خبرگزاری کار ایران

اخبار تکمیلی درباره انفجار در کارخانه کربنیات سدیم کاوه

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۱۸۲

آخرین خبرها حاکی از آن است که در حادثه انفجار در کارخانه «کربنیات سدیم کاوه» فیروز آباد که عصر روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه جاری رخ داد، ۱۴۹ کارگر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انفجار در کارخانه «کربنیات سدیم» فیروزآباد استان فارس که حوالی ساعت ۴ عصر روز دوشنبه (۲۳ خرداد ماه) رخ داد، تاکنون ۱۴۹ نفر مصدوم به جا گذاشته است. این انفجار در کارخانه کربنات سدیم در دشت کنارسیاه روی داده است.

بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، تاکنون علت اصلی این انفجار به صورت رسمی اعلام نشده است اما در این میان، بی‌توجهی به هشدارهای ایمنی و در نهایت خطای انسانی و نشتی لوله مخازن نیتروژن مایع، از گزینه‌های مورد گمانه‌زنی کارشناسان است البته دیگر گزینه‌ها هم مطرح است.

یک منبع کارگری در شهرستان فیروزآباد در تشریح این حادثه گفت: حدود ۲ هزار نفر در کارخانه کربنات سدیم که مرداد ماه سال ۹۹ فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده، مشغول کارند. کل کارگران شیفت عصر حدود ۷۰۰ نفر بودند که بر اساس شواهد، کارگران که در حوالی محل حادثه حضور داشتند با مشاهده انفجار به سرعت محل کار خود را ترک کرده و متواری شدند. با این حال طبق آمارهای منتشر شده در ابتدا ۷۰ نفر بر اثر استنشاق گاز نیتروژن دچار مشکلات تنفسی می‌شوند که با گذشت زمان این آمار تا ۲۴ ساعت به صورت ضد ونقض تا ۱۴۹ نفر بالا رفت و درنهایت صبح امروز چهارشنبه مطلع شدیم هنوز ۴ تا ۵ نفر دیگر در بیمارستان قائم فیروزآباد بستری هستند.

وی همچنین گفت: این موضوع که خطای انسانی راننده تریلی باعث انفجار شده است از احتمال بالایی برخوردار است گرچه این موضوع را هم باید در نظر گرفت که در این حادثه چند عامل باعث وقوع آن شده‌اند.

وی می‌افزاید: یکی از گزینه‌ها وقوع حریق در تریلی مخزن‌دار و نشتی لوله مخازن نیتروژن است که عبور تریلی از کنار آن باعث ایجاد انفجار و موجب آسیب دیدگی لوله‌های اتصال مخازن آمونیاک شده است.

این منبع کارگری با بیان اینکه هرچند که گاز نیتروژن قابل اشتعال نیست ولی سرایت آتش و دمای بالا به مخازن و یا خطوط انتقال آن می‌تواند موجب ترکیدگی این مخازن و یا مسیرها شود، افزود: با توجه به اینکه ۸۰٪ حجم هوا گاز نیتروژن است، استنشاق این گاز ضرری ندارد، اما ممکن است در محیط‌های محدود در صورت نشت مقادیر قابل توجهی از گاز ازت، این گاز جایگزین اکسیژن هوا شده و سبب بروز خطر کمبود اکسیژن و خفگی گردد. کمبود اکسیژن در هوا می‌تواند سبب سردرد، زنگ زدن در گوشها، سرگیجه، کسالت، بیهوشی، حالت تهوع، و از کار افتادگی حواس شود. در صورتیکه ۱۲ تا ۱۶ درصد اکسیژن در محیط وجود داشته باشد، استنشاق گاز نیتروژن موجب افزایش تعداد دفعات دم و بازدم شده و هماهنگی رفتارهای عضلانی را تا حدودی مختل می‌کند. درصورتیکه مقدار اکسیژن در محیطی که گاز نیتروژن در آن پراکنده شده است، کمتر شده و به ۱۰ تا ۱۴ درصد برسد تعادل روحی روانی فرد برهم خورده و موجبات خستگی غیرعادی و اختلال در تنفس وی فراهم می‌شود. در صورت رسیدن غلظت اکسیژن به ۶ تا ۱۰ درصد حجمی، حالت تهوع و استفراغ به فرد مصدوم دست داده و هوشیاری وی کاهش یافته یا از دست می‌رود. در غلظت‌های کمتر از ۶ درصد اکسیژن نیز فرد دچار تشنج شده و احتمال توقف تنفس و مرگ وی وجود دارد.

او در پایان درباره از سر گیری فعالیت شرکت کربنات سدیم گفت: طبق اعلام مدیران شرکت کربنات سدیم که تولیدکننده مواد اولیه در صنایع آرایشی بهداشتی و نساجی و دباغی، صنایع غذایی، کاغذ و شیمیایی است، قرار است طی دو سه روز آینده با ورود دو مخزن جدید فعالیت تولیدی این کارخانه و کارگران آن از سر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز