خبرگزاری کار ایران

قانون سخت و زیان‌آور برای کارگران «سندن ایرانیان» اجرا شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۲۷۶

تعدادی از کارگران کارخانه «سندن ایرانیان» خواستار لحاظ شدن عناوین شغلی خود در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از کارگران کارخانه سندن ایرانیان در استان قزوین گفتند: کار کارگران این کارخانه به دلیل وجود آلودگی‌های محیطی فراوان باید در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور باشد اما از بدو شروع به کارمان، عنوان سختی کارمان لحاظ نشده است. بنابراین بازنشستگی کارگران این کارخانه مشمول مزایای مشاغل سخت نمی‌شود.

یکی از کارگران با بیان اینکه بیش از هزار کارگر در این کارخانه تولیدکننده کولر خودرو در شهرک صنعتی البرز قزوین مشغول کارند که در خصوص سخت و زیان‌آور بودن عناوین شغلی خود نگران آینده هستند، گفت: در حال حاضر کارگرانی که سوابق ۲۰ساله دارند و آماده بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، امکان بازنشسته شدن برایشان فراهم نیست.

یکی از کارگران صنایع سندن ایرانیان در تشریح قانون سخت و زیان‌آور افزود: در قانون صراحتا مشاغل سخت و زیان‌آور مورد توجه قرار گرفته و ضوابط مشخصی درباره آن‌ها وضع شده است. مشاغل سخت و زیان‌آور؛ مشاغلی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. آن‌طور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند.

به گفته وی، کارگران این کارخانه در معرض انواع آلاینده‌ای هوایی و آلودگی‌های صوتی قرار دارند. به عنوان نمونه سروصدای مستمر ماشین آلات در محیط کارمان به اندازه‌ای شدید است که بیشتر همکاران علارغم داشتن محافظ گوش دچار مشکلات شنوایی شده‌اند. همچنین کمردرد و پادردهای مزمن و دیسک کمر ناشی از بلند کردن اجسام سنگین برای کارگران این کارخانه غیر قابل درمان شده است. در عین حال گرد و غبار و بخارهای روغنی موجود در هوا نیز آسیب‌های تنفسی برای کارگران ایجاد کرده است.

این کارگر افزود: شمار زیادی از کارگران بعد از بیست سال کار سخت مبتلا به انواع بیماری‌های شغلی از جمله «تنفسی»، «واریکوسل»، «دیسک کمر» و شنوایی شده و برخی عمل جراحی نیز کرده‌اند. این کارکران دیگر توان کار کردن ندارند.

او در ادامه با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه تولید نداریم و همه مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما به موقع پرداخت می‌شود و کارگران تنها نگران زمان بازنشستگی خود هستند، تصریح کرد: مشکل از آنجا آغاز می‌شود که کارفرما در ۲۲ سال گذشته، چهاردرصد حق بیمه کارهای سخت وزیان‌آور را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و کارگرانی که الان به سن بازنشستگی پیش از موعد رسیده‌اند، نمی‌توانند بازنشست شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز