خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با اعضای کانون مرکزی بازنشستگان مخابرات مطرح شد؛

بازنشستگانِ مخابرات چه مشکلاتی دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۵۵۵

کارکنان شرکت مخابرات؛ کارمند دولت بودند و بعد از واگذاری این شرکت کارکنان این شرکت مشمول اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی می‌شدند که مطابق با این اصل کارکنان زیرمجموعه وزارت کار قرار می‌گیرند؛ اما متأسفانه این قانون برای کارکنان اجرا نمی‌شود و آنها رها شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی یک سال گذشته، بازنشستگان مخابرات ایران بارها در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند. مهم‌ترین خواسته‌ی این بازنشستگان؛ اجرای آیین‌نامه‌ی سال ۸۹ است.

در همین رابطه، جمعی از نمایندگان کانون مرکزی بازنشستگان شرکت مخابرات در نشستی؛ اعتراض خود را نسبت به‌ عدم اجرای مصوبات آیین نامه استخدامی مصوبه شرکت مخابرات بیان کردند. ابوالفضل شاهیلو (مدیرعامل کانون مرکزی بازنشستگان شرکت مخابرات)، با بیان اینکه این شرکت بیش از ۵۰ هزار عضو دارد، گفت: کانون با هدف صیانت از حقوق بازنشستگان تلاش‌های زیادی کرد و به دفتر ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات نامه نگاری کرد اما متأسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم. از این‌رو برای انعکاس مطالبات صنفی در چند ماه اخیر در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گاهی مجلس شورای اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام و نیز شرکت مخابرات تجمع کردیم اما متأسفانه آن‌ها به بازنشسته ۸۰ساله که عصا به دست برای گرفتنِ مطالباتِ خود می‌آید و امکان دارد با هر تنش عصبی، سلامت جسمی‌اش به خطر بیفتد، برچسب زدند و مانع تجمعات شدند. 

شاهیلو مطالبات بازنشستگان را در چارچوب قوانین و مقررات وزارت کار دانست و خاطر نشان کرد: مطابق با آیین‌نامه استخدامی شرکت مخابرات این شرکت نسبت به بازنشستگان خود تعهداتی دارد، که آن‌ها را پرداخت نمی‌کند و در تاریخ‌های مختلف سال به بهانه‌های گوناگون یکی از حقوق بازنشستگان را حذف می‌کنند. 

محمود جعفری (مشاور کانون مرکزی بازنشستگان شرکت مخابرات)، نیز گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت مخابرات سهام خود را واگذار کرد؛ البته ما با این موضوع که چه کسانی این شرکت را خریداری کردند کاری نداریم اما به عنوان نیروی انسانی که ۳۰ سال در این شرکت کار کرده دارای حق و حقوقی هستیم. این شرکت بدون نظرخواهی از کارکنان واگذار شد و امروز کارکنان در موضوعاتی چون رفاهیات، حقوق معیشتی، بیمه پایه، بیمه عمر و بیمه تکمیلی با چالش مواجه هستند چراکه بعد از واگذاری تمام این حقوق برای بازنشستگان حذف شد. 

به گفته جعفری، بیمه پایه بازنشستگان مخابرات بیش از ۵۰ بار قطع شده و حدود ۲۰ ماه است که رفاهیات ما را قطع کرده‌اند. تکلیف رفاهیات کارگر بر اساس آیین نامه شرکت مخابرات مشخص شده است؛ در این سند، بیمه عمر، بیمه تکمیلی، دندان پزشکی، خواروبار و مناسبات‌ها و امکانات ازدواج، کفن و دفن و… آمده است و باید اجرا شود. 

وی ادامه داد: کارکنان شرکت مخابرات؛ کارمند دولت بودند و بعد از واگذاری این شرکت کارکنان این شرکت مشمول اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی می‌شدند که مطابق با این اصل کارکنان زیرمجموعه وزارت کار قرار می‌گیرند؛ اما متأسفانه این قانون برای کارکنان اجرا نمی‌شود و آنها رها شده‌اند و هیچ نهادی مسئولیت ما را نمی‌پذیرد. وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی هیچ کدام از این نهادها خود را در مقابل ما مسئول نمی‌دانند. حالا این پرسش مطرح است که نظارت بر اجرای تعهدات برعهده کجاست و چه کسانی باید بر فرآیند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات نظارت کند. 

مشاور کانون بازنشستگان شرکت مخابرات با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد از رفاهیات بازنشستگان به بهانه‌های مختلف حذف می‌شود، گفت: بیمه تکمیلی بازنشستگان را ۸ بار قطع کردند.

جعفری تأکید کرد: خواسته ما فراقانونی نیست بلکه مصوبات دولت و مجلس است؛ اما نمی‌دانیم چرا این مصوبات اجرا نمی‌شود و به هر کسی مراجعه می‌کنیم به بن بست می‌خوریم. 

وی با طرح این پرسش که بازوی اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ چه کسانی هستند؟ افزود: اگر قرار است حقی به مظلوم بازگردد، چرا وقتی یک درصد از املاک شرکت مخابرات فروخته شد و میلیاردها تومان سرمایه به‌دست آوردید، به بازنشستگان می‌گویید که ما نداریم و ورشکسته هستیم؟ در گذشته چطور می‌توانستیم بودجه آموزش و پرورش، بخشی از ارتش و… را تامین کنیم اما امروز چرا با افزایش مصرف اینترنت در خانواده‌ها این شرکت اعلام ورشکستگی می‌کند؟ 

جعفری در پایان بیان کرد: وزارت ارتباطات از ما به عنوان برهم زنندگان نظم شکایت کرده است اما چنین برچسب‌هایی حق بازنشستگان نیست. بازنشسته‌ ۸۰ ساله دغدغه معیشت خود و خانواده‌اش را دارد و مطالبات قانونی و به حق خود را مطرح می‌کند. به بازنشستگان نباید برچسب زد، آنها مطالبات به حق خود را مطرح می‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز