خبرگزاری کار ایران

در استان قزوین

کارگران «کنتور سازی ایران» در اعتراض به تعویق ۵ ماه مزد دست از کار کشیدند

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۱۳۵

«دلیل دیگر اعتراض امروز کارگران مربوط به سیاست تعدیلی کارفرما و اخراج ۱۵۰ نفر از کارگران پیمانی دو کارخانه طی دو ماه گذشته است.»

در پی تعویق پنج ماه حقوق ۸۲۰ کارگر دو کارخانه «کنتور سازی ایران» و «صنایع کم مصرف ایرانیانّ» در قزوین،که تحت مدیریت یک کارفرما فعالیت دارند، صبح امروز کارگران این دو واحد صنعتی دست از کار کشیدند و در سالن غذا خوری تجمع کردند.

منابع خبری ایلنا در کارخانه کنتور سازی ایران گزارش می‌دهند تجمع اعتراضی امروز صبح (۱۲ اسفند ماه) به دلیل تعویق ۵ ماه حقوق حدود ۸۲۰ نفر از کارگران دو کارخانه کنتور سازی و صنایع کم مصرف ایرانیان صورت گرفته است.
دلیل دیگر اعتراض امروز کارگران مربوط به سیاست تعدیلی کارفرما و اخراج ۱۵۰ نفر از کارگران پیمانی دو کارخانه طی دو ماه گذشته است.

کارگران می‌گویند کارفرما برای کم کردن هزینه‌های کارخانه بخشی از کار را به چند پیمانکاران سپرده است که طبعا آنان نیز برای کاهش هزینه‌ها از حقوق کارگران می‌کاهند. همچنین بنا بر اظهارات منابع کارگری، کارگرانی که در این بخش کار می‌کنند از امنیت شغلی ضعیف‌تری به نسبت کارگران قرادادی برخوردارند.

بنا بر گزارش منابع کارگری ایلنا، معوقات حقوقی نیروی کار این دو واحد تولیدی در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن به تعویق افتاده است. همچنین حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده است.

بنا بر ادعای کارگران، کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی تولید را ندارد و این وضعیت در شرایطی است که کارگران روزانه با ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار و اضافه کاری، تمام توان خود را برای افزایش بهره‌وری و بالا بردن درآمد کارخانه بکار می‌گیرند.

کارگران می‌گویند؛ علاوه بر تعویق دستمزد و حقوق ویژه پایان سال، بخشی از مشکلات کارگران تا چندی پیش مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی بود که بعد از توافق با تامین اجتماعی هم اکنون حق بیمه به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

به گفته کارگران معترض، این کارخانه در سال جاری افزایش تولید داشته و از منابع مالی خوبی برخوردار شده و این در حالی است که کارفرما از مهر ماه سال جاری هر ماه بجای حقوق کامل، مبالغ بسیار کمی را بصورت علی‌الحساب به بهانه کمبود منابع مالی به کارگران می‌پردازد.

 به گفته آنان، کارفرما مدعی است خریداران محصولات این کارخانه که وزارت نیرو و سایر ادارات برق در سراسر کشور هستند، بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند.

کارگران کارخانه کنتور سازی ایران و صنایع کم مصرف ایرانیان در بخش دیگری از طرح مطالبات خود به ایلنا گفته‌اند: از سال ۸۵ که این کارخانه از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد، مشکلات کارخانه و کارگرانش آغازشده بطوری که در زمان دولتی بودن این کارخانه، کارگرانش به نسبت تولیدی که داشتند از مزایای خوبی همانند پاداش تولید، دریافت کمک‌های غیر نقدی و.. سهمیه انواع فعالیت‌های ورزشی برخوردار بودند، اما پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی این مزایا‌ از کارگران گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز