خبرگزاری کار ایران

قبل از خروج پیمانکار قطار شهری اهواز مطالبات کارگران پرداخت شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۱۶

مهمترین نگرانی حال حاضر کارگران بخش حراست قطار شهری اهواز و سایر کارگرانی که در این پروژه عمرانی تحت مسئولیت شرکت «کیسون» مشغول کارند، این است که مطالبات معوقه خود را قبل از خروج پیمانکار دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماینده کارگران بخش حراست پروژه قطار شهری اهواز با اشاره به رای اخیر نهاد قضایی درخصوص خلع ید شرکت کیسون از پروژه قطار شهری اهواز، از متولیان درخواست کرد قبل از خروج و تسویه حساب با پیمانکار، مطالبات کارگران را بپردازند.

این کارگر با اشاره به اینکه حذف پیمانکار فعلی قطار شهری اهواز باعث راه‌اندازی پروژه و بهبود وضعیت کارگران می‌شود، گفت: با توجه به اینکه با رای اخیر مراجع قضایی؛ شرکت کیسون که از سال‌ها پیش مسئولیت اجرای پروژه قطار شهری اهواز را برعهده دارد به دلیل‌ عدم اجرای تعهدات مندرج در قرارداد، با رعایت و اعمال موارد قانونی، خلع ید شد، کارگران انتظار دارند در این فاصله کوتاه به مطالبات خود قبل از خروج پیمانکار برسند.

وی افزود: مشکلات مدیریتی و نداشتن منابع مالی کافی برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز و پرداخت نکردن حقوق کارگران باعث شد مسئولان بعد از چندین سال از توقف این پروژه عمرانی (از سال ۹۷) از پیمانکار برای خلع ید طرح شکایت کنند تا با تغییر پیمانکار بخش عمده‌ای از مشکلات این پروژه بزرگ را کاهش دهد.

این کارگر با بیان اینکه پروژه قطار شهری اهواز سالهاست در سایه حوادث مختلف دستخوش بحران‌های مدیریتی و مهم‌تر از همه بی‌پولی شده است، اظهار داشت: متاسفانه در طول چندین سال گذشته که با پیمانکار کیسون همکاری داشته‌ایم، این شرکت به تعهدات خود در قبال کارگران عمل نکرده و درنتیجه کارگران با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند.

او با بیان اینکه باید مشخص شود تا چه زمانی معوقات مزدی کارگران پرداخت می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ ماه حقوق معوقه از سالهای ۱۴۰۰،.۱۴۰۱و۱۴۰۲ به همراه عیدی سال ۱۴۰۰ از پیمانکار طلبکاریم همچنین هر کارگر بر اساس سوابق حدود ۵۰ میلیون حق سنوات طلبکار است.

این کارگر با طرح این سوال که چرا دولت مسئولیت اجرای پروژه‌های عمرانی مهمی همانند قطار شهری اهواز را که نبض اشتغال و اقتصاد محسوب می‌شود، به شرکتهایی واگذار می‌کند که صلاحیت اجرای آن را ندارند، گفت: شرکت کیسون بیش از ۵۰۰ کارگر در پروژه قطار شهری اهواز داشت که در سال ۹۷ همزمان با تعطیلی کارگاه این تعداد کارگر به مرور بیکار شدند و در حال حاضر حدود ۱۱۳ کارگر نگهبان مشغول کارند که در طول همه این سال‌ها برای دریافت مطالبات مزدی خود مرتبا دست به اعتراض صنفی می‌زدند.

او همچنین گفت: انتظار کارگران در شرایط فعلی که قرار است طی چند ماه آینده شرکت کیسون از مجموعه قطار شهری اهواز خارج شود، پرداخت کامل مطالباتشان است.

به گفته نماینده کارگران؛ در یک دوره یکسال و نیمه که شرکت کیسون با سازمان قطار شهری عقد قرارداد نداشته است، هر ماهه از حقوق کارگران برای پرداخت بیمه کسر می‌شده ولی به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

این کارگر در خاتمه گفت: با راه‌اندازی مجدد اجرای پروژه قطار شهری اهواز که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور و منطقه خوزستان بوده است، می‌توان زمینه اشتغال هزاران نیروی جویای کار کشور را فراهم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز