؛ گفت: تحریم‌های ناعادلانه اخیر اقتصادی بازار کسب و کار ایران را آنقدر کساد کرده بود که در نتیجه آن کارگران ناچار بودند بدون برخورداری از امنیت شغلی پایدار با درآمدی زیر حداقل‌های قانونی امرار معاش کنند.

صادقی گفت: حال که قرار است تحریم‌های ناعادلانه برداشته شوند باید دید که دولت چه برنامه اقتصادی را برای توسعه کشور در سردارد؟ آیا می‌تواند از شوک روانی ایجاد شده برای جذب سرمایه‌های سرگردان و تجمیع آنها در یک بازار کسب و کار با ثبات استفاده کند؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خصوصا با اشاره به دارایی‌های بلوکه شده‌ای که قرار است با لغو تحریم‌ها در اختیار ایران گذاشته شود؛ ادامه داد: به‌صورت مشخص نحوه هزینه شدن این منابع مشخص می‌کند که تصمیم دولت برای اقتصاد ایران چیست.

وی افزود: البته نمی‌توان توقع داشت که تمام این منابع به‌صورت مستقیم بابت تقویت قدرت معیشتی اقشار آسیب‌پذیر در بازار نقدینگی جامعه تزریق شود اما بسیار مهم است که دولت می‌خواهد این منابع را بابت تقویت و بازسازی ساختارهای صنعتی هزینه کند یا از محل این منابع بازار مصرف کالاهای لوکس و مصرفی خارجی را در ایران گرم نگهدارد.

این فعال صنفی کارگری افزود: برای کارگران تفاوت می‌کند که ببینند دارایی‌های مسدود شده ایران در قالب ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید یا خودروهای لوکس سواری وارد کشور می‌شوند.

وی در توضیح این تفاوت گفت: در حالت نخست کارگر می‌دانند که با خرید ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه تولید امنیت شغلی آنها در بازار کسب و کار کشور تثبیت می‌شود و به موازات همین اتفاق قوانین حمایتی از نیروکار با جدیت بیشتری به اجرا درخواهد آمد اما در حالت دوم کارگران با استناد به تجربه چند سال اخیر می‌دانند که با تردد هر خودروی لوکس در خیابان‌ها شیوه توزیع ثروت ناعادلانه‌تر خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۱۲۲۲