خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران بنادر اردن به عدم وجود ایمنی کار و فاجعه انفجار مخزن کلر

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۱۰۵

کارگران بندر خلیج عقبه اردن در اعتراض به مرگ و میر کارگران در حوادث کارگری ناشی از نشت گاز کلر در محیط فعالیت خود، کار خود را متوقف کرده و اعتصاب کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری یورونیوز، کارگران بندر عقبه اردن در دریای سرخ دو روز پیش در اعتراض به اقدامات احتیاطی ضعیف در پی مرگ سیزده نفر در حادثه نشت گاز کلر در یک اسکله بزرگ، به تعطیلی کار خود مبادرت ورزیدند و گویا قرار است تا رسیدن به مطالبات خود درمورد ایمنی کار، به اعتصاب ادامه دهند. 

مرگ و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ کارگر این مجموعه پس از آن رخ داد که جرثقیل در حال بارگیری ظروف کلر در یک کشتی در دوشنبه هفته گذشته، یکی از آن‌ها را روی اسکله انداخت و باعث انفجار آن شد. گویا مخزن نگهداری گاز ایمن نبوده و در اثر ضربه به راحتی منفجر شده است. 

احمد آمیرا، یکی از اعضای اتحادیه پیشروی کارگران اردن که گفت صدها کارگر برای کار در تأسیسات اصلی بندر حاضر نشده‌اند، گفت: «ما به این توقف متعهد هستیم تا زمانی که خواسته‌هایمان برای ایجاد محیط ایمنی صنعتی مناسب اجرا شود.» 

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری کننده از این بندر تایید کرد که اعتصاب در حال انجام است اما توضیح بیشتری در مورد این حادثه نداد. 

کارشناسان صنعت می‌گویند این حادثه می‌توانست به فاجعه تبدیل شود، زیرا ده‌ها کارگر به یک شیفت کاری پایان دادند و کمی قبل از نشت محل را ترک نکردند. وزش باد همچنین گاز سمی را از مناطق پرجمعیت شهر بندری به سمت بیرون برد. 

مقامات دولتی روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که این حادثه سهل انگاری بزرگ مدیریت تنها بندر تجاری کشور را نشان می‌دهد؛ یعنی در جایی که منابع صنعتی از مدت‌ها قبل هشدار داده بودند که «اقدامات ایمنی کافی نیست.» 

این افشاگری دومین رسوایی بزرگی است که در سال‌های اخیر پس از مرگ دست‌کم هفت بیمار در اسفند ماه سال گذشته در اثر تمام شدن اکسیژن از یک بیمارستان دولتی، به کابینه نخست وزیر بیشر الخساونه، ضربه زده است. 

ملک عبدالله پادشاه اردن گفته است که منتظر نتایج تحقیقاتی است که به دستور دولت و توسط دادستان کل انجام شده است تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است. 

پادشاه پنجشنبه گذشته به مقامات گفت: «ما باید بر تحقیقات تمرکز کنیم و ببینیم کدام مقامات با بیکاری یا سهل‌انگاری رویه‌های عملیاتی استاندارد را ارتقا نداده‌اند.» 

بندر عقبه در انتهای شمالی دریای سرخ از دیرباز یک مسیر اصلی ترانزیتی برای محموله‌های مختلف کشورهای عربی بوده است، اما همچنین تبدیل به دروازه‌ای برای برخی کالاها به مقصد سوریه و سرزمین‌های فلسطین اشغالی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز