خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب در هجدهمین کنگره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری:

توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۲۸۴

دبیرکل خانه کارگر در هجدهمین کنگره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگریWFTU خواستار آن شد که اتحادیه‌های کارگری از دولت‌ها بخواهند مقاوله نامه‌های بنیادین حقوق کار را در نظر بگیرند و با اجرای کامل آن زمینه عاجل برای کاهش حوادث کار را فراهم‌ کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هجدهمین کنگره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگریWFTU از روز شانزدهم اردیبهشت (ششم ماه مه میلادی) در شهر رم پایتخت ایتالیا آغاز شد. 

در این کنگره، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری عضو از ۹۸ کشور جهان حضور دارند و به بیان آخرین تحولات داخلی و بین‌المللی در حوزه کارگری و رویدادهای موثر بر آن خواهند پرداخت. 

هیاتی از خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علیرضامحجوب (دبیرکل این تشکیلات) در این اجلاسیه حضور دارند. علیرضا محمودی و محمد حمزه‌ای (معاونین دبیرکل) نیز او را همراهی می‌کنند. 

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در هجدهمین کنگره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) به سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی علیرضا محجوب به شرح زیر است: «همکاران عزیز، خانم‌ها و آقایان! ابتدا از جانب خود، خانه کارگر و کارگران سختکوش ایران سلام خود را به همه شرکت کنندگان در هیجدهمین کنگره WFTU عرض نموده و از اتحادیه کارگران ایتالیاUSB به خاطر میزبانی این اجلاس تشکر و قدردانی می‌کنم. 

همکاران عزیز! مستحضرید که متأسفانه شیوع کوید ۱۹ سبب گردید که همدیگر را نتوانیم از نزدیک ببینیم و اینک بسیار خوشحالیم که می‌توانیم رو در رو در خصوص آخرین تحولات با هم صحبت کنیم. 

متاسفانه در کشور ما ایران استمرار تحریم‌های ناجوانمردانه امپریالیزم سبب گردید که در ایام شیوع ویروس کرونا، حتی از دسترسی به دارو و واکسن کوید در داخل کشور دچار مشکل شویم و بسیاری از پزشکان و پرستاران ما به خاطر آن جان خود را از دست دادند که به روح همه آن‌ها درود و سلام می‌فرستیم. 

در بحبوحه شیوع این ویروس و تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون و سی هزار نفر از کارگران ایران شغل خود را از دست دادند و دولت ناگزیر شد در قالب بیمه بیکاری یک سوم حقوق را به آن‌ها پرداخت کند. بررسی‌های ما حاکی از آن بود که بیشترین آسیب به بخش خدمات بخاطر کاهش ۸۰٪ مشتریان بخصوص در بخش گردشگری و حمل و نقل وارد شد و افراد فراوانی از این بخش به صندوق بیمه بیکاری ایران معرفی شدند. 

بلافاصله با شیوع کرونا در ایران ستادی در خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله تشکیل شد. چون ابتدا با کمبود ماسک روبرو بودیم لذا به تولید ماسک برای کارگران بویژه کارگاه‌های کوچک و سپس‌ گان پزشکی برای بیمارستان‌های پوشش دهنده پرداختیم. 

در این مدت در شعب این تشکیلات بیش از ۱۱۰ میلیون ماسک و ۲۵ هزارگان تولید شد و به صورت رایگان در اختیار کارگران و کادر درمان قرار گرفت. 

با آغاز واکسیناسیون عمومی در کشورمان، کلیه شعبه‌های خانه کارگر در سراسر ایران آماده تزریق واکسن شدند که با هماهنگی با وزارت بهداشت ایران بسیاری از آن‌ها حتی بیش از ۶ماه به این امر مهم پرداختند. هم اکنون به فضل خدای متعال اکثریت مشمولین کشورما نسبت به تزریق دوزهای واکسن و رعایت نکات بهداشتی اهتمام نموده‌اند و وضعیت شهرهای ایران به سمت پایداری میرود به نحوی که هم اکنون شهر قرمز در ایران وجود ندارد. 

همکاران عزیز! امروزه اثرات خصوصی‌سازی و جهانی‌سازی که نتایج آن کاهش ارزش دستمزدها، اشاعه کار کودک و کار اجباری و. . است به وضوح قابل رویت است. یقیناً این اقدامات لطمه به کرامت انسانی است و حتی پایمال کردن حقوق بنیادین است. همین امر سبب شده که مقاوله‌های بنیادی سازمان بین المللی کار نادیده گرفته شود. در کشورمان خصوصی‌سازی اثرات نامطلوبی داشته است که من نیز از ابتدا در سخنرانی‌ام در مجلس شورای اسلامی ایران به آن اعتراض کردم. 

برادران و خواهران! امروز در خاورمیانه امپریالیزم با هدایت آمریکا تلاش می‌کند تا صلح را از بین ببرد و جنگ را حاکم کند تا کمپانی‌های وابسته به آن‌ها بتوانند سلاحهای خود را بفروشند. ما اتحادیه‌های کارگری همواره مخالف جنگ بوده و هستیم ولی ای کاش سازمان‌ها و بوق‌های تبلیغاتی جریان سرمایه سالار لااقل در اوکراین دوگانه عمل نمی‌کردند و همانطوری که اوکراین را پوشش می‌دهند یمن و فلسطین مظلوم را نیز پوشش می‌دادند و وضعیت کودکان گرسنه یمن، افغانستان و فلسطین را نیز نشان می‌دادند. 

متأسفانه نظام سرمایه‌داری روز به روز بزرگتر می‌شود و حلقه را بر ضعفا بویژه کارگران تنگ می‌کنند. به نحوی که حتی امسال افزایش انرژی در کشورهای اروپایی را نیز شاهد هستیم. 

همکاران عزیز! امروز آموزش می‌تواند نقش اساسی در پیشرفت اتحادیه‌ها داشته باشد و این را در تشکیلات خود در خانه کارگر آزمایش کردیم. ما برای کارگران و حتی خانواده آن‌ها آموزش عمدتاً رایگان در زمینه‌های مختلف طراحی و اجرا کردیم که موجب افزایش کارآمدی و بعضاً ارتقاء شغل آن‌ها می‌شود. امروز کارگران ما می‌توانند در دانشگاههای خودمان تحصیل و ارتقاء مهارت داشته باشند. 

خانم‌ها و آقایان! ما باید در مورد کاهش حوادث ناشی از کار اقدامات موثرتری انجام دهیم. اتحادیه‌های کارگری باید از دولت‌ها بخواهند مقاوله نامه‌های بنیادین حقوق کار را در نظر بگیرند و با اجرای کامل آن زمینه عاجل برای کاهش حوادث کار را فراهم‌کنند. توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی خواهد بود. 

در پایان از جانب کارگران عزیز ایران، همبستگی خود را با کارگران و ملت مظلوم یمن، فلسطین، سوریه، ونزوئلا، کوبا و همه کسانی که با امپریالیزم جهانی مبارزه می‌کنند اعلام می‌نماییم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که حرکت در مسیر کمک به مظلومان و استواری در این راه با یاری خدای متعال همراه خواهد بود. این وعده‌ی خداوند است و وعده او حق است.»

توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی است

توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی است

توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی است

توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی است

توجه بیشتر به بهداشت، ایمنی و امنیت شغلی قدم‌های بلندی در راستای عدالت اجتماعی است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز