خبرگزاری کار ایران

افزایش اعتراضات به‌دلیل فریب کارگران چینی توسط شرکت تایوانی/ استثمار،‌ آزار و تهدید نیروی کار ادامه دارد/ اپل سکوت کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۳۸۱

هفته گذشته در کارخانه فاکسکان در ژنگژوی چین که بزرگترین مجموعه این شرکت تایوانی چند ملیتی در سراسر جهان است، شورش کارگران به طور گسترده آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از حساب اجتماعی لیندا هاردستی (خبرنگار مستقل)، شرکت فاکسکان متعلق به کشور تایوان که محصولات چندین کشور جهان را در جنوب شرق آسیا و به ویژه چین مونتاژ و عرضه می‌کند، در سایت تولید تلفن همراه اپل خود حقوق نیروی کار را به اشکال مختلف تضییع کرده و باعث بروز اعتراضات شده است. 

اپل از کارخانه‌های چینی برای تولید و مونتاژ قطعات گوشی‌های آیفون استفاده می‌کند و طی سال‌ها تبلیغات زیادی در رابطه با این کارخانه‌ها داشته است. 

بیش از یک دهه است که گزارش‌هایی درباره اعتراضات کارگران، نقض قانون کار و خودکشی کارکنان در کارخانه‌های فاکسکان که گوشی‌های اپل را در چین تولید و توزیع می‌کنند، شنیده می‌شود. 

هفته گذشته در کارخانه فاکسکان در ژنگژوی چین که بزرگترین مجموعه این شرکت تایوانی چند ملیتی در سراسر جهان است، شورش کارگران به طور گسترده آغاز شد و مسئولان ادعا کردند که علت اعتراض کارکنان و کارگران شرکت این بوده که شرکت فاکسکان آن‌ها را در دریافت پاداش و پرداخت فریب داده است. 

از زمستان سال گذشته فاکسکان شاهد خروج هزاران کارمند از کارخانه و پرداخت بهای سنگین از دست دادن شغل از سوی کارگرانی شد که برای نجات جان خویش از زیر بار فشار کار سنگین و دستمزد کارخانه را ترک کردند. پس از اجرای اقدامات امنیتی ساختگی به بهانه گسترش کرونا، فشار به کارگران و تشدید استثمار بیشتر شد. کارگران در خوابگاه‌های فاکسکان زندگی می‌کنند و هیچ تماسی با دنیای خارج ندارند و از این طریق شرکت با جلوگیری از انتشار اخبار و فیلم‌ها از درون کارخانه، حداکثر آزار و استثمار را به کارگران تحمیل می‌کند. با این حال بسیاری از کارگران همزمان با اجرای اقدامات طرح موسوم به «حلقه بسته» از کارخانه فرار کردند. 

این شرکت به منظور جذب کارگران جدید به جای کارگران فراری از اردوگاه‌ها، وعده پاداش امضا و دستمزد بهتر را داد اما هفته گذشته، کارگران شروع به اعتراض کردند که فاکسکان از دادن بسته‌های حقوقی و پاداش‌های اضافی که وعده داده بود و پرداخت تعهد حقوقی خود خودداری کرده است. 

ویدئوهایی که به طور گسترده منتشر شده، نشان می‌دهد کارگران در حال درگیری با نگهبانان و فریاد و شعار «حقوق ما را بدهید!» هستند. 

به گزارش گاردین؛ ماموران امنیتی با کت و شلوارهای سفید با باتوم به سر کارگرانی که از آن‌ها فیلمبرداری می‌کردند،‌ ضربه می‌زدند. همراهی دستگاه امنیتی چین با شرکت تایوانی البته پدیده جدیدی نیست. 

یک روز پس از شروع اعتراضات، فاکسکان بیانیه‌ای صادر کرد و شکست طرح جذبی جدید نیروی خود و عدم پرداخت پاداش‌های وعده داده شده را به دلیل «خطای فنی تیم اداری» توجیه کرد. 

فاکسکان در بیانیه‌ای گفت: تیم ما در حال بررسی این موضوع بوده و متوجه یک خطای فنی در طول فرآیند فعالیت شرکت شده است. ما به دلیل خطای ورودی در سیستم کامپیوتری عذرخواهی می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که پرداخت واقعی همان چیزی است که در پوسترهای رسمی استخدام توافق شده است.

اما کارگران مماشات را پس از انتشار این بیانیه کنار گذاشتند. اکنون کار به جایی رسیده است که فاکسکان به معترضان برای خروج از کارخانه پیشنهاد می‌دهد که پول به آنها بدهد. طبق گزارش CNN Business، فاکسکان به کارگران معترض در صورتی که سوار اتوبوس شوند و محوطه را ترک کنند، حدود ۱۴۰۰ دلار آمریکا پیشنهاد می‌کند تا بر سر کار برگردند. 

در طول این درگیری‌های کارگری در چین، اپل در برابر وضعیت شرکت‌های مونتاژگر و قطعه‌ساز خود سکوت کرده است. 

در همین حال، تحلیلگران و رسانه‌های خبری بخش تجاری بر تأثیری که این نقض حقوق کارگران بر فروش محموله‌های آیفون ۱۴ خواهد داشت، تمرکز می‌کنند. 

کارخانه ژنگژو بزرگترین کارخانه تولید آیفون‌های تولید شده در جهان است که سالانه ده‌ها خودکشی در آن رخ می‌دهد و حال که حدود ۵۰ هزار کارگر ماهر در آن به سخت‌ترین شکل ممکن درحال تولید و مونتاژ کالا هستند. 

دان آیوز (تحلیلگر بورسی موسسه ودبوش) در این زمینه می‌گوید: اپل ممکن است بسته به اینکه چند هفته آینده در چین چگونه می‌گذرد، شاهد کسری ارزش سهام خود تا حد ۵ درصد و شاید تا ۱۰ درصد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز