خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

بن کارگری به جای یارانه‌های نقدی پرداخت شود/ نظام توزیع در کشور سامان یابد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۵۷۲

دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان از دولت و نمایندگان مجلس خواست سیستمی را تعریف کنند که کالاهای اساسی از طریق واسطه‌های مطمئن تهیه و در قالب سیستم توزیع عاقلانه و منطقی از طریق تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی توزیع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی صفری (دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان) با انتقاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت به دنبال این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و به جای آن یارانه نقدی به مردم بدهد، در حالیکه یارانه نقدی باعث تورم، گرانی و ضعف مالی مردم می‌شود. 

صفری گفت: برای هدفمندی یارانه‌ها ماهانه ۴۵هزار ۵۰۰تومان برای مردم در نظر گرفتند که امروز با این رقم حتی نمی‌توان یک کیلو برنج خرید. در نتیجه بی‌ارزش شدن پول ملی و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، یارانه نقدی به زیان دهک‌های پایین جامعه، کارگران و بازنشستگان تمام شده و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این زیان ادمه خواهد یافت. 

وی خواستار جایگزین کردن بن کارگری به جای یارانه‌های نقدی شد و گفت: به جای آنکه یارانه بی‌ارزش به مردم بدهند، کالاهای اساسی را با نرخ مناسب خریداری و در بین مردم توزیع کنند، در اینصورت هم جامعه هدف مشخص خواهد شد و هم معلوم می‌شود یارانه نقدی چه زمانی اختصاص یافته و چه زمانی در قالب چه کالایی به دست چه گروه‌هایی از مردم رسیده است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان با یادآوری اینکه در گذشته بن کارگری برای کارگران تعریف شده بود، گفت: اکنون زیرساخت اتحادیه امکان وجود دارد و در صورتی که بن کارگری تعریف شود، می‌توان کالاهایی با قیمت مناسب در اختیار کارگران و بازنشستگان قرار داد. 

صفری با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنترل قیمت‌ها بسیار موثر است، گفت: به جای آن که دولت و مجلس به دنبال حذف ارز دولتی باشند، باید نظام توزیع را اصلاح کنند تا کالا به جای آنکه از انبارهای محتکران سر در بیاورد، در قالب سیستم توزیع مناسب همچون بن کارگری به دست جامعه مخاطب برسد. 

وی با اعلام اینکه حقوق کارگران به اندازه‌ای ناچیز است که صرف خرید کالاهای اساسی می‌شود، گفت: اگر دولت بتواند با ارزی که برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، کالای مورد نیاز دهک‌های پایین جامعه را تهیه و در اختیارشان قرار دهد، بی‌شک آن‌ها به توانمندی مناسبی می‌رسند و مسیر انحراف نیز بسته می‌شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان با یادآوری اینکه در گذشته بن کارگری همه ماهه برای کارگران اعلام می‌شد، گفت: خیال کارگر راحت بود که برنج، روغن، کره، قند، شکر و کالاهای ابتدایی را سر ماه در قالب بن دریافت می‌کنند، در حالی که امروزه کارگران در پایان ماه از تهیه بسیاری از کالاهای اساسی محروم می‌مانند. 

صفری از دولت و نمایندگان مجلس خواست سیستمی را تعریف کنند که کالاهای اساسی از طریق واسطه‌های مطمئن تهیه و در قالب سیستم توزیع عاقلانه و منطقی از طریق تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی توزیع شود. در این صورت فساد از بین می‌رود و سیستم تخصیص ارز، گیرنده ارز، سیستم توزیع و دریافت کننده مشخص خواهد بود. 

وی پیشنهاد کرد: کار گروهی برای هدفمند کردن ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل شود. باید تعاونی‌های مصرف عضو این کارگروه شوند تا هر ماه مطالبه‌گر کالاهای اساسی باشند. در این صورت هیچ کس نمی‌تواند ارز دولتی بگیرد و در مسیر شخصی هزینه کند یا به سوءاستفاده از آن بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز