براساس اعلام معاون وزیر:
بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه فنیوحرفهای غیرفعال تا پایان هفته لغو مجوز میشوند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در نشست هماندیشی با رؤسای کانونهای آموزشگاههای سراسر کشور و اعضای هیأت مدیره کانونهای کشوری، از لغو مجوز بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه فنیوحرفهای آزاد تا پایان هفته خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، «غلامحسین محمدی»، از این سازمان به عنوان یکی از بازوهای اصلی تغییر و تحول در بازار اشتغال در کشور نام برد و گفت: در پی اقدامات تسهیلگرانه برای صدور مجوز پروانه تأسیس، بروکراسی کاهش یافت، ولیکن بر اساس اطلاعات و دادههای پورتال سازمان، ۴۳ درصد از کل مجوزهای صادر شده در دو سال اخیر، فاقد عملکرد آموزشی میباشند و بر همین اساس به منظور کاهش تبعات احتمالی اجتماعی و سیاسی ناشی از تسهیل صدور مجوزها، رویکرد جدید سازمان، اعطای مجوزها با اعمال ضوابط و معیارهای سختگیرانهتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در تمام حوزههای تصمیمسازی و سیاستهای تحولی سازمان، در نظر گرفته میشود، خاطرنشان کرد: این آمارها موجب ایجاد درک درست و تصمیمگیریهای سازنده از وضعیت آموزشگاههای آزاد در بخش دولتی، شدهاست و تنظیمگری بازار را به دنبال دارد که به نفع آموزشگاهها با سطح آموزشی باکیفیت میباشد.
معاون وزیر کار با تأکید بر جایگزینی ارایهی آموزشهای مهارتی پیشرفته و اقتصاد دیجیتال به جای مهارتهای خدماتی، تصریح کرد: سیاست این سازمان در بخش خصوصی و همچنین توسعه زیرساختهای بخش عمومی، تقاضامحوری، تنظیمگری، مشارکتجویی است و ۹۲ میلیون شغل بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ از بین میرود، ولیکن در این بازار، ناچار به آیندهنگری در ارایه آموزشهای مهارتی میباشیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رهگیریهای انجام شده، ۴۶ درصد مهارتآموختگان، کارجو هستند و بهطور میانگین در استانها ۶۰ درصد این جمعیت، اشتغال یافتهاند، اما تنها ۳۵ درصد از آنها متناسب با آموزشهای کسب شده، وارد بازار کسب و کار شدند و این مبین آن است که ارایهی آموزشها باید بر اساس زیست بوم جغرافیایی، تنظیمگری و مشارکتجویی، انجام شود.
محمدی ضمن دعوت از مؤسسات کارآموزی آزاد به شرکت در کنسرسیوم مهارت استانها، اذعان داشت: این سازمان با رعایت مقررات مناقصه، یکصد فرصت سرمایهگذاری در بخش دولتی با اولویت واگذاری مراکز به آموزشگاههای آزاد را در اختیار بخشخصوصی قرار دادهاست.
وی مشارکتجویی در ارایهی آموزشهای مهارتی را تضمینی برای پویایی آموزشها، برشمرد و گفت: صندلیهای خالی در آموزشگاههای آزاد، ارتباط مستقیمی با تعدد آنها ندارد و دلیل اصلی آن، عدم مشارکت آموزشگاهها با بنگاههای اقتصادی، صنعتی و خدماتی و عرضه آموزشهایی است که منجر به ایجاد و ارتقای مهارتها، نبوده است.
وی در نظر گرفتن شریک و دخیل کردن مشاغل و توانمندیهای آینده در آموزشها را ضروری برشمرد و توصیههایی را پیرامون پویایی در آموزشهای مهارتی، مشارکتجویی و خود تنظیمگری در بازار، رتبهبندی و رقابتپذیری ارایه کرد.
رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای در خصوص دریافت تعرفه خدمات آموزشی این سازمان، اعلام کرد: بر اساس آییننامه اجرایی بند (خ) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور توسط هیئت وزیران، تعرفه جدید خدمات آموزشی به میزان مشخص شده، از تمامی کارآموزانی که در دهک ۶ تا ۱۰ قرار دارند، اخذ میشود و با توجه به دغدغههای آموزشگاههای آزاد، این سازمان داوطلبانه از دولت، جدول تخفیفاتی برای بخش غیردولتی در نظر گرفتهاست.
محمدی در پایان با بیان اینکه مسائل و مشکلات انباشته با سرعت، قابل حل نیست و اولویت اول سازمان، تغییر مدل کسبوکار آموزشهای مهارتی در کشور است، خواستار مشارکت مؤسسات کارآموزی آزاد در طرحهای همآفرینی سازمان آموزش فنیوحرفهای، نظیر کنسرسیوم مهارت، یکصد فرصت مشارکت و سرمایهگذاری، توسعه زیرساختهای آموزشی مراکز آموزش فنیوحرفهای سراسر کشور، طرح همنوا، امکانسنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت، تربیت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال، کارافَن و میثاق مهارت، شد.
۴۱ درصد مؤسسات کارآموزی آزاد دارای مجوز سازمان آموزش فنیوحرفهای، فاقد عملکرد آموزشی هستند
معاون آموزش سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در نشست هماندیشی با رؤسای کانونهای آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد و اعضای هیأت مدیره کانونهای کشوری، بیان داشت: ۴۱ درصد مؤسسات کارآموزی آزاد دارای مجوز سازمان آموزش فنیوحرفهای، فاقد عملکرد آموزشی هستند.
«سیدجمیل احمدی» با اشاره به تعداد بیش از ۶۳ هزار آموزشگاه آزاد دارای پروانه، گفت: با توجه به اینکه ۴۱ درصد از این آموزشگاهها، فاقد عملکرد آموزشی میباشند، مجوز مؤسساتی که در دو سال اخیر، فاقد فعالیت آموزشی باشند از سوی سازمان آموزش فنیوحرفهای، لغو میشود.
وی به تبیین راهبردها و سیاستهای این سازمان با محوریت مشارکتجویی، تنظیمگری و تقاضامحوری پرداخت و افزود: استقرار نظام کیفیتبخشی آموزشهای مهارتی، کاهش تصدیگری سازمانَ، اجرای سیستمهای نوین آموزشی، بهرهگیری از ظرفیتهای ملی و بینالمللی و ذیتفعان و شرکای سازمان، ارتقای فرآیندهای آموزشی با استفاده از فناوریهای نوین، توسعه آموزشهای مهارتی مبتنی بر تقاضاسنجی و نیازسنجی از سیاستهای راهبردی تقاضامحوری و از برنامههای تحولی- آموزشی است که در این سازمان دنبال میشود.
در ادامه این نشست، مدیرانکل دفاتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای، امور مسابقات ملی و بینالمللی مهارت و پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی به بیان برنامههای فناورانه و نوآورانه دفاتر مربوطه پرداختند.
همچنین چالشها، درخواستها، نقطهنظرات و پیشنهادات رؤسای کانونهای آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد و اعضای هیأت مدیره کانونهای کشوری در راستای بهبود امور و تسهیل در فرآیندهای آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد، بیان و مورد بررسی قرار گرفت.