خبرگزاری کار ایران

یک نماینده کارگری:

لزوم اجرایی شدنِ «حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی»/ مجلس حقوق مزدی کارگران و بازنشستگان را احیا کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۳۵۵

فرامرز توفیقی گفت: مجلس راساً حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران را ابلاغ کند؛ در عین حال باید رئیس مجلس در ارتباط با مستمری بازنشستگان، فرمان اجرای همان پیشنهاد قبلی سازمان تامین اجتماعی را صادر نماید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قالیباف بیست و نهم تیرماه در نامه‌ای رسمی خطاب به دولت، اصلاح دو مصوبه را خواستار شد؛ اول، افزایش مستمری بازنشستگان و دوم، مصوبه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن کارگران.

در این نامه، مهلت دولت یک هفته ذکر شده بود اما اکنون با گذشت بیش از هشت روز از این نامه، حتی مصوبه کمک هزینه مسکن که اصلاح آن سرراست و بی‌چون چراست، بازبینی نشده است؛ در ارتباط با کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار، باید حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی که همان مصوبه شورایعالی کار است احیا شود؛ به گفته‌ی فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری دستمزد در شورایعالی کار)، احیای حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان یک الزام است و دولت باید تا امروز ابلاغیه‌ی اجرایی آن را صادر می‌کرد.

او در ادامه می‌گوید: دولت نباید کارگران و بازنشستگان را با عدم تمکین به قانون، معطل نگه دارد؛ حدود و ثغور وظایف اجرایی قوه مجریه در قانون مشخص است؛ اگر این حدود و مرزها رعایت نشود، آسیب‌های بسیار برای کارگران و بازنشستگان خواهد داشت؛ امسال اولین سال در بیش از چهل سال گذشته است که علیرغم گذشت پنج ماه از سال، هنوز تکلیف مزایای مزدی کارگران مشمول قانون کار مشخص نشده و بازنشستگان نیز همچنان در بلاتکلیفی و نگرانی به سر می‌برند؛ توصیه ما به دولت این است که از کارشناسان خبره و دلسوز یاری بگیرد و هرچه زودتر به نامه رئیس مجلس که همان اجرای قانون است، تمکین کند.

توفیقی اضافه می‌کند: مگر عمل به مصوبه‌ی شورایعالی کار در مورد حق مسکن، یک الزام نیست؛ چرا از اجرای آن عدول می‌شود؛ حتی متن روشن قانون نادیده گرفته می‌شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه «نامه رئیس مجلس تنها عمل به وظیفه‌ی قوه مقننه در زمینه نظارت بر اجرای قانون بود» اضافه می‌کند: قانون و عمل به قانون، دیگر بحث و تبصره نمی‌خواهد؛ مجلس امروز باید مقتدرانه به میدان بیاید و راساً حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران را ابلاغ کند؛ در عین حال باید رئیس مجلس در ارتباط با مستمری بازنشستگان، فرمان اجرای همان پیشنهاد قبلی سازمان تامین اجتماعی را صادر نماید.

به گفته وی، علیرغم اینکه الزامات قانون بودجه در زمینه لزوم بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ اجرایی نشده، همان ۱۰۰ هزار تومان حق مسکن از کارگران دریغ می‌شود آنهم در شرایطی که هر روز با جهش‌های قیمتی مواجه هستیم.

توفیقی می‌گوید: وقتی در زمینه مسکن، درمان و آموزش، گامی در جهت اجرای الزامات قانون اساسی برداشته نشده، لااقل به قوانین بالادستی مزدی عمل کنند؛ به بازنشستگان غیرحداقل بگیر افزایش ۳۸ درصدی را بپردازند و برای کارگران کمک هزینه مسکن مصوب شورایعالی کار را احیا کنند؛ امیدوارم هرچه زودتر به قانون بازگردند و شرایط را برای طبقه کارگر سخت‌تر نکنند؛ امروز کارگران شاغل و بازنشسته، از نظر معیشت یکی از دشوارترین دوران‌ها را می‌گذرانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز