خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تولید خودروی داخلی محترم است اما سلامت و رفاه مردم هم محترم است / در کارگاه‌های بالای ۵۰۰ نفر خانه‌های بهداشت مستقر شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۵۴۷

مراسم تجلیل از کارفرمایان نمونه در حوزه بهداشت و سلامت محوری انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ظهر امروز سیزدهمین جشنواره ملی تجلیل از کارفرمایان سلامت محور، خانه های بهداشت کارگری برتر و اعضای شورای هماهنگی خدمات بهداشت به بیمه‌شدگان، با حضور صولت مرتضوی (وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی) و اسکندر مومنی (دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر) در کارخانه سایپا دیزل تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی بهداد (مدیرکل خدمات اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) اظهار کرد: ما یک الگوی همکاری بین دستگاهی را در اداره کل خدمات اجتماعی و سلامت در حوزه حفظ سلامت نیروی کار داریم. ما در دولت سیزدهم روی نقاطی تمرکز کردیم که از موارد آن بحث آسیب اعتیاد است و نقش سلامت کارگران برای پیشگیری از حوادث شغلی است. 

وی با اشاره به ایستگاه‌های بهگر اداره کل خدمات اجتماعی و سلامت گفت: در این بخش ما هزار ایستگاه بهگر جدید در سال جدید ایجاد کردیم که یک میلیون کارگر جدید را به همراه کارفرمایان‌شان تحت پوشش قرار گرفتند. 

بهداد افزود: هزاران نفر از کارفرمایان ما در بحث آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد همکاری خوبی داشتند که هزاران جلسه توجیهی در این حوزه با همکاری کارفرمایان تاکنون انجام شده است. در این حوزه تا میزان ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه از سوی کارفرمایان انجام گرفته است. امیدواریم انشاالله در اولین اولین ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رییس‌جمهور موارد جدیدی نیز تصمیم‌گیری خواهد شد که بتوانیم به کار و تولید و جامعه کارگری کمک کنیم. 

وی تصریح کرد: بحث‌هایی مثل جمعیت و خانواده، سلامت روان نیروی کار و موضوعات تفریح و جلوگیری از آلودگی به آسیب‌های اجتماعی در کنار مبارزه با اعتیاد از شاخص‌های انتخاب کارفرمایان سلامت محور بوده است. اکنون ۱۰ هزار ایستگاه بهداشتی در واحدهای اقتصادی حضور دارند و تعداد پوشش آن سه برابر شده است. 

در ادامه اسکندر مومنی (دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر) گفت:  ما باید از طریق طرح یاریگران سلامت اجتماعی که طبق آن با دستگاه‌ها تفاهمنامه امضا شده، اقدامات پیشگیرانه انجام شده است.  در تمامی سرشماری‌ها رشد مصرف مواد مخدر داشتیم اما از میانگین جهانی مصرف کمتری داریم که این امیدوار کننده است. 

وی افزود: آقای چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار همکاری خوبی در این حوزه به منظور ترویج فرهنگ مقابله با مواد مخدر در سطح محیط کار داشتند تا این مصیبت اجتماعی در جامعه کارگری تسری پیدا نکند.

 صولت مرتضوی وزیر کار دولت سیزدهم با اشاره به اهمیت تجلیل از کسانی که به سلامت کار می‌اندیشند گفت:  توقع مردم و دولت مردان از جامعه کار و تولید رشد اقتصادی و رشد تولید است. دانشگاه‌های ما به ویژه دانشکده‌های صنعتی در حوزه دانش بنیان، این توان را دارند که فارغ التحصیلان خود را به عنوان نیروی انسانی مبتکر در خدمت تولید قرار دهند و نظام اقتصادی باید استعداد بالقوه را به فعلیت برساند.

وی افزود: ما در تعریف توسعه به تعریف رهبری رجوع می‌کنیم و ایشان وقتی به توسعه اشاره می‌کنند، در دو حوزه اشاره به عقب‌ماندگی می‌کنند. ایشان در حوزه معدن و دریا ابراز کردند که از سطح قابل انتظار عقب هستیم. اما ایشان بر توسعه صنعتی هم تاکید می‌کنند. 

مرتضوی تاکید کرد: ما در نقطه‌ای از جهان قرار داریم که بیشترین بازار مصرف را داشته و دسترسی زیاد دارد و سرمایه انسانی جوانی نیز در داخل ایران داریم. وقتی همه عوامل دست به دست هم داده تا بستر کار فراهم شود، حلقه مفقوده مدیریت مجموعه‌ها است. 

وزیر کار تاکید کرد: بخش زیادی از صنعت خودروی ما مونتاژ بوده و رقابت پذیر نیستیم و وقتی رقابت پذیر شدیم، به رشد اقتصادی ۸ درصد مورد نظر رهبری و برنامه هفتم توسعه خواهیم رسید. 

وی تاکید کرد: وقتی بحث واردات خودرو شد برخی مدیران نگران شدند. بحث ما این است که تولید داخلی محترم است اما جیب مردم و رفاه مصرف‌کننده هم مطرح است و این دو باید با هم باشد و تولید باید به خودش تحرک دهد. ما نیروی کار ارزان و خوبی داریم که باید از آن استفاده کرد و بهانه‌ای در حوزه عدم بهره‌وری تولید پذیرفته نیست. 

مرتضوی با اشاره به اهمیت نقش سلامت نیروی انسانی اظهار کرد: در ایران پس از انقلاب اقدامات مهمی در بحث سلامت نیروی کار شده است و به فضل اللهی طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ رشد امید به زندگی در ایران به شدت رشد داشته است. این نرخ در ابتدای انقلاب ۵۴ سال بوده که اکنون به حدود ۷۷ سال رسیده است. 

وزیر رفاه تصریح کرد: امروز ما شاهد چیزی به نام صف سی‌تی‌اسکن و ام.آر.آی که تا همین ۲۰ سال پیش وجود داشت نیستیم و تا دورترین مناطق کشور درمان ارزان و رایگان در حوزه‌های مختلف داریم. سایر بیمه شدگان با فرانشیز مناسب خدمات می‌گیرند. شاید خلا رسیدگی و سوداگری در حوزه بهداشت وجود داشته باشد اما ساختار درمان رایگان کشور حفظ و توسعه یافته است. 

وی با اشاره به اهمیت بهداشت و درمان و ایمنی نیروی کار گفت: امروزه در کارگاه‌های بالای ۵۰۰ نفر شاغل کشور ما حتما مرکز بهداشت داریم و این در حوزه چ با استانداردهای کشورهای توسعه یافته قابل رقابت هستیم. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز