خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی مطرح شد؛

نباید عرفی به نام دستور شفاهی از مقامات نامعلوم داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۷۷۴

در همایش مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی خطوط کلی برای این مدیران ترسیم‌ شد.

به گزارش ایلنا، نخستین همایش مدیران بنگاه‌های اقتصادی برتر صندوق‌های بازنشستگی تابعه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران این شرکت‌ها و مقامات وزارت کار و صندوق‌های بازنشستگی در مرکز همایش‌های تلاش برگزار شد.

پس از سخنرانی عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران عامل صندوق‌های بازنشستگی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های تابعه پشتیبان این شرکت‌ها پرداختند.

محمد اسکندری(مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) در این نشست با اشاره به چالش‌های این صندوق گفت: قطار توسعه شرکت‌های تابعه دچار نقصان در ریل گذاری است. فضای کسب و کار و رقابت پذیری نقطه‌ای است که در این حوزه مشکل داریم. بستر ناسالم برای کسب و کار شرکت‌ها امکان اثربخشی و بهره‌وری را کاهش خواهد داد. ما نیازمند نوعی برنامه‌ریزی هستیم که قواعد محیط را تغییر دهد و این در فضای شرکت‌های ما خالی است.

وی ادامه داد: نپذیرفتن عرف شدن رشوه در بین مدیران شرکت‌ها از گلوگاه‌های کنترل فساد است. رشوه انواع مختلف دارد و معامله و تعامل نابجا یکی از آنهاست. برخی فکر می‌کنند هنر مدیر این است که بداند که کجا رشوه دهد یا کجا فردی را انتصاب یا مشاور خود کند تا مشکل‌اش در یک نقطه دولتی حل شود.  این آسیب بزرگی است که محل ورود بسیاری از مفاسد دیگر است.

اسکندری تصریح کرد: در حوزه کسب و کار شرکت‌های تابعه صندوق‌ها این مشکل وجود دارد که فساد می‌تواند در بدتر کردن فضای کسب و کار و تولید کل کشور تاثیر به شدت منفی بگذارد و اثر آن محدود به شرکت‌ها نیست.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کل کشوری افزود: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بسیار مهم است و حتی یک ریال نیز نباید از این مسئولیت‌های قانونی عدول کرد. همچنین هماهنگی با هیات امنای شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و ما نباید دچار دعاوی داخلی داخل هیئت مدیره شرکت‌ها شویم که باعث حاشیه شویم.

وی با اشاره به بحث مامور شدن پرسنل به حوزه‌های مختلف گفت: حقوق پرداختی پرسنل مامور مهم است زیرا حتما باید حقوق با نرخ و توسط نقطه مقصد باشد. پرداخت حقوق پرسنل از طریق بانک‌ها نیز مهم است. پیشنهاد ما این است که شرکت‌ها خودشان حقوق افراد را در حساب بانک‌های قرض‌الحسنه بگذارند. ضمن اینکه بانک‌های با نرخ بالای سود و پرریسک اصلا نباید محل همکاری شرکت‌ها در بحث وام و افتتاح حساب برای پرداخت باشد.

اسکندری تاکید کرد: حق رای هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل باید در چهارچوب توصیه‌های دولت باشد و فرماندهی شرکت‌ها از سمت خود مدیران صندوق‌ها صورت گیرد و عرفی به نام دستور شفاهی از مقامات نامعلوم نداشته و نباید داشته باشیم.

میرهاشم موسوی(مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) سخنران دیگر این مراسم با اشاره به مسائل صندوق‌ها و سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره سازمان تامین اجتماعی گفت: ناپایداری منابع و مشکل حفظ منابع مالی صندوق‌ها در سیاست‌های ابلاغی رهبری به صراحت قید شده و در این سیاست‌ها چالش‌های حوزه رفاه نقطه‌زنی شده و راه‌حل‌ها نیز به نوعی در آن‌ها عنوان شده است؛ به نوعی که هیچ بهانه‌ای برای هیچ مدیری در زمینه توجیه نبودن با این ابلاغیه وجود ندارد و باید حول این بخش‌های ابلاغیه هم افزایی صورت گیرد.

وی با توصیه به مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌ها گفت: ما هم افزایی سلبی نیز داریم. یعنی شرکت‌های تابعه می‌توانند درباره حوزه‌ها و کارهای ممنوعه نیز به توافق برسند.

موسوی با انتقاد از مشکل بنگاه‌داری در صندوق‌ها گفت: ما باید بحث سهام‌داری صندوق‌های بازنشستگی را به‌جای بنگاه‌داری ترویج کنیم و این بنگاه‌داری و هزینه‌های آن بار سنگینی بر دوش دولت و صندوق‌ها محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی با برنامه بین شرکت‌ها گفت: هم افزایی میان شرکت‌ها دستوری صورت نمی‌گیرد و براساس منطق حرفه‌ای درون کار انجام می‌پذیرد. برای مثال در پتروشیمی‌ها شاهد این هم افزایی بین شرکتی هستیم.

موسوی تصریح کرد: سهم سازمان تامین اجتماعی از درآمدهای مولد که تولید شرکت‌هاست فعلا ۶درصد است، اما باید این رقم حداقل ۱۵ درصد باشد. این درحالی است که ظرفیت تولیدکنندگان زیرمجموعه ایجاد ۱۸ درصد منابع صندوق‌های بازنشستگی از محل سود شرکت‌های تابعه است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز