خبرگزاری کار ایران

کارگران اخراجی معدن کوشک بافق هنوز به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند

با گذشت چند هفته از اخراج ۱۷ کارگر معدن کوشک، این کارگران هنوز به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۱۷ کارگر معدن کوشک بافق که در پایان بهمن ماه پارسال به دلیل شرکت فعال در اعتراضات صنفی اخراج شده بودند علی رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌اند هنوز به بیمهٔ بیکاری معرفی نشده‌اند. 

یکی از کارگران اخراجی پیش از این به ایلنا گفته بود زمانی که به فرمانداری و اداره کار مراجعه کرده‌ است مقامات محلی به او توصیه کرده‌اند که خود را به بیمه بیکاری معرفی کند. 

وی صبح امروز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه درباره پیگیری‌های انجام شده برای معرفی به بیمهٔ بیکاری گفت: علی رغم گذشت چندین هفته از اخراجمان هنوز اقدامی از سوی اداره کار جهت معرفی به بیمهٔ بیکاری صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: علی رغم اینکه رییس اداره کار بافق وعده داده بود تا ۸ فروردین این مسئله پیگیری شود اما وقتی روز هشتم فروردین ماه به اداره کار مراجعه کردیم هیچکس پاسخگوی ما نبود. پس از آن به ما گفتند بروید و روز ۱۶ فروردین مراجعه کنید که متاسفانه در مراجعه مجدد هم متصدی مربوطه در مرخصی بود و کسی به کار ما رسیدگی نکرد. 

به گفتهٔ این کارگر یک نفر از ۱۷ کارگر اخراجی که در واحد خدمات کار می‌کرد به کار بازگشته است و به صورت روزمزد مشغول به کار است اما وضعیت ۱۶ نفر دیگر هنوز مشخص نیست. 

وی همچنین اضافه کرد: علی رغم اینکه ریس اداره کار بافق هم نسبت به بازگشت به کار مجدد کارگران خوشبین است اما طبق شنیده‌های ما مدیریت معدن چندان با این مسئله موافق نیست و مشخص نیست در ادامه آیا تصمیم گیری دیگر می‌شود یا خیر. 

 گفتنی است پس از اعتصاب ۴۰۰ کارگر در اعتراض به اخراج ۱۷ کارگر این معدن که از تاریخ ۲ اسفند آغاز شد، کارگران اخراجی به همراه سایر کارگران با وساطت فرمانداری در روز ۱۰ اسفند به کار بازگشتند اما دیری نپایید که مجددا اصرار کارفرما بر اخراج این ۱۷ نفر نتیجه داد و این کارگران برای دومین بار اخراج شدند. 

لازم به یادآوری است که اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل، بی‌توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت نشدن حق سختی کار و حق پله و تونل، عدم پرداخت حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، افزایش پیدا نکردن مدت قراردادهای منعقده و موارد دیگر از جمله دلایل اعتراض صنفی کارگران معدن کوشک بافق است. کارگران علی رغم پیگیری‌های بسیاری که از طریق اداره کار شهرستان و استان، فرمانداری و سایر نهادهای مربوطه انجام داده‌اند هنوز به نتیجهٔ مطلوب نرسیده‌اند. این کارگران در مرحلهٔ اول اعتراضاتشان که در آذر ماه برگزار شد و با اعتصاب ۵ روزه همراه بود در نامه‌ای به دو وزیر صنعت و معدن و وزیر کار، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفیشان شده بودند. 

شایان ذکر است معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق (سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

کد خبر : ۲۶۵۰۷۷