خبرگزاری کار ایران

صندوق بازنشستگی کشوری:

هوش مصنوعی به کمک حل بحران صندوق‌های بازنشستگی می‌آید/ احیای فرایند حسابرسی داخلی در صندوق بازنشستگی کشوری

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۵۶۳

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از بخش‌های مختلف موسسه راهبردهای بازنشستگی که از این پس در محل مرکز نوآوری‌های صبا فعالیت خواهد کرد، بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، نعمت الله ترکی (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) در رابطه با بهبود فرآیندهای داخلی و حسابرسی شفاف در صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با هدف ایجاد شفافیت بیشتر نسبت به به‌کارگیری کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش در فرآیندهای داخلی صندوق بمنظور دستیابی بهتر به اهداف، واحد حسابرسی داخلی در صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد و راه اندازی شد. 

این فرایند مطابق با ساختار سازمانی کلان مصوب هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه و تحت نظر کمیته حسابرسی صندوق به عنوان بازوی عملیاتی هیأت مدیره و مجمع صندوق فعالیت خواهد کرد. 

همچنین با دستور مدیریت این صندوق، موسسه پژوهشی راهبردهای بازنشستگی صبا به عنوان بازوی پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای این هفته دوباره شروع به فعالیت کرد. 

مدیرعامل صندوق کشوری در مراسم آغاز مجدد فعالیت‌های این موسسه که مدیریت و فعالیت‌های آن برای مدتی از صندوق بازنشستگی به هیات امنای تامین اجتماعی و صندوق‌های وابسته منتقل شده بود، گفت: بخش بزرگی از جمعیت تحت پوشش صندوق بازنشستگی یعنی حدود یک میلیون نفر مربوط به بازنشستگان عزیز و فرهیخته آموزش و پرورش و پس از آن حدود ۳۰۰هزار نفر نیز مربوط به حوزه بهداشت و درمان و دانشگاه‌های کشور است که همین امر نشان دهنده حضور بالای متخصصان و مدیران کارآمد است که باید از این ظرفیت استفاده شود. 

ترکی تصریح کرد: این نخبگان و مدیران توانمند که درحال حاضر بازنشسته هستند، می‌توانند در حوزه مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و به خصوص اکنون که در فرآیند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستیم به صندوق بازنشستگی و مجموعه حاکمیت کمک کنند. بنابراین یکی از برنامه‌های موسسه پژوهشی باید استفاده از این ظرفیت در بررسی و آسیب‌شناسی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه باشد. 

لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی برای صندوق بازنشستگی کشوری

وی افزود: موسسه پژوهشی صندوق باید از فعالیت‌های نظری و دانشگاهی صرف و مسائل و حواشی اداری فاصله گرفته و در قالب یک موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی که آثار آن برای صندوق بازنشستگی و حاکمیت دارای کاربرد بوده و به سیاست‌گذاری‌های کلان کمک می‌کند، فعال شود؛ در غیراینصورت ادامه روندهای گذشته سودی برای بازنشستگان و صندوق نخواهد داشت. 

ترکی تاکید کرد: پس از چند دهه فعالیت صندوق بازنشستگی باید با استفاده از تجربه موجود در کشور و مطالعه و بررسی آنچه از عملکرد و نقش آفرینی صندوق‌های بازنشستگی در جهان بدست می‌آید، به نقطه‌ای برسیم که راهکارها و نقشه راه درست و منطقی پیشنهاد کنیم. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: حاصل فعالیت پژوهشی و مطالعاتی ما باید در قالب چند حکم در برنامه هفتم توسعه خود را نشان دهد تا ضمن مدیریت شرایط فعلی، آینده صندوق و بازنشستگان عزیز را تامین کرده و این صندوق را از بحران خارج کند. 

استفاده از آینده‌پژوهی و هوش مصنوعی در حل مشکلات حوزه بازنشستگی

ترکی تصریح کرد: آینده پژوهی، مساله محوری و مطالعات کاربردی و به ویژه استفاده از دانش روز دنیا به ویژه دانشی مثل هوش مصنوعی در حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی باید جدی گرفته شود. ضمن اینکه راهکارهایی ارائه کند تا در نظام مدیریت چند لایه که شامل صندوق، وزارت کار، دولت و مجلس است، بتواند انسجام و یک اتفاق نظر برای مدیریت آن پیش رو بگذارد. 

وی با بیان اینکه «صندوق‌های بازنشستگی برخلاف صندوق‌های بازنشستگی در دنیا به جای فردمحوری، اجتماع محور است و به همین دلیل نیز از آن‌ها در قالب نظام تامین اجتماعی یاد می‌شود» گفت: به همین دلیل است که در نظام تامین اجتماعی هرجا صندوق‌ها دچار کسری می‌شوند، دولت کسری آن‌ها را جبران می‌کند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که این وابستگی به منابع دولت را کاهش دهیم. 

ترکی همچنین گفت: تلاش ما در صندوق این است که از مدیریت صندوق بازنشستگی براساس داده‌های ذهنی افراد که با تغییرات مدیریتی دچار دگرگونی می‌شود، به مدیریت براساس برنامه ریزی اصولی و راهکارهای علمی حرکت کنیم. 

صندوق بازنشستگی کشوری نخستین نهاد در استفاده از هوش مصنوعی برای کمک بازنشستگان

در این مراسم، «افشین سفاهن» سرپرست موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا ضمن قدردانی از مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای احیای دوباره این موسسه پژوهشی، گفت: حکمرانی نو، استفاده از هوش مصنوعی، مطالعات دانش بنیان، رفع تعارض منافع و رصد و مطالعه اقدامات سایر کشورها در حوزه‌های مرتبط بزرگسالی و سالمندی و صندوق‌های بازنشستگی از جمله موضوعاتی است که این موسسه به آن ورود خواهد کرد. 

سفاهن، تصریح کرد: تولیدات پژوهشی و مطالعاتی این موسسه باید از سطح پژوهش برای پژوهش به سطح پژوهش برای حل مشکلات صندوق و بازنشستگان ارتقا یابد و در این مسیر باید از آینده پژوهی، امکان سنجی، همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها و اندیشمند و متخصصان استفاده شود. 

وی یکی از رویکردهای جدید موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا را استفاده از دانش هوش مصنوعی برای دستیابی به راهکارهای علمی و عملی کاهش بحران در صندوق بازنشستگی عنوان کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در ایران به عنوان نخستین نهاد در زیر مجموعه وزارت تعاون، در زمینه استفاده از دانش‌های جدید از جمله هوش مصنوعی ورود کرده و از این دانش به صورت کابردی استفاده خواهد کرد. 

گفتنی است، ترکی در حاشیه این مراسم، از بخش‌های مختلف موسسه راهبردهای بازنشستگی که از این پس در محل مرکز نوآوری‌های صبا فعالیت خواهد کرد، بازدید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز