خبرگزاری کار ایران

ادامه‌ی انتقادات به انتصابات سازمان تامین اجتماعی؛

انجمن اسلامی پزشکان تامین اجتماعی: مدیرانی جوان و ناآشنا منصوب شده‌اند/ اسفندیاری: برخی افراد برکنار شده ۲۰ سال دارای پست مدیریتی ثابت بودند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۰۴۶

اخیرا بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی سازمان تامین اجتماعی در مورد تغییر تحولات و نحوه نگرش و عملکرد مدیران دولت سیزدهم در این سازمان» منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اخیرا جمعی تحت عنوان «انجمن اسلامی جامعه پزشکان سازمان تامین اجتماعی» با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی درباره انتصاب مدیران جدید و همچنین برخی مسائل و مشکلات مدیریتی این سازمان، بیانیه صادر کرده‌اند. 

در این متن که تحت عنوان «بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی سازمان تامین اجتماعی در مورد تغییر تحولات و نحوه نگرش و عملکرد مدیران دولت سیزدهم در این سازمان» منتشر شده، نوشته شده است: «آقای دکتر موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی! ملاک انتخاب مدیران درمان در سطح استان‌ها بر اساس چه بوده است؟ آیا این مدیران دارای رزومه و سابقه مدیریتی و آشنایی با قوانین درون سازمانی را دارند و آیا نسبت به مدیران فعلی لایق‌تر و دارای رزومه قوی‌تر بوده و انتصاب آن‌ها قابل دفاع است؟» 

در این بیانیه با انتقاد از استفاده مدیران جوان و ناآشنا در سازمان تامین اجتماعی و انتصاب نیروهای خارج از مجموعه، به وضعیت خود پزشکان و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی پزشکان ذیل سازمان نیز انتقاد و گفته شده است: «همانطور که می‌دانید در چند سال اخیر به علت‌ عدم دریافت حقوق و دستمزد مناسب تعداد زیادی از پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران از بخش درمان تامین اجتماعی جدا شده‌اند و نیروهای جدید تمایلی به جذب در بخش درمان سارمان تامین اجتماعی را ندارند. سوال اینکه علت مخالفت معاونت توسعه و بعضاً مدیران میانی این معاونت و دیگر مدیران سازمان که تحت مدیریت جنابعالی هستند، با تبدیل وضعیت پزشکان قراردادی که بیشترین زحمات بخش درمان به عهده آنان است و کاهش سقف سن استخدام و کاهش مدت حضور قراردادی این پزشکان به دو سال چیست؟» 

در پایان این بیانیه آمده است: «بخش درمان تامین اجتماعی و ما جامعه پزشکی خدمت‌گزار به افراد تحت پوشش سازمان که در سال‌های اخیر بیشترین تلاش و کوشش را در جهت کنترل اپیدمی بیماری کووید۱۹ داشته‌ایم، آماده پاسخگویی جنابعالی و معاونین محترم به هر شکل ممکن که صلاح می‌دانید را داریم. یقیناً این نحوه مدیریت و ورود افراد غیرکارشناس و غیرسازمانی به این سازمان و به خصوص بخش درمان آن را آسیب‌های جبران ناپذیری به این نهاد اجتماعی، اقتصادی و درمانی وارد می‌کند.» 

این بیانیه البته به‌ تنهایی بخشی از انتقاداتی نبود که درباره انتصابات سازمان مطرح بود. بسیاری دیگر این روزها جسته و گریخته انتصابات مربوط به سازمان تامین اجتماعی را مانند انتصابات خود بدنه وزارت کار و شرکت‌های زیرمجموعه شستا سیاسی خوانده‌اند. در مقابل برخی نیز در شبکه‌های اجتماعی با اظهار اطلاع از وضعیت انتصاب‌ها در دولت جدید، این انتصابات را مصداق پاکسازی از جریان مدیران سوءاستفاده‌گر و گاه دچار سوء مدیریت قلمداد کرده‌اند. 

احمد اسفندیاری (معاون فرهنگی و ارتباطات جمعی سازمان تامین اجتماعی) با اشاره به این بیانیه انجمن، توضیح داد: نکته اول اینکه این بیانیه یک بیانیه سیاسی بوده و حالت شب‌نامه را دارد. نکته دوم این است که ما تاکنون تشکلی به نام «انجمن اسلامی پزشکان سازمان تامین اجتماعی» را در سازمان تامین اجتماعی ثبت نکرده‌ایم و قبلا هم این تشکل ثبت نشده است. واقعیت این است که انتصابات تامین اجتماعی عمدتا درون سازمانی است. بیش از ۹۰درصد مدیران و کارشناسان منصوب شده از درون سازمان تامین اجتماعی انتخاب شدند. ۱۰درصد باقی‌مانده نیز یا در وزارت رفاه سابقه داشتند یا اینکه در حوزه‌های مربوط به رفاه و تامین اجتماعی فعالیت داشتند. 

وی با بیان اینکه می‌تواند به‌صورت حضوری و مستند نیز نشان دهد که نحوه انتصابات به همین شکل بوده است، ادامه داد: برای مثال خود من عضو شورای عالی رفاه و رییس سازمان بهزیستی و عضو شورای اشتغال بوده‌ام. به‌نظر دوستان آیا انتصاب فردی چون بنده مشمول انتصاب افراد نامربوط به حوزه تامین اجتماعی می‌شویم؟ 

اسفندیاری درپاسخ به سوالی درباره بحث مطرح شده درباره تبدیل وضعیت پزشکان و پرستاران سازمان تامین اجتماعی و ثبات کاری آن‌ها، تصریح کرد: تبدیل وضعیت در ایران قانون خاص خود را دارد. نیروهایی که در مجموعه تبدیل وضعیت می‌شوند معمولا یا براساس آزمون با ظرفیت مشخص دچار تبدیل وضعیت می‌شوند و یا به‌صورت پیمانی و شرکتی حضور دارند. همچنین در کنار این قانون مشخص، قانون ایثارگران را نیز داریم که طبق آن برخی نیروهای قراردادی و شرکتی نیز تبدیل وضعیت داده می‌شوند. خارج از این مسیر قانونی و مشخص بطور طبیعی نیرویی تبدیل وضعیت نمی‌شود. 

معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه «برخی از افراد برکنار شده بیش از ۲۰ سال دارای یک پست مدیریتی ثابت بودند» اظهار کرد: سوال ما از آنان که چنین مطالبی گفته و بیانیه می‌دهند این است که چرا در سال‌ها که افرادی رشته، تخصص و تجربه مرتبط با تامین اجتماعی نداشتند ولی در سازمان حضور داشتند، چرا از این دست بیانیه‌ها داده نمی‌شد؟ 

وی تاکید کرد: رئیس سازمان تامین اجتماعی خود سابقه کار در سازمان تامین اجتماعی و هیئت مدیره صندوق‌ها را در کارنامه داشته و رشته تحصیلی وی نیز دکترای برنامه ریزی رفاه اجتماعی است و کلیه معاونین وی از نظر تجربه و رشته مرتبط هستند. اما در گذشته اساسا بسیاری از مدیران و معاونان چنین نسبتی را با موقعیت خویش از نظر تجربه و تحصیلات نداشتند، ولی با این حال چنین اظهارات سیاسی و جهت‌داری مطرح نمی‌شد! 

اسفندیاری با اشاره به ادعای مربوط به انتخاب سیاسی انتصابات اخیر گفت: قاعدتا کارمندان و مدیران هر نهادی نمی‌توانند ناهمسو و مخالف مراتب مدیریتی بالادستی خود باشند، اما اگر منظور از ادعای سیاسی بودن این است که عضو گروه، حزب یا فعالیت سیاسی مشخصی باشند، قطعا این ادعا را رد می‌کنیم. نه بنده و نه کسانی که می‌شناسم، هیچکدام سابقه فعالیت سیاسی مشخص و حزبی یا عضویت در جریانات را نداشتیم. این اظهارنظرها بیشتر از روی حب و بغض و غیرحرفه‌ای است. البته دولت در انتخاب مدیران شاخص‌هایی دارد که رییس جمهور آن‌ها را اعلام کرده و براساس آن شاخص‌ها رای نیز آورده است. 

او در پایان ضمن پاسخ به حواشی مطرح شده از سوی برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی در دفاع از انتصابات اخیر، توضیح داد: جهت اطلاع شما باید بگویم برخی از افرادی که مورد جایگزینی قرار گرفتند و یا خود بازنشسته شدند، دارای سوءمدیریت مشخص بوده‌اند. البته بخشی از افراد بازنشسته که موعد فعالیت‌هایشان به پایان رسیده به این موضوع ربطی ندارند، اما مسئله شکل مدیریت در ابقا یا جابه‌جایی نقش داشته است. در برخی موارد نیز ما با بحث «تضاد منافع» یا «تعارض منافع مدیریتی» مواجه بودیم. برای مثال موردی بوده است که مدیری در تامین اجتماعی یک استان فعال بوده است اما در عین‌حال در بیمارستان خصوصی نیز پست داشته است که این دقیقا مصداق تضاد و تعارض منافع مدیریتی است. به این معنا یکی از پروتکل‌های ما این است که اگر فردی به‌عنوان مدیر در بخش درمانی تامین اجتماعی فعال است، خود نباید در بخش خصوصی درمان فعال و صاحب بیمارستان و یا آزمایشگاه خصوصی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز