خبرگزاری کار ایران

معاون کمیته امداد امام خمینی اعلام کرد:

ایجاد ۱۷۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد/ شرایط معافیت مددجویان کمیته از پرداخت قبض آب و برق

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۴۰۰

مرتضی فیروز آبادی گفت: در هفت ماهه امسال ۱۷۲ هزار و ۶۲۹ فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از ایجاد ۱۷۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در هفت ماهه سال جاری خبر داد و گفت: ۱۳۴ هزار طرح اشتغال نیز در انتظار دریافت تسهیلات از شبکه بانکی است. 

مرتضی فیروزآبادی (معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد) در نشست هم‌اندیشی پیرامون عملکرد این کمیته با تشریح عملکرد حوزه اشتغال کمیته امداد در سال جاری، افزود: در هفت ماهه امسال ۱۷۲ هزار و ۶۲۹ فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد رشد داشته است. 

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی این مشاغل ۱۰ هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به خانواده‌های تحت حمایت ارائه شده است که آمار جذب تسهیلات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه ۱۳۴ هزار پرونده اشتغال مددجویان در انتظار دریافت تسهیلات از شبکه بانکی است، اضافه کرد: این طرح‌های شغلی نیازمند ارائه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان وام است که در صورت تحقق آن، جهشی در آمار اشتغال کمیته امداد ایجاد خواهد شد. 

فیروزآبادی با تقدیر از شبکه بانکی به منظور تسریع در ابلاغ و واگذاری تسهیلات اشتغال مددجویان، اظهار کرد: سال گذشته ۳۰۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شد که با تشکیل تیم‌هایی در کشور و استان‌ها از ۲۵ هزار طرح بازدید کردیم و بیش از ۹۲ درصد تسهیلات به هدف اصابت کرده است که این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال کمترین انحراف را داشته است و اشتغال واقعی صورت گرفته است. 

وی با اشاره به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به امضا رسیده که براساس آن طرح‌های دانش‌بنیان که امکان خوداشتغالی را فراهم کنند، شناسایی و وارد چرخه اشتغال مددجویان خواهد شد. 

فیروز آبادی با تاکید بر اینکه کمیته امداد به سمت استفاده از دانش بنیان‌ها حرکت کرده است، گفت: در این باره ۲ مسیر را متصور شده‌ایم. بحث بهره‌مندی از شرکت‌های خدمات‌رسان در حوزه اشتغال‌زایی و فروش است که در این‌باره با شرکت آچاره که در حوزه آزادکاری فعالیت می‌کند، تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: ما در حوزه دانش‌بنیان سه تجریه موفق را شاهد هستیم که می‌توان به بحث استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در منازل مددجویان، پهپادهای سمپاش و پرورش متراکم ماهی در زابل اشاره کرد. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، ایجاد درآمد پایدار از طریق راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی برای مددجویان را از دیگر برنامه‌های کمیته امداد در راستای توجه به مشاغل دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: در این زمنیه تفاهم‌نامه پنج‌جانبه‌ای به امضا رسیده و سهم مددجویان کمیته امداد راه‌اندازی سالانه ۴۰ هزار نیروگاه کوچک‌مقیاس یا هدف کسب درآمد و همچنین کمک به پایدار انرژی در کشور است. 

فیروزآبادی گفت: در این زمینه ۲۳ هزار نفر از افراد واجد شرایط شناسایی و به وزارت نیرو معرفی شده‌اند که وزارت نیرو نیز پس از بررسی‌ها تاکنون ۶ هزار مورد را تایید کرده است. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اجرای طرح پهپادهای سمپاش کشاورزی را از دیگر برنامه‌های دانش‌بنیان در کمیته امداد معرفی کرد و افزود: این مدل طرح‌ها که منجر به اشتغال خرد می‌شود، تقویت خواهد شد و به عنوان نمونه در زمینه ماشین‌سازی از این ظرفیت بهره خواهیم گرفت. 

وی از فعالیت ۳۵۰۰ خانوار تحت حمایت در حوزه پرورش کرم ابریشم خبر داد و تصریح کرد: این خانواده‌ها در فاصله ۴۵ روزه تا فروش پیله تر، تا ۱۲ میلیون درآمد کسب کردند. 

فیروزآبادی در زمینه زنجیره پرورش دام و طیور نیز گفت: با توجه به اینکه جامعه هدف کمیته امداد بیشتر ساکن روستاها هستند، تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد شده که براساس آن شرکت‌های ستاد نقش راهبری کلان ملی در حوزه پرورش دام و طیور را برعهده خواهند گرفت. طبق این تفاهم‌نامه در سال نخست ۴۰ هزار مورد مشاوره و تسهیل‌گری، آموزش و کمک به تامین دام و طیور و تامین علوفه تا خرید محصول انجام خواهد شد. 

شرایط معافیت مددجویان کمیته امداد از هزینه‌های آب و برق

حسین خدرویسی (معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد) نیز در اعلام کرد: یکی از خدماتی که دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی در نظر گرفته است؛ معافیت از پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز است. 

وی اظهار کرد: مددجویان به منظور بهره‌مندی از این معافیت باید با دقت و صرفه‌جویی کامل (در قالب فرمول و شرایط اعلامی آیین‌نامه اجرایی) مصرف کنند. برای نمونه جهت معافیت از هزینه‌های برق باید ۵۰ درصد از الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند. در مصرف آب یک سوم الگوی مصرف و در مصرف گاز نیز در سه پله نخست مصرفی (از ۱۲ پله) قرار گرفته باشند. 

خدرویسی ادامه داد: در نتیجه این معافیت شامل همه مددجویان نمی‌شود و صرفا مددجویان کم‌مصرفی که در قالب شرایط آیین نامه اجرایی مصرف کنند، از این معافیت برخوردار می‌شوند. 

وی با اشاره به همکاری و هماهنگی شرکت‌های آب و برق و گاز با کمیته امداد در این زمینه نیز افزود: براساس پیگیری‌های ادارات شهرستان و استانی هم تمامی اطلاعات بین دستگاهی رد و بدل شده و برخی مددجویان از این معافیت استفاده می‌کنند. 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: بنابر تصور عمومی، همه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر مددجوی این کمیته باید از این خدمات استفاده کنند، اما برخی از مددجویان اعم از سالمندان در نزد فرزندان و اقوام زندگی می‌کنند و بر این اساس، نمی‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند. 

وی افزود: برخی از مددجویان نیز در نقاط روستائی سکونت داشته و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نبوده و گازکشی نیز نداشته و بنابراین از خدمت نام‌برده استفاده نمی‌کنند. 

خدرویسی ادامه داد: برخی مددجویان نیز در اماکن عمومی همچون حسینیه‌ها، مساجد، کارخانه‌ها و دیگر واحدهای عمومی و درمانی سکونت داشته و انشعاب مسکونی ندارند؛ برخی از این جمعیت نیز در مجتمع‌های مسکونی مستاجر بوده و دارای انشعابات آب و برق و گاز مشاء هستند. این گروه نیز به دلیل‌عدم انشعاب خصوصی (به نام خود) از این معافیت برخوردار نمی‌شوند. 

این مسئول یادآور شد: براساس آخرین آمارها، مددجویان مشمول این طرح برابر با ۸۷۵ هزار خانواده است. ۱۰۵ هزار خانواده از معافیت آب استفاده کرده و حدود ۶۵۶ هزار نفر نیز در سامانه شرکت برق شناسایی شده‌اند. 

خدرویسی ضمن تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و گاز، تاکید کرد: مددجویان جابجایی منازل را نیز به مددکاران اطلاع دهند و شماره کنتور و قبض آب و برق و گاز جدید را برای ثبت در اختیار مددکاران بگذارند. 

وی یادآور شد: برای استفاده از این معافیت محدودیت زمانی وجود نداشته و مددجویان در صورت رعایت الگوی مصرفی نام‌برده می‌توانند از این معافیت با ارائه شماره قبض محل سکونت بهره‌مند شوند. 

جزئیات افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان گفت: پرداخت مستمری یکی از خدمات اساسی کمیته امداد امام خمینی است و بر اساس پیگیری‌های انجام گرفته و نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود، در نیمه دوم سال، این افزایش ۳۰ درصدی همزمان با افزایش ترمیمی حقوق کارکنان لشگری و کشوری اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز