خبرگزاری کار ایران

مطالبه‌ی نمایندگانِ کارگری از وزیر کار؛ از تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تا امنیت شغلی کارگران و ایمنیِ محیط کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۲۰۲

نشست وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان‌ها ظهر امروز (شنبه، ۱۰ اردیبهشت) در ساختمان وزارت کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان‌ها ظهر امروز (شنبه، ۱۰ اردیبهشت) در ساختمان وزارت کار برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه، علی حسین رعیتی‌فرد (معاون روابط کار وزارت کار) گفت: در دولت سیزدهم و وزارت آقای عبدالملکی اصل سه جانبه گرایی در همه‌ی حوزه‌های تصمیم‌گیری عملیاتی شده است و امیدوارم بتوانیم با فرهنگِ غنیِ کاری این موضوع را در حوزه‌ی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ارتقا دهیم و بر این اصل پافشاری کنیم. 

وی گفت: در حال حاضر در کشور ۱۴هزار تشکل داریم که از این بین ۱۱هزار تشکل کارگری و نزدیک به ۳هزار تشکل کارفرمایی هستند. البته تعداد تشکل‌های کارگری نسبت به جمعیت کارگریِ کشور بسیار کم است. 

رعیتی فرد اظهار کرد: همانطور که آقای وزیر دستور دادند همه‌ی واحدها به خصوص واحدهای وابسته به وزارت کار باید ماده ۱۳۱ قانون کار و فصل ششم قانون کار را عملیاتی کنند و تشکل‌های رسمی را در واحدها ایجاد کنند تا کارگران بتوانند از این طریق به مطالبات صنفی و به حق خود برسند. 

وی گفت: امیدوارم با بازرسی‌ها این تشکل‌ها روز به روز افزایش پیدا کند و همچنین با آموزشی که به این تشکل‌ها داده می‌شود بتوانند از تمام ظرفیتهای قانونی خود برای رسیدن به مطالبات خود استفاده کنند. 

در ادامه‌ی این نشست علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور) گفت: ۳۵۰ کانون بازنشستگان شهرستانی و استانی و ۴میلیون و دویست هزار بازنشسته اصلی که با احتساب خانواده‌ها ده میلیون نفر می‌شوند، در کشور داریم. بالغ بر ۶۵درصد این مجموعه حداقل بگیر یا زیر حداقل بگیر هستند. 

بیات به‌ عدم تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ما انتظار داشتیم که افزایش حقوق بازنشستگان هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. به جز یک مورد در تمام سال‌ها حقوق بازنشستگان با توجه به مصوبه‌ی شورایعالی کار اضافه شده است و ما انتظار داریم هرچه زودتر در جلسه‌ی هیات دولت، مصوبه‌ی هیات مدیره‌ی تامین اجتماعی به عنوان عیدیِ روز کارگرِ بازنشستگان به تصویب برسد. 

وی در ادامه گفت: بازنشستگان بعد از معیشت و درمان به گردشگری نیاز دارند و ما خواهش می‌کنیم بحث گردشگری را مورد توجه قرار دهید. 

بیات همچنین به پرداخت وام به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: بازنشستگان گرفتاری‌های بسیاری دارند و ما انتظار داریم همان عددی که به بازنشستگان صندوق کشوری به عنوان وام پرداخت می‌شود، به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت شود. 

علی خدایی (نماینده کارگری شورایعالی کار) در ادامه جلسه گفت: امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران است و آقای رییس جمهور در زمینه‌ی امنیت شغلی تاکید موکد داشتند. پیشنهاد می‌کنم که کارگروه ویژه‌ای به طور خاص بین گروه‌های کارگری و کارفرمایی و دولت بابت تامین امنیت شغلی کارگران تشکیل شود و این کارگروه هر چه سریع‌تر کار خود را انجام دهد. چراکه اگر کارگران امنیت شغلی نداشته باشند، تشکل‌های کارگری هم نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. 

وی افزود: امروز با برخورد قهرآمیز برخی از کارفرمایان با تشکل‌های کارگری مواجه هستیم که نمایندگان کارگری را به دلیل نداشتنِ امنیتِ شغلی از کار بیکار می‌کنند. 

خدایی گفت: درخواست ما این است که هم امنیت شغلی به روابط کار برگردد و هم به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای معرفیِ کارفرمایان متخلف به نهادهای مربوطه تاکید موکد بفرمایید. 

وی با اشاره به تاکید وزیر کار بر ایجاد تشکل‌های قانونی در واحدهای زیرمجموعه وزارت کار گفت: این موضوع نیازمند پیگیریِ مجدد است و ما امیدواریم گزارشی داده شود که در این دوره در چند مجموعه این تشکل‌ها ایجاد شده‌اند. 

خدایی همچنین به مشکلات مربوط به سامانه جامع روابط کار اشاره کرد و گفت: علی‌رغم گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح ما هنوز مشکلات ریشه‌ای در این زمینه داریم. این طرح وقتی اجرایی شده که هنوز هیات‌های تشخیص و حل اختلاف مجهز به اولیه‌ترین نیازهای سخت افزاری خود نیستند و ما امیدوارم با تخصیص بودجه‌ی مناسب به استان‌های مختلف این مشکل حل شود. 

در ادامه اشرف منصوری (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران) گفت: یکی از مطالبات کارگران، بیمه کارگران ساختمانی و همچنین مسکن کارگران است. ما امیدواریم با کمک وزارت کار و وزارت مسکن تفاهم‌نامه‌ای برای خانه دارد کردنِ کارگران بسته شود. 

وی گفت: ارزش‌گذاری و پوشش بیمه‌ای و خدمات درمانی از جمله مسائل دیگر کارگران است. بیمه‌های جامعی در بین کارگران نفت و سایر صندوق‌ها وجود دارد که خیلی از موارد را پوشش می‌دهند و شایسته است که در خصوص بیمه‌های کارگران تامین اجتماعی نیز پوشش خدمات بیمه افزایش پیدا کند. 

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران افزود: یکی دیگر از موارد مهم، تاکید و الزام بر ایمنی و بهداشت کار است تا بتوانیم سلامت کارگران را حفظ کنیم. 

در این نشست حجت الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: موضوع سه جانبه‌گرایی در دولت آقای رئیسی شعار نیست بلکه جزو اصول و قواعد اقتصاد مقاومتی است. ما در این اقتصاد به مردمی کردنِ اقتصاد تاکید داریم و فعالیت تشکل‌ها را بالاترین سطحِ فعالیت و مشارکت مردم می‌دانیم. 

وزیر کار بیان کرد: ما از تشکل‌ها انتظار داریم دو کار انجام دهند؛ اول اینکه تعداد اعضای خود را بالا ببرند. ما تمایل داریم که اکثریت کارگران و کارفرمایان در تشکل‌ها حضور داشته باشند تا ما بتوانیم این تشکل‌ها را نماینده قاطبه‌ی آن‌ها بدانیم. 

وی گفت: دومین درخواست ما همفکریِ تشکل‌ها برای حل مسائل و مشکلات است. تمام مسائلی که امروز در جلسه ذکر شد مهم هستند. البته من علاوه بر اینکه نماینده کارگری و کارفرمایی هستم نماینده‌ی دولت در بین شما نیز هستم و محدودیت‌ها را می‌دانم. 

وزیر کار اضافه کرد: به دلیل مشکلاتِ گذشته محدودیتهای ما زیاد است و ما امیدواریم چرخ تولید و درآمدهای مالیاتی دور بردارد و درآمدهای جدید ایجاد شود تا دولت بتواند خدمات رسانیِ بیشتری داشته باشد. تا آن زمان ما به حمایت تشکل‌ها برای حل مسائل و مشکلات نیاز داریم. در واقع تشکل‌ها فقط به مطالبه‌گری روی نیاورند بلکه به دنبال حل مشکلات نیز باشند. 

عبدالملکی در پایان در خصوص امنیت شغلی کارگران گفت: ما چند روز پیش در پیِ دستور آقای رئیس‌جمهور برای بازگرداندنِ امنیت شغلی، کمیته‌ای تشکیل دادیم تا با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای معضل قراردادهای موقت فکری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز