خبرگزاری کار ایران

محجوب: خطِ کربلا، خطِ مقابله با اشرافیت بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۴۳۴

دبیرکل خانه گارگر گفت: حادثه‌ی کربلا دنباله‌ی یک مسیرِ مشخص است؛ این واقعه در مقابله با اشرافیت رقم خورده است. خط اشرافیت در جوامع امروز هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در مراسمی که به مناسبت دهه محرم در خانه کارگر برگزار شد، گفت: انتظار در نهضت شیعی دو مفهوم دارد؛ اول انتظار امامت و دیگری انتظار شهادت. 

وی گفت: در باب حوادث کربلا اطلاع دقیقی وجود ندارد. قدیمی‌ترین کتاب به حوادث کربلا مربوط به مقتل ابومخنف است که این کتاب در ۱۷۸ هجری قمری یعنی حدود ۱۲۰ سال بعد از واقعه‌ی کربلا نوشته شد. البته نسخه‌ی اصلی این کتاب در دسترس نیست و بخش‌هایی از این کتاب در تاریخ طبری و لهوف سیدبن طاووس آورده شده است. 

وی ادامه داد: بنابراین باید دقت کنیم که مطالبی که در این ایام گفته می‌شود روایتهای صحیحی باشد. حادثه‌ی کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) والاتر از این است که بخواهیم با روایتهای غلط و جملاتِ آهنگین آن را به تصویر بکشیم. 

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: حادثه‌ی کربلا دنباله‌ی یک مسیرِ مشخص است؛ این واقعه در مقابله با اشرافیت رقم خورده است. خط اشرافیت در جوامع امروز هم وجود دارد. 

محجوب گفت: حضرت علی (ع) میدان‌دار جنگ با اشرافیت بودند. زمانی که ایشان حکومت را به دست گرفتند، اول دست نزدیکان خود را از اموال مردم کوتاه کردند و هر آنچه حاکمان به ناحق از مردم گرفته بودند بین مردم تقسیم کردند. دشمنی با علی (ع) نیز به خاطر شخص او نبود بلکه به خاطر اقدامات او در برقراری عدالت و کوتاه کردن دست ظالمان بر اموال مردم بود. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: علی (ع) با اشرافیت و هر کس که مالی برده بود و گوشه‌ای را تصرف کرده بود، جنگید. این جلوه‌ی علوی تا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و امامان دیگر(ع) ادامه داشت. همه علیه اشرافیت بودند. 

محجوب گفت: برخی جوری نوحه‌سرایی می‌کنند که انگار امامان مانند سلاطین بودند در صورتیکه خط اصلی آن‌ها مقابله با اشرافیت بود. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: امروز شیعه گرفتار اشرافیت است و اگر حقوق پایمال می‌شود و عدالت وجود ندارد، به دلیل نگاه اشرافی است. خط کربلا خط ضدیت با اشرافیت است و امام حسین (ع) برای مقابله با اشرافیت به شهادت رسیدند. باید بدانیم که دشمنی با اشرافیت هزینه دارد و همه‌ی ما باید در این مسیر قدم بگذاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز