خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیر صندوق بازنشستگی کشوری مطرح شد؛

سن بازنشستگی تا ۷ سال آینده باید به ۵۵ تا ۵۷ سال برسد/ موافق ادغام صندوق‌های بازنشستگی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۹۱۸

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: نرخ امید به زندگی در کشور ما ۷۶ سال است و از طرف دیگر باید سن بازنشستگی با این رقم تناسب داشته باشد. فاصله‌ی نرخ امید به زندگی و سن بازنشستگی در کشورهای دیگر ۵ تا ۶ سال است اما در ایران این فاصله بالای بیست سال است. سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم باید به ۵۵ تا ۵۷ سال برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نعمت‌الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، در نشست خبری صبح امروز، یکشنبه ۱۸ تیرماه، با بیان اینکه بازنشستگان تحت پوشش این صندوق یک میلیون و ۶۵۰هزار نفر هستند گفت: این صندوق دو وظیفه بر عهده دارد؛ اولین وظیفه تأمین معیشت بازنشستگان و تأمین حقوق و مستمری است. یکی از مهم‌ترین منابع ما حصول بیمه از شاغلین است که البته در این زمینه به دلیل‌عدم تعادل بین ورودی و خروجی و همچنین کاهش استخدام نیروی کار صندوق دچار ناترازی شده است. دومین وظیفه‌ی صندوق فعالیت اقتصادی و سومین وظیفه‌ی آن تعهداتی است که از محل بودجه عمومی کشور باید تامین شود. 

وی ادامه داد: اگر چالشی در صندوق‌های بازنشستگی ایجاد شده نتیجه‌ی تصمیماتی است که طی ۵ – ۶ دهه‌ی اخیر داشته‌ایم. صندوق‌های بازنشستگی نهاد و موسسه‌ی بین‌النسلی هستند و ما نباید دستورالعمل و بخشنامه‌ای برای گذر از شرایط فعلی بدون در نظر گرفتنِ منافع نسلهای بعدی صادر کنیم. 

ترکی با دفاع از برخی از مواد برنامه‌ی لایحه توسعه هفتم موضوع افزایش سن و سابقه بازنشستگی را لازم دانست و گفت: امروز حداقل میانگین سن بازنشستگی در دنیا ۶۰ سال است اما میانگین سن بازنشسته در ایران ۴۸ سال است. برای اصلاح این وضعیت اصلاحات سنجه‌ای باید در نظر گرفته شود. نرخ امید به زندگی در این حوزه بسیار تعیین کننده است. نرخ امید به زندگی در کشور ما ۷۶ سال است و از طرف دیگر باید سن بازنشستگی با این رقم تناسب داشته باشد. فاصله‌ی نرخ امید به زندگی و سن بازنشستگی در کشورهای دیگر ۵ تا ۶ سال است اما در ایران این فاصله بالای بیست سال است. سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم باید به ۵۵ تا ۵۷ سال برسد. 

ترکی همچنین بر اصلاح قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور در راستای حل چالش صندوق‌ها تاکید کرد و گفت: در برخی دستگاه‌های اجرایی افراد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند و در واقع از بیمه‌های ارفاقی استفاده می‌کنند. 

مدیرعامل صندوق کشوری همچنین به تغییر روش محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی نیز اشاره کرد و گفت: اینها به دست ما نوشته شده و ما باید حواسمان باشد که تصمیماتی که می‌گیریم برای آیندگان مشکلی ایجاد نکند. 

ترکی به تدوین سند راهبردی همگام با برنامه‌ی توسعه هفتم اشاره کرد و گفت: در این سند ماموریت صندوق شفاف ارائه شده است. رویکرد ما در حوزه نظام تامین و پرداخت حقوق از طریق ارائه خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی بین نسلی در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌شود. 

وی اضافه کرد: چشم‌انداز ما در حوزه فعالیت‌های صندوق، شفافیت سازمانی تثبیت یافته است. یعنی باید در مورد صندوق بدانیم که ۵ سال اینده رویکرد ما چیست. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: پایداری مالی تامین شده نیز فعالیت و سیاستگذاری دیگر صندوق در حوزه راهبردی است و البته بازدهی اقتصادی بهبود یافته را باید اولویت دیگر صندوق دانست. بازخورد و بهره‌وری را در این حوزه مورد توجه داریم. تعداد ۵هلدینگ و ۱۸۵ شرکت در حوزه اقتصاد صندوق مشغول به فعالیت هستند که البته بازنگری در این حوزه باید صورت گیرد. در این حوزه برنامه عملیاتی در کنار سند راهبردی برای فعالیت و چشم‌انداز شرکت‌ها تدوین شده است. در حوزه فعالیت شرکت‌ها و مجموعه اقتصادی، بهره‌وری وسود وزیان شرکت‌ها مورد توجه است و تا پایان برنامه ۱۲۰ شرکت تعیین تکلیف خواهند شد. 

او گفت: شرکت‌ها در بخش‌های اشتغال، تولید و فعالیت‌های اقتصادی نقش آفرین هستند. در حوزه پیتروشمی برای تکمیل زنجیره تولید حدود ۲ میلیارد دلار طرح و پروژه تعریف شده است که منجر به ایجاد منابع مالی پایدار برای صندوق شود. همینطور در حوزه فولاد نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. ۲ مجموعه ما در قالب فولاد در حال فعالیت اقتصادی و تولید هستند. 

وی ادامه داد: معدن آهن در حوزه مشارکتی برای تامین مواد اولیه و خوراک درنظر گرفته شده است. فولاد اکسین وقگلاد خلیج فارس در حوزه فولاد از زیرمجموعه‌های تولیدی و اقتصادی صندوق به حساب می‌آیند. 

ترکی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری سهام تمام مراکز گردشگری و ایرانگردی در قالب ۵۶ مرکز در اختیار دارد. امکان توسعه این فعالیت برای صندوق وجود دارد. خدمات حوزه گردشگری صندوق در قالب تسهیلات به بازنشستگان صندوق ارائه می‌شود که این مهم از امروز اجرایی می‌شود. صندوق در سراسر کشور در حوزه فعالیت‌های گردشگری ظرفیت‌های بزرگی دارا است. 

وی همچنین تاکید کرد: در هفت ماهه گذشته حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی حدود هفت هزار نفر در حوزه ظرفیت‌های کشت و صنعت سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. 

ترکی در ادامه توضیح داد: رویکرد اصلی این سند راهبردی، صندوق بازنشستگی را از حوزه بنگاه‌داری خارج و به سمت سهامداری هدایت می‌کند. بیشترین سود اقتصادی صندوق به شرکت‌هایی مربوط می‌شود که در حوزه سهامداری فعالی هستند. 

وی گفت: فسادستیزی اولویت اول رویکردی ما در صندوق بازنشستگی کشوری است. با کوچکترین تخطی در حوزه فعالیت‌های صندوق برخورد خواهیم کرد. 

او ادامه داد: در حوزه اجتماعی اولین نگاه ما در قالب سند راهبردی، حفظ منزلت و کرامت بازنشستگان است. تامین معیشت این افراد را باید دغدغه‌ اصلی خود بدانیم. تلاش ما پرداخت به‌موقع حقوق بازنشستگان است. سعی کردیم حقوق بازنشستگان این صندوق را در هفت ماه اخیر منظم پرداخت کنیم و تاریخ آن بیست و هشتم هر ماه باشد. کسوراتی را نیز باید همزمان بابت وام‌هایی که با تضامین ما گرفته بودند کم می‌کردیم. سعی کردیم فاصله کسر کسورات بیشتر از یک ماه نباشد و الان می‌توان گفت تقریبا به روز هستیم و حقوق و کسورات به روز پرداخت و کسر می‌شود.

ترکی افزود: نظام بهداشت، سلامت و درمان بازنشستگان برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در سال جاری نظام بیمه و بیمه تکمیلی بازنشستگان با ارتقا همراه بوده است که تعرفه‌های این در ۱۴ مورد درنظر گرفته شده است. رشد منابع این حوزه را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. قرارداد بیمه تکمیلی با سرانه ۲۰۵ تومان منعقد شده است. دو بخش در این حوزه برای افراد بدون سقف درنظر گرفته شده است. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حوزه حمایت از بازنشستگان به ویژه در بخش درمان و سلامت از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد. ما با تمام مراکز درمانی سراسر کشور تسویه حساب را تا امروز انجام داده‌ایم. در این حوزه همچنین تنخواه در اختیار استان‌ها قرار گرفته است. ناظرانی در بخش نظام بیمه و سلامت در سراسر کشور وظیفه نظارت را عهده دار هستند. 

وی بیان کرد: امسال اشتغال فرزندان بازنشستگان را از اولیت‌ها قرار داده‌ایم که در این حوزه در بخش حرفه آموزی تفاهم نامه‌ای با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منعقد شده است. در این راستا ارائه تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. همچنین تفاهم نامه کلی اشتغال با بنیاد برکت امضا شده است. 

وی با اشاره به وام افزایش وام بازنشستگان صندوق کشوری گفت: سال جاری تسهیلات ضروری به رقم ۳۰ میلیون تومان رسیده است که به صورت ماهانه ۳۵ هزارنفر را شامل می‌شود. تسهیلاتی نیز برای ازدواج فرزتگندان بازنشستگان و همچنین تسهیلاتی برای تهیه جهیزیه این افراد لحاظ شده است. تا به امروز تعداد ۶۴ هزار وام ضروری به افراد در ماه‌های اخیر پرداخت شده است. 

او تاکید کرد: همچنین تسهیلات و امکاناتی برای حوزه فعالیت‌های ورزشی بازنشستگان درنظر گرفته شده است. ۱۳ رشته ورزشی نیز برای بازنشستگان تعریف کردیم که قرار است برایشان جشنواره برگزار شود. بحث مقام آوری نیست و صرفا بحث ما ترویج فرهنگ ورزش همگانی است. 

ترکی ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری براساس قانون از ابتدا باید به این شکل وارد حوزه بیمه تکمیلی نمی‌شد و قانون تاکید بر تعمیم ارائه تعهدات بیمه تکمیلی کارکنان صندوق به بازنشستگان است. 

او اضافه کرد: ما در این دوره بیمه تکمیلی با هفت هزار میلیارد تومان این حوزه را پوشش داده ایم. قرارداد با مراکز تامین اجتماعی، مراکز درمانی دولتی و خصوصی در حوزه بیمه تکمیلی تاکید و اجرایی شده است. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه افزود: ما در این حوزه قصد داریم که نظام بیمه ملت را باید در قالب یک بیمه تکاقل مورد استفاده قرار دهیم. مذاکرات این مورد به زودی آغاز و از سال ۱۴۰۳ از بیمه ملت در این حوزه بهره‌مند خواهیم شد که سهامدار آن خواهند شد. 

وی در مورد ادغام صندوق‌های بازنشستگی گفت: ادغام صندوق‌های بازنشستگی چارچوب و ضوابطی را نیاز دارد. براساس برنامه هفتم تا پایان این برنامه باید موضوع ادغام صندوق‌های بازنشستگی ارائه شود. ما باید یک روز به اینجا برسیم و تعدد صندوق‌های بازنشستگی و قوانین آن‌ها مسئله است و اگر تجمیع اتفاق بیفتد مدیریت آسان‌تر می‌شود. صندوق‌های ما فقیر نیستند و اتفاقا ثروتمند هستند. برای تبدیل ثروت و مولدسازی نیاز به برنامه داریم. ما نگران ادغام صندوق‌ها نیستیم. از این طریق نظام پایدار منابع مالی بین صندوق‍ها ایجاد می‌شود. 

ترکی بیان کرد: با توجه به حوزه نظام اجتماعی خانوادگی در کشور ما، ارائه خدمات به جامعه بازنشستگان و خانواده تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی هستند. 

او توضیح داد: از معیشت بازنشستگان خبر داریم و دغدغه‌های آنان را دنبال می‌کنیم. استفاده از خودروهای خارجی در صندوق بازنشستگی کشوری ممنوع شده است. در برخی هلدینگ‌های صندوق که محل فعالیت آنان مناطق دور از تهران است، صرفه‌جویی مکان و نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفته است. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان افزود: همسان‌سازی تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ برای کل مجموعه‌ی خدمات کشوری، هیئت علمی، رسته‌ی قضایی مقامات صورت گرفت و از نیمه دوم امسال برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر صورت گرفت. مجموعه‌های خدمات کشوری شامل آموزش و پرورش ، قضایی، اعضا هیات علمی و مقامات، نیمه‌ی دوم سال ۹۹ و سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چیزی حدود ۹ همت طلب دارند که به حق است. 

وی گفت: قبل از ما پیگیری کردند و تا برج نهم سال ۱۴۰۱ در خصوص متناسب‌سازی حقوق‌ها به جای پول نقد به افراد سهام آلومینیوم جنوب دادند. از برج ۱۰ که من آمدم تا روز بیست و هشتم برج ۱۲ سال ۱۴۰۱ پیگیری کردم و ابلاغ و موافقت نامه با سازمان برنامه بستم اما در سال جاری آن سهام هنوز به فروش نرفته است. توافقی را با سازمان برنامه پیگیری می‌کنیم تا اگر بشود همسان‌سازی پرداخت حقوق مطالبه گران را از اول ۱۴۰۲ انجام دهند و برای معوقه به نسبت آن دو سال فکر دیگری کنیم. مثلا می‌توان سهام را برداشت و پولش را داد. تلاش می‌کنیم آن ۹ همت نقد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز