خبرگزاری کار ایران

در حاشیه انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران مطرح شد؛

انتخابات برخلاف اساسنامه برگزار شد، وزارت کار آن را باطل کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۹۶۵

انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران که روز چهارشنبه (۲۸ دی ماه) برگزار شد، پرحرف و حدیث از آب درآمد و تعدادی از انجمن‌های صنفی معترض در این انتخابات به دلیل آنچه وقوع تخلفات حین برگزاری مجمع عمومی می‌خواندند، به وزارت کار شکایت برده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «داوود رجبی» نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران که در اعتراض به نتیجه انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران به وزارت کار شکایت برده، در این رابطه گفت: وزارت کار باید با مهندسی انتخابات تشکل‌های کارگری مقابله کند.

او با اشاره به تخلفات و حاشیه‌های ایجاد شده در برگزاری مجمع عمومی کانون عالی گفت: مجمع عمومی هیات مدیره و بازرسان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران که روز چهارشنبه (۲۸ دی ماه) در محل سالن اجتماعات مجتمع رفاهی نگین در تهران برگزار شد، بدون اطلاع‌رسانی دقیق و با تخلف یکی از اعضای هیات مدیره کانون عالی خارج از محل برگزاری با حضور بازرسان وزارت کار به صورت سوری برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در حین برگزاری انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تخلفات متعددی صورت گرفت، با ذکر چند نمونه از تخلفات تصریح کرد: من به عنوان نماینده کارگران استان تهران کاندیدای هیات مدیره کانون عالی شده بودم که در روزبرگزاری مجمع متوجه شدم نام ونام خانوادگی من در لیست کاندیداها نیست و بدون اطلاع اسم من حذف شده بود. از قرار معلوم مدارک هیچ کسی را دریافت نکرده بودند و اگر هم تحویل شده بود به بهانه‌های مختلف رد شده بودند.

این فعال کارگری با طرح این سوال که چرا بدون اطلاع من؛ نام و نام خانوادگی مرا از لیست کاندیداها حذف کرده‌اند و این خلاف قانون است، گفت: انتقاد ما به وزارت کار است که نظارتی در روند برگزاری مجمع عمومی کانون عالی نداشته است. این دور از مجمع عمومی کانون عالی کاملا هدفمند برنامه‌ریزی شده بود و از قرار معلوم می‌خواستند افرادی کاندیدا و منتخب شوند که مدنظر بودند.

عضو انجمن صنفی رانندگان برون شهری ناوگان مسافربر شهریار و ملارد با اشاره به حضور دو عضو بازنشسته در مجمع، آن را امری غیرقانونی خواند و گفت: متاسفانه این دو فرد بازنشسته با همراهی نمایندگان وزارت کار و بدون نظر سایر اعضای هیات مدیره کانون، انتخابات را در واحد زیرزمین محل برگزاری انتخابات با حداقل انجمن‌ها برگزار کردند و مجمع به سمتی سوق داده شد که تشکل‌های تهران صاحب رای برای هیات مدیره انتخاب شدند که خلاف اساسنامه است.

به گفته وی: قریب به سه سال است که به عنوان نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران منصوب شده‌ام در این فاصله طولانی هیچگونه اطلاعات موثق در ارتباط با ۲۵۸ عضو انجمن صنفی کارگری در تهران ندارم. این در حالیست که از این تعداد، ۵ انجمن در شهرستان شهریار و ملارد که انحلال آن‌ها توسط اداره کل کار تهران صادر و روزنامه شده، با این ۲۵۸ انجمن تهران ترکیب شده‌اند و حتی آگهی روزنامه‌ای آن هم منتشر شده است.

او با بیان اینکه در این دوره از مجمع اکثر انجمن‌های کل کشور در انتخابات به نمایندگی از انجمن‌های استان خود حضور داشتند، درباره مقدمات قبل از برگزاری مجمع عمومی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور نیز گفت: برای برگزاری مجمع؛ انجمن‌ها باید مدارک ارسال کنند و بعد از ارسال مدارک باید درخواست یا تقاضانامه برای عضویت در کانون داشته باشند.

او افزود: برخی برای حضور در مجمع، تشکل‌های کارگری برای حضور در مجمع نماینده انتخاب می‌کنند. این نمایندگان به وکالت از انجمن‌ها حتما باید نامه درخواست کانون، فیش واریزی حق عضویت و وکالتنامه کتبی با سربرگ و مهرو امضا در اختیار داشته باشند.

دبیر انجمن گچ‌کاران شهرستان ملارد در ادامه درباره اساسنامه کانون عالی نیز گفت: متاسفانه هیچیک از ما حاضرین در مجمع به اساسنامه کانون عالی و تغییرات صورت گرفته در آن دسترسی نداریم و مفاد آن در اختیار کسی قرار نگرفته بود. این درحالی‌ست که قانونا باید اساسنامه‌ها به رویت هیات مدیره و اعضای متقاضی نیز برسد. همزمان تغییرات صورت گرفته در اساسنامه نیز باید در مجمع مصوب شود و هر تغییر خارج از مصوب مجمع عمومی، خلاف قانون است.

این فعال کارگری در ارتباط با نظارت وزارت کار بر عملکرد تشکلات صنفی نیز گفت: قانون هیچ نظارتی به کار هیچ تشکلی همانند اصناف، تعاونی‌ها، انجمن‌ها و غیره ندارد و به آن ورود نمی‌کند. در عین حال نظارتی بر اموال و دارایی و تراز مالی آن‌ها هم نیست و همه آن چیزی که روز اول تحویل گرفته‌اند را به منتخبان بعدی تحویل می‌دهند. به عنوان مثال در همین مورد انتخابات کانون عالی چرا باید دو فرد بازنشسته با دخالت در امور انجمن‌های صنفی تهران و کانون عالی با حاشیه‌پردازی مانع برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور شوند.

رجبی در بخش پایانی سخنان خود درباره تخلف بعدی صورت گرفته در مجمع گفت: آقای ساداتی به عنوان نماینده یک سوم اعضاء انتخاب شده بود اما در آگهی انتخابات نماینده یک سوم اعضا نام فرد دیگری بود.

او درباره تخلف بعدی صورت گرفته در مجمع گفت: یک مورد دیگر از تخلفات ایجاد شده مربوط به چاپ آگهی است. مقرر شده بود کاندیداها تا تاریخ ۲۱ دی ماه می‌توانند مدارک خود را به هیات مدیره تحویل دهند و رسید دریافت کنند. انجمن‌ها از تاریخ آگهی شروع به ارسال مدارک کردند اما گفته شد انجمن‌هایی که تا تاریخ ۲۱ دیماه نامه ارسال کرده‌اند، پذیرفته نشوند و فقط انجمن‌هایی پذیرفته شوند که در روز ۲۱ دی ماه مدارک خود را ارسال کرده‌اند.

همچنین حامد اولیایی (عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارکران ساختمانی کشور) که معترض به نتایج انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی است، در ارتباط با تخلفات صورت گرفته گفت: انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی در حالی برگزار شد که طبق مستندات موجود، وقوع تخلف در این انتخابات مشهود بود.

او افزود: انتخابات این دوره مجمع کانون عالی کاملا مهندسی شده و وزارت کار در صورت محرز شدن تخلفات صورت گرفته، باید نتایج انتخابات را باطل اعلام کند.

اولیایی با بیان اینکه در خصوص برگزاری مجمع اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته بود، در تشریح مشکلات پیش آمده، گفت: انجمن‌هایی که می‌خواهند در انتخابات مجمع کانون عالی شرکت کنند باید یک هفته قبل مدارک خود را برای هیات مدیره ارسال کنند اما در این خصوص هیچگونه اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته بود و ما آماده ارسال مدارک در روز برگزاری مجمع بودیم.

او گفت: مورد دوم تغییر اساسنامه و اطلاع‌رسانی آن بود. طبق قانون هرگونه تغییر در اساسنامه باید به اطلاع همه اعضای هیات مدیره و سایر متقاضیان برسد. در این خصوص شخص من به عنوان نماینده ۵۰ انجمن در استان فارس بی‌خبر بودم.

طبق اطهارات وی، اشتباه سوم صورت گرفته در این دوره از مجمع، ارتباط با پیام‌رسان «واتساپ» و ارسال مدارک بود. به دلیل محدودیت‌های اینترنتی ایجاد شده در کشور برای پیام‌رسانهای خارجی امکان ارسال مدارک در زمان مقرر میسر نمی‌شد اما به هر ترتیبی مدارک ارسال شد و باز در روز برگزاری مجمع به ما گفتند مدارک با تاخیر دریافت شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگران شهرستان جهرم با بیان اینکه متاسفانه در روز برگزاری مجمع شاهد مداخلات برخی افراد که از اعضای بازنشسته هیات مدیره سابق بودند با همراهی نمایندگان وزارت کار بودیم، گفت: این کار باعث ایجاد یک نوع بی‌احترامی به هیات مدیره و تشکل‌های حاضر در مجمع بود. متاسفانه این دوره از انتخابات کانون عالی با حواشی زیاد همراه بود که علارغم مخالفت اعضای هیات مدیره برگزار شد، بطوری که افرادی که انتخاب شدند از یکسری صنوف خاص بودند.

وی از دخالت‌های نمایندگان وزارت کار در برگزاری مجمع عمومی کانون عالی هم انتقاد کرد و افزود: نمایندگان وزارت کار نباید در برگزاری مجمع عمومی کانون عالی دخالت می‌کردند و مسئولیت برگزاری آن برعهده اعضای هیات مدیره بود.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه اعضای هیات موسس مجمع کانون آقایان «موسی زاده» و «ساداتی» بودند، گفت: آقای موسی زاده در حین برگزاری مجمع به دلیل برخی مشکلات پیش‌بینی نشده؛ محل برگزاری مجمع را ترک کرد که باید انتخابات را به نفر دوم یعنی آقای ساداتی واگذار می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد و مجمع که زمان برگزاری آن ۹ تا ۱۱ صبح بود، حوالی ساعت ۱۶ عصر زمانی برگزار شد و جز عده کمی باقی افراد محل برگزاری مجمع را ترک کرده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز