خبرگزاری کار ایران

۳۰۰ کارگر مس شهید باهنر کرمان دست از کار کشیدند

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۶۲۸

از بعد از ظهر روز گذشته تا کنون حدود ۳۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان در اعتراض به تضعیف حقوق صنفیشان دست از کار کشیدند.

منابع کارگری در کرمان گزارش می‌دهند،از روز گذشته نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس شهید باهنر، در اعتراض به آنچه نادیده گرفتن حقوق صنفی ۱۲۰۰ کارگر این مجتمع از سوی مدیریت عنوان شده دست از کار کشیده‌اند. 

گفته می‌شود این کارگران در شیفت‌های بعدازظهر و شامگاه روز دوشنبه بیست و یکم و صبح روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور در محوطهٔ مجتمع از طریق برگزاری تجمع در اعتراض به شرایط موجود دست به اعتصاب زده‌اند.

این کارگران به ایلنا گفته اند در طول یک سال گذشته افزایش حقوق عده‌ای از پرسنل که در رده‌های مدیریتی و پرسنلی مشغول به کارند باعث شده تبعیض‌های غیرقابل قبولی بین کارگران و سطوح بالای شرکت اتفاق بیفتد که ادامه شرایط را برای کارگران سخت کرده است. 

به گفتهٔ این کارگران ازاواخر سال گذشته افزایش بی‌سابقهٔ اضافه حقوق عده‌ای از کارکنان ارشد و مدیران مجتمع مس شهید باهنر موجبات اعتراض کارگران باسابقهٔ این شرکت را فراهم کرد، این در حالی است که مدیریت مجتمع مس شهید باهنر بار‌ها اعلام کرده است که شرکت با کمبود نقدینگی مواجه است. 

یکی از کارگران دراین باره با بیان اینکه این مسئله منجر به بروز اعتراضاتی در بین کارگران شد، گفت: در پایان سال گذشته، با وعدهٔ قائم مقام مدیرعامل قرار بود حق اضافه کار به کارگران پرداخت شود که متاسفانه  این وعده عملی نشد و حتی در یکی از اعتراضات سال گذشته، یک کارگر باسابقهٔ این مجتمع که ۱۸ سال سابقهٔ کار داشت صرفا به دلیل اعتراض به شرایط موجود اخراج شد. 

این کارگر ادامه داد: تلاش‌های نمایندگان کارگری و برخی از مسولین برای بازگرداندن این کارگر بی‌نتیجه ماند و این کارگر با سابقه بدون برگزاری کمیته انضباطی و سایر مراحل قانونی اخراج شد. به گفتهٔ این کارگر، اتفاقی که برای این کارگر افتاد باعث شد سایر کارگران به ادامه یافتن شرایط موجود حساستر شوند و به همین دلیل از روز گذشته دست از کار کشیده‌اند. 

کارگران می‌گویند در شرایطی که مجتمع مس شورای اسلامی کار دارد باید ضمن طرح این مسئله در شورا در خصوص وضعیت این کارگر تصمیم گیری می‌شد اما بی‌توجهی مدیریت مس به شورای کارگری و تصمیمات این شورا باعث شده پیگیری مطالبات صنفی کارگران با تعویق مواجه شود. 

کارگران این شرکت بزرگ صنعتی همچنین به عدم انعقاد قرارداد توسط شرکت با کارگران معترض هستند. به گفتهٔ این کارگران، از ابتدای سال جاری تا کنون هیچگونه قراردادی با آن‌ها منعقد نشده و این مسئله امنیت شغلی آن‌ها را با تهدید مواجه کرده است. 

یکی از کارگران در این باره گفت: این برای اولین بار است که با گذشت ۵۰ روز از ابتدای سال هنوز هیچگونه قراردادی با کارگران بسته نشده است. وی گفت پیگیری‌های نمایندگان کارگران در خصوص قرارداد‌ها هم تاکنون به نتیجه نرسیده است. 

این کارگر ادامه داد: در کنار این اقدامات مدیریت مجموعه در نظر دارد برخی از قسمت‌های مجتمع را به گروههای پیمانکاری واگذار کند که این مسئله موجبات نگرانی کارگران را فراهم کرده است. 

به کارگیری نیروهای غیر متخصص و عدم تامین نیروی کافی با وجود بازنشستگی تعدادی از کارگران یکی دیگر از دلایل اعتراض صنفی کارگران مس شهید باهنر کرمان است. 

شرکت مس باهنر نزدیک به ۱۲۰۰ نفر کارگر دارد و در نزدیکی بزرگ‌ترین و غنی‌ترین معادن مس خاورمیانه تأسیس شده است و شامل کارخانجات ذوب و ریخته‌گری، اکستروژن و پولک زنی و لوله مسی می‌باشد.

محصولات این شرکت که شامل ورق و تسمه، مقاطع و لوله و لوله مسی و... می‌باشد علاوه بر تأمین نیاز داخلی به کشور‌های مختلف از قبیل آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، چین، تایوان، ویتنام، تایلند و کویت صادر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز