خبرگزاری کار ایران

ابلاغ دستورالعملِ اثربخشی و کارآمدی «آموزش‌های مهارتی»

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۰۸۹

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ی) تبصره ۷۵» را در راستای اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی و پروژه محوری شدن مهارت‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی نیا، در خصوص تدوین تبصره مذکور، بیان داشت: واحدها و موسسات آموزش فنی وحرفه‌ای مشمول این آئین نامه، بر اساس ماهیت آموزشی خود می‌توانند اقدام به امر تولید یا قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند در صورتی که آموزش‌های ارائه شده منطبق با استانداردهای شایستگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تصریح کرد: دستور العمل جدید در راستای کارآموزی و آموزشی اثربخش‌تر و کارآمدتر با مشارکت مهارت آموز در فرآیند پروژه و محیط کارعملی و همچنین ترغیب بیشتر مهارت آموزان در فرایند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش پروژه محور و ارائه چشم‌انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است. 

وی اذعان داشت: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی‌های مواد اولیه ومصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ وهنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون‌های پروژه محور و در چارچوب برنامه‌های آموزشی (عرضه محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت آموزان، مربیان و سایر پرسنل مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه‌های هدف) کسب می‌گردد. 

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می‌کنند، مکلف‌اند به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند که انجام این امر با برنامه‌های آموزشی آن‌ها منطبق و هماهنگ بوده و باعث مغفول ماندن بخش‌هایی از استاندارد آموزشی و یا افزایش مدت دوره آموزشی نشود. 

حسینی نیا، با اشاره به حضور دو کارگروه هماهنگی در اداره کل و مراکز ثابت دولتی، خاطرنشان ساخت: تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی، ایجاد شرایط لازم جهت اجرای بهینه دستورالعمل ابلاغی با هم افزایی بین اعضاء کارگروه ستادی، بررسی نظرات و پیشنهادات واصله از کارگروه‌های ادارات کل و تمهید اقدامات مؤثر دربهبود اجرای دستورالعمل و رفع چالش‌ها و کاستی ها، انجام صحیح و دقیق مفاد دستورالعمل، برآورد قیمت تمام شده و بازه زمانی محصولات و خدمات و سایر هزینه‌ای جانبی از شرح وظایف کارگروه هماهنگی می‌باشد. 

وی معرفی خدمات قابل ارائه توسط مرکز آموزشی، تنظیم گزارش فعالیت‌های صورت گرفته و اعلام به کارگروه استانی در بازه زمانی ۴ ماهه، به هزینه گرفتن اعتبارات برگشتی از خزانه بر اساس مفاد این دستورالعمل، برگزاری نمایشگاه از محصولات تولیدی و… را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد. 

وی اظهار داشت: مراکز آموزشی موظفند با رعایت اهداف مورد نظر که همان توجه به کیفیت آموزشی است نه صرفاً کسب درآمد، در انجام سفارش یا تولید و خدمات حداکثر مشارکت مهارت آموزان را مورد توجه قراردهند و میزان مشارکت مهارت آموزان با توجه به نوع کار، توسط مربی مربوطه تعیین و ثبت خواهد شد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ی) تبصره ۷۵» را تحول در حوزه مهارت آموزی با اجرای طرح‌های محوری عنوان کرد و افزود: اجرای دستورالعمل مذکور با توجه جامعه فراصنعتی امروز، توسعه کمی همراه با کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، در راستای ایجاد و پایداری اشتغال را به دنبال دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز