خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان در مراسم گرامیداشت روز تامین اجتماعی:

ماه گذشته برای تامین حقوق بازنشستگان شرایط سختی گذراندیم/ جزئیات وام‌های پرداختی به بازنشستگان

ماه گذشته برای تامین حقوق بازنشستگان شرایط سختی گذراندیم/ جزئیات وام‌های پرداختی به بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در شرایط جنگ تأمین به موقع حقوق بازنشستگان بسیار دشوار بود اما با تلاش مستمر، حقوق‌ها به موقع پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گرامیداشت ۲۵ تیرماه، سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی، امروز در خانه کارگر جمهوری اسلامی برگزار شد. 

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در این مراسم گفت: وظیفه ما صندوقداری و امانت‌داری است. منابعی که از نسل‌های گذشته دریافت کرده‌ایم، به نسل فعلی می‌رسد و منابعی که از نسل فعلی می‌گیریم به آیندگان می‌رسد. حق بیمه‌های پرداخت‌شده موجب شده خدماتی مانند حقوق بازنشستگی به بازنشستگان ارائه شود. این امانت‌داری بسیار مهم است و به سختی می‌توان آن را نادیده گرفت. 

سالاری بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی با چالش‌هایی مواجه است؛ از جمله اینکه با گذشت زمان نسبت بیمه‌پردازان به بازنشستگان تغییر کرده است و نرخ پشتیبانی کاهش یافته است. این مشکل مختص کشور ما نیست و در بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در سراسر جهان مشاهده می‌شود. 

سالاری ادامه داد: برای مثال، امسال ماهانه حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران و بازماندگان است. حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان و خانواده‌های تحت پوشش می‌شود. جمعیت تحت پوشش بیش از ۴۸ میلیون نفر است که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. 

سالاری گفت: ما در ماه‌های عادی حدود ۲۵هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. این کسری بودجه با کمک سود سهام شرکت‌های تابعه سازمان و پرداخت‌های دولت تا حدی جبران می‌شود، اما دولت نیز توانایی پرداخت کامل این مبالغ را ندارد. 

وی گفت: در شرایط بحرانی مانند جنگ و مشکلات امنیتی که داشتیم، این مشکلات بیشتر شد که اعداد و رقمی در مورد آن نمی‌دهم. در این شرایط تأمین به موقع حقوق بازنشستگان بسیار دشوار بود اما با تلاش مستمر، حقوق‌ها به موقع پرداخت شد. خیلی از افراد مرتبط به پرداخت حقوق دو شب آخر را نتوانستند بخوابند تا بتوانند حقوق را پرداخت کنند. ما برای تامین حقوق ماه گذشته اقداماتی انجام دادیم که در شرایط عادی نباید انجام می‌شد. این ماه هم باید خیلی تلاش کنیم تا شرمنده نشویم. 

سالاری گفت: ما دو وظیفه اصلی داریم که باید به آن پایبند باشیم: اول، پرداخت حقوق کافی، مناسب و به موقع به بازنشستگان، ازکارافتادگان، بیکاران و بازماندگان و دوم، تأمین خدمات درمانی با کیفیت برای بیمه‌شدگان و خانواده‌هایشان. اگر این دو وظیفه به خوبی انجام شود، سایر خدمات تکمیلی مانند سفرهای زیارتی، وام و دیگر حمایت‌ها نیز به درستی می‌تواند ارائه شود. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گزارشی از عملکرد و برنامه‌ها در حوزه پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان داد و گفت: پرداخت حقوق بازنشستگان از فروردین ماه ۱۴۰۰ با اعمال دو افزایش سنواتی و دو مرحله متناسب‌سازی انجام شد. این چهار تغییر باعث افزایش حدود دو و نیم برابری حقوق در مدت ۱۳ ماه شد. برخی افراد نگرانی‌هایی درباره تأمین منابع مالی این افزایش داشتند، لیکن لازم به ذکر است که در آن زمان، بالغ بر ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت بابت اوراق و اموال دریافت شد و همکاری دولت در تأمین منابع مورد نیاز بسیار مطلوب بود. افزایش‌های مذکور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که منابع مالی لازم برای پوشش هزینه‌های افزایش حقوق حداقل به مدت پنج سال تأمین شود. 

وی گفت: امسال نیز میزان حقوق پرداختی در فروردین سال جاری نسبت به حقوق برج هفت سال گذشته قبل از متناسب‌سازی مرحله دوم، بالغ بر ۱.۵۶ برابر شده است. این افزایش شامل دو مرحله متناسب‌سازی و یک مرحله افزایش سنواتی بوده است. 

سالاری گفت: هر چند اعتقاد نداریم که این افزایش توانسته تمام تورم و نیازهای گذشته را جبران نماید، اما حداکثر تلاش ما بر این بوده که به بهترین نحو ممکن، منابع مورد نیاز جمع‌آوری شده و حقوق بازنشستگان بهبود یابد. همچنین تاکید می‌نماییم که هرگاه امکان افزایش حقوق وجود داشته باشد، بدون هیچگونه مضایقه و با قبول ریسک‌های احتمالی، اقدام خواهیم کرد و در صورت لزوم برای تأمین منابع با جدیت تلاش خواهیم نمود. 

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه درمان، رویکرد ما کاهش هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان و نزدیک‌کردن خدمات به حالت رایگان است. در دوره گذشته، هرجا بیمارستان دولتی ملکی وجود نداشت، خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارائه شد و برای افراد بالای ۶۵ سال در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی سراسر کشور، خدمات درمانی به‌صورت رایگان ارائه شد و این مسیر را ادامه می‌دهیم. 

سالاری گفت: در این دوره نیز، برنامه‌ریزی شده که با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، هزینه‌های غیرضروری کاهش یافته و کیفیت خدمات افزایش یابد. این نظام از طریق جلوگیری از تکرار آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های غیرضروری و هدایت بیماران به مسیر درست درمان، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، از اسراف منابع جلوگیری می‌کند. در مسیر ارجاع هدف نهایی ما ارائه خدمات درمانی نزدیک به رایگان برای بیمه‌شدگان است. 

وی گفت: همچنین در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه، پارسال ۲۴۰ هزار وام ۳۰ میلیون تومانی پرداخت گردید و امسال تا کنون ۱۰۲ هزار وام ۵۰ میلیون تومانی ارائه شده است و این حتما از ۱۵۰ هزار تا عبور خواهد کرد. این رقم در سال گذشته تا این ماه حدود ۱۸۰هزار مورد با وام ۳۰ میلیونی بود. همکاری بانک رفاه در این زمینه قابل تقدیر است، به‌ویژه با وجود شرایط سخت از جمله حملات سایبری به سامانه‌های بانکی، تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان بانک برای استمرار خدمت‌رسانی بسیار ارزشمند بوده است. 

سالاری در ادامه گفت: از نظر مالی، در صورت عادی بودن شرایط، پیش‌بینی می‌شود که سالانه حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم داریم که ۱۲۰۰هزار میلیارد تومان در شرایط حاصل می‌شود که با کسری تقریبی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه هستیم. برای جبران این کسری، برنامه‌ای جامع متشکل از ۳۱ برنامه مختلف تدوین شده است که با اجرای آن‌ها، امکان افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها فراهم خواهد شد. این برنامه‌ها شامل صرفه‌جویی‌ها و افزایش درآمدهای غیرحقوقی است که بخشی از آن‌ها به تصویب رسیده و در حال اجرا است. در صورت اجرای این برنامه‌های می‌توانینم ۳۱۷هزار میلیارد تومان درامد کسب کنیم. 

وی در پایان گفت: از همکاری صمیمانه جناب آقای صادقی، جناب آقای محجوب و تمامی همکاران محترم و دلسوز سازمان تشکر نموده و اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت حقوق و خدمات درمانی بازنشستگان به کار خواهیم گرفت تا همواره امانت‌دار خوبی برای شما باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز