خبرگزاری کار ایران

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

تجمع راهبران مترو در اعتراض به برنامه توسعه هفتم/ نمی‌توانیم بیش از ۲۰ سال کار کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۸۷۶

جمعی از راهبران خط ۵ مترو تهران، در اعتراض به بندهایی از لایحه‌ی برنامه توسعه هفتم تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از راهبران خط ۵ مترو تهران، امروز، دوشنبه ۱۲ تیرماه، مقابل ایستگاه مترو گلشهر در اعتراض به بندهایی از لایحه‌ی برنامه توسعه هفتم تجمع کردند. 

آن‌ها با اشاره به بندهای (د) و (ذ) ماده ۲۹ فصل ۵ لایحه برنامه هفتم توسعه گفتند: در صورتِ تصویبِ این بندها، سنوات ارفاقی در مشاغل سخت و زیان‌آور برای هر سال ۱/۲ برابر و حداکثر هفت سال خواهد شد. از طرفی با توجه به تعیین حداقل سن ۵۰ سال برای بازنشستگی مردان در این مشاغل، اکثر راهبران بجای ۲۰ سال ۲۶ سال و کسانی که از ۲۰ سالگی مشغول به کار شده‌اند ۳۰ سال باید کار کنند. 

به گفته‌ی این راهبران، قرار گرفتن در معرض برق فشار قوی، آلاینده‌های محیطی، آلودگی صوتی، ارتعاشات و کار در تونل آسیب‌های متعددی به بینایی، شنوایی، ریه، پوست و ستون فقرات راهبران وارد می‌کند. علاوه بر این آسیب‌ها استرس ناشی از پوشش به موقع حرکت‌ها و بعضاً تجاوز به حریم ریلی (خودکشی) روح و روان راهبران را آسیب‌پذیر کرده است. 

آن‌ها می‌گویند: افزایش سن بازنشستگی، فرسایش جسمی و روحی راهبران را افزایش داده و باعث کاهش ایمنی در حمل و نقل مسافران خواهد شد. 

راهبران مترو همچنین با انتقاد از بند (ژ) لایحه مذکور و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی از ۲ سال آخر خدمت به ۵ سال گفتند: این بند باعث کاهش مستمری بازنشستگی خواهد شد. همین امروز هم مستمری بازنشستگی فاصله‌ی بسیاری با خط فقر و سبد معیشت دارد و با تصویبِ این بند، وضع بازنشستگان به مراتب بدتر خواهد شد. 

راهبران مترو در پایان از نمایندگان مجلس خواستند تا با حذف بندهای (د) (ذ) و (ژ) ماده ۲۹ فصل ۵ لایحه هفتم توسعه، اجازه ندهند به جان و روانِ کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور آسیب وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز