خبرگزاری کار ایران

رانندگان و کارگران استارت آپ‌های آمریکا برای اعتصاب به خیابان آمدند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۱۶۸

کارگران موسوم به گیگ در سراسر کشور آمریکا سیزدهم ماه می‌ در واکنش به شیوه‌های بهره کشی از نیروی کار در شرکت‌های اوبر، لیفت و سایر شرکت‌های استارت آپ اینترنتی اعتصاب کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری پروتکل آمریکا، کارگران کسب و کارهای اینترنتی (موسوم به کارگران گیگ) در سانفرانسیسکو، لس آنجلس و چند شهر دیگر آمریکا برای درخواست تصویب قانون کارگری موسوم به PRO و برای دستمزد بهتر، به خیابان آمده و اعتراض کردند.

کارگران موسوم به گیگ در سراسر کشور آمریکا سیزدهم ماه می‌ در واکنش به شیوه‌های بهره کشی از نیروی کار در شرکت‌های اوبر، لیفت و سایر شرکت‌های استارت آپ اینترنتی اعتصاب کردند. در اجتماع کارگران در سانفرانسیسکو، رانندگان استارت آپ در مورد مسائل مربوط به پیشنهاد قراردادی ایالت کالیفرنیا به چانه زنی پرداخته و خواستار تصویب قانون پیشنهادی خود نهادهای رسمی به نام PRO شدند. 

ابراهیم دیالو، یک راننده در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، گفت: «من به اینجا آمدم تا تلاش کنم برای اینکه بتوانم اتحادیه تشکیل دهم. باور کردنی نیست که ما کارگران استارت آپ اینترنتی اجازه تشکیل اتحادیه را نداشته باشیم.» 

در سانفرانسیسکو، دیالو و حداقل ۵۰ راننده و کارگر حامی اعتصاب را به سمت یکی از دفاتر شرکت اوبر هدایت کردند. در سراسر ایالت، حدود ۱۰۰۰ کارگر این شرکت‌ها آماده به اعتصاب شدند. 

اریکا میگتو، یک راننده و سازمان‌دهنده اشتراک سواری مستقر در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، گفت که می‌خواهد اسامی شرکت‌های ضد انعطاف شغلی را به دلیل دروغ و تقلبی که در کارشان است، افشا کند."

قانون "پرو" می‌تواند فعالیت کارگران آمریکایی شرکت‌های اینترنتی را انعطاف‌پذیر کرده و با قرارداد مشخص، حدود و حقوق کارگر را معین کند، اما بسیاری از شرکت‌ها مانند لیفت و وینگ با آن مخالف هستند. 

میگتو ادامه می‌دهد: وعده حفظ انعطاف‌پذیری شغلی از سوی کارفرمایان در این شغل دروغ است. رانندگان چند شرکت اینترنتی اکنون ۳۶ سنت به ازای هر یک مایل رانندگی درآمد دارند. این شغل فقر ایجاد می‌کند و فقر انعطاف‌پذیر نیست."

میگتو همچنین گفت که تا ۸۰ درصد کرایه‌های راننده مستقیماً به شرکت های Uber و Lyft تعلق می‌گیرد. طبق این گزارش، سهم رانندگان شرکت‌های اینترنتی از کرایه به نسبت دو سال قبل ۲۰درصد کاهش یافته است! 

بر اساس این گزارش، در شرکت Uber و Lyft، رانندگان به طور متوسط ۵۲درصد از کرایه مشتریان را به خود اختصاص دادند. 

با این حال، شرکت اوبر این ادعاها را رد می‌کند. مت وینگ (رئیس ارتباطات کاری شرکت اوبر) از طریق ایمیل توضیح داد که این «متوسط درصد کل مبلغی است که سوارکاران پرداخت کرده‌اند که به اوبر می‌رسد.» 

راننده‌ای به نام وینگ می‌گوید: «باید توجه داشته باشیم که سفرهای انفرادی نشان نمی‌دهند که رانندگان شرکت‌هایی مثل اوبر واقعاً چقدر درآمد دارند، زیرا این سفرها شامل مشوق‌ها نمی‌شوند و به طور دقیق کل درآمدی را که رانندگان دریافت می‌کنند، در فیش دریافتی منعکس نمی‌شود.» 

به گفته شرکت اینترنتی اوبر، متوسط درآمد هر ساعت برای رانندگان در سانفرانسیسکو ۲۵.۲۸ دلار و در لس آنجلس ۲۶.۸۵ دلار است. با این حال هیئت مدیره این شرکت، این درآمدها هزینه‌هایی مانند بیمه و گاز را در نظر نمی‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز