خبرگزاری کار ایران

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ضرورت ورود تعاونی‌ها به حوزه صادرات/ تنها ۱۰ درصد از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شده/ مرکز تجارت روسیه در اختیار اتاق تعاون قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۱۶۶

مهدی مسکنی گفت: باید تعاونی مرزنشین تشکیل دهیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. ما اکنون تنها ١٠ درصد از ظرفیت‌های تعاون بهره برده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون در سالن همایش‌های تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور معاون تعاون این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست مهدی مسکنی (معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) با اشاره به موانع توسعه و فعالیت تعاونی‌ها بر ضرورت ورود جدی بخش تعاون به حوزه صادرات به‌عنوان راه مهمی در تقویت اقتصاد تعاونی‌ها تاکید کرد و گفت: بنده تنها معاون وزیر غیرتخصصی در حوزه تنظیم بازار هستم. یعنی با اینکه مسئولیتی در تنظیم بازار ندارم اما به‌عنوان نماینده فعالان بخش تعاونی پیگیر تنظیم بازار هستیم.

وی افزود: تعاون به معنای افرادی است که با هم کار می‌کنند. هرچه تعداد اعضای تعاونی بیشتر باشد کارآمدتر خواهد بود. این یک دروغ است که در ایران افراد با هم کار نمی‌کنند. 

مسکنی ادامه داد: هدف این نشست ارتباط بین تعاون‌گران‌دستگاه‌هاست و ما هم به عنوان تسهیل‌گران امر فعال هستیم. بخش تعاون یک بخش بین‌بخشی است. مسئله مدیران تعاون این است که نامه‌های ما چقدر در دستگاه‌ها برش دارد. ما در سند عالی توسعه تعاون که به امضای رئیس جمهور رسیده است، بخش‌هایی مثل حل مشکلات اداری و بروکراسی تعاون، حل مسئله مالیات تعاونی‌ها و.. را در چهارچوب این سند پیگیری خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: جای خالی اتحادیه‌ای تعاونی در حوزه صادرات در کشور حس می‌شود و این اتحادیه بسیاری از مشکلات صنفی تعاونی‌های صادرکننده را حل می‌کنند.

مسکنی تاکید کرد: در ایران ظرفیت‌های خوبی در تعاون وجود دارد. اتاق تعاون نیز ظرفیت خوبی برای توسعه فعالیت تعاونی‌ها دارد. این ظرفیت در حوزه توسعه صادرات نیز وجود دارد و بخش تعاونی در صادرات هم موفق است. برای مثال هم اکنون مرکز تجارت روسیه با ایران دست اتاق تعاون است.

معاون وزیر کار افزود: اطلاع از طرفیت‌ها و آشنایی با قوانین و خدمات نهادها موضوع مهمی است. یکی از اهدافی که در نشست‌ها تعامل و رسیدگی به مسائل است. موضوع صادرات برای کشور مهم است. در این چهارچوب، تعاونی‌ها تولیدهای خردی را انجام‌ می‌دهند  که نقش حلقه‌های میانی را در حوزه صادرات دارند. 

وی با اشاره به اینکه بخش تعاون در حوزه بین‌المللی در ۱۲ کشور فعالیت کرده است، گفت: در دو سال اخیر در بخش تعاون ۲۰ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم. باید خود را مجهز به دانش روز صادرات کنیم و شفافیت را در بالاترین سطح داشته باشیم.

مسکنی در ادامه تاکید کرد: بازاریابی در کشورهای دنیا فراهم است. اساسنامه سازمان تعاون روستایی مشخص کرده که باید اتحادیه‌ها این کار را کنند. همچنین حضور در نمایشگاه‌های بین المللی برایمان اهمیت دارد.  

وی تصریح کرد: باید تعاونی مرزنشین تشکیل دهیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. ما اکنون تنها ١٠ درصد از ظرفیت‌های تعاون بهره برده‌ایم. در این چهارچوب حمایت از خوشه‌های کسب و کار مهم است و باید کاری کنیم که صادرکننده نمونه از بین تعاونی‌ها انتخاب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز