خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن صادقی؛

«تولید صنعتی» تابعِ دستور مقامات!

کد خبر : ۱۱۹۲۶۶۹

معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در یادداشتی به نقد سیاست وزارت صمت در مورد صنعت لوازم خانگی پرداخت.

این روزها قیمت لوازم خانگی روند افزایشی یافته و شهروندان را از قبل نگران‌تر کرده است. این مساله در سراسر کشور گریبان خانواده‌ها را گرفته است. اما سؤال اینجاست که چرا با کوچک‌ترین نوسانات ارزی قیمت لوازم خانگی تولید داخل بالا می‌رود؟ مگر لوازم خانگی تولیدات داخل در ایران تولید نمی‌شود که از نوسانات ارزی تبعیت می‌کند؟! 

افزایش قیمت لوازم خانگی موجب شده که قدرت خرید بسیاری از مردم خصوصاً زوج‌های جوان کاهش یابد. اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران رخ داد، باعث شد تا نه تنها بازار دچار افت وخیز شود، بلکه اتفاقاتی را رقم زد که برای خیلی‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ یکی از این اتفاقات در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجایی که به گفته برخی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار، رشد قیمتی لوازم خانگی ایرانی که قطعاً تاثیر ارز در قیمت‌گذاری آن به مراتب کمتر از لوازم خانگی خارجی وارداتی است، بیشتر از قیمت لوازم خانگی خارجی است. 

اوضاع بازار لوازم خانگی به قدری خراب است که هم مشتری‌ها به دلیل نوسانات قیمتی و هم بخاطر کاهش توان خرید، تمایلی به خرید ندارند؛ وقتی وضعیت این روزهای بازار را می‌بینیم متوجه کاهش خرید مردم می‌شویم و این برای مشتری عذاب‌آور است که وقتی می‌خواهد جهیزیه‌ای را تهیه کند به حداقل‌ها هم راضی شود. اما باز هم قیمت‌ها به قدری بالا است که توان خرید را به کلی از برخی مردم سلب می‌کند و این امر برای یک مغازه دار نیز سخت بوده چراکه روز به روز مشتری‌های خود را از دست می‌دهد. نوسان قیمت لوازم خانگی داخلی اگر بیشتر از خارجی‌ها نباشد کمتر نیست؛ چون به گفته خودشان، لوازم و قطعات اجناس آن‌ها هم از خارج وارد و در ایران فقط مونتاژ می‌شود. اکثر قطعات لوازم خانگی ایرانی هم چینی است. 

یکی از دلایل بی‌رغبتی جوانان به ازدواج متأسفانه قیمت بالای لوازم خانگی است که سدی در برابر ازدواج جوانان شده است. اگر می‌خواهیم جامعه به فساد کشیده نشود باید زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنیم و کنترل قیمت لوازم خانگی، یکی از مؤلفه‌های مهم در این زمینه است؛ که مسئولان باید فکری به حال این مسئله بکنند. چراکه تفاوت قیمت‌ها با یکدیگر و اطمینان به اصل بودن یک جنس که خارجی یا داخلی است، مشکل را دوچندان کرده است. 

اخیراً صداوسیما در خبری خاص از قول وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که لوازم‌خانگی به قیمت‌های سابق بازمی‌گردد. جناب آقای فاطمی امین وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، برادر عزیز و ارجمند؛ آگاه باشید که اقتصاد دستور بردار نیست. بنابراین تولید صنعتی که بخش اعظم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، تابع دستور مقامات نمی‌باشد که امر کنند متوقف شود یا حرکت کند. اقتصاد علم، و تولید هم شاخه‌ای از علم اقتصاد است که از نظامی به نام عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. به همین دلیل، فرمایشات جنابعالی سبب تعجب فراوان گردید؛ که یک وزیر بلندپایه کشور اینگونه ساده و از روی بی‌اطلاعی به موضوعی اساسی اشاره می‌کند. در حالی که مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه صنعت از عدم توجه به جهش تولید و اهمیت آن و اثربخشی آن‌ها در حوزه شاخص‌های اقتصادی ابراز گله‌مندی داشتند و تأکید فرمودند که اگر جهش تولید رخ دهد، تحول ایجاد می‌شود و اشتغال پایدار را نیز رقم می‌زند و به همراه آن‌ها درآمد ارزی را برای کشور به همراه دارد. علاوه بر اینکه این موضوع در کاهش نرخ تورم مؤثر خواهد بود. 

معظم له فرمودند که جهش تولید، استقلال اقتصادی کشور را فراهم می‌آورد و موارد دیگر مانند افتخارآمیز بودن برای کشور و توانمند شدن اقتصاد داخلی را مورد اشاره قرار دادند و به نوعی جامه عمل پوشیدن به اقتصاد مقاومتی را به همراه خواهد داشت. 

مقام معظم رهبری همچنین در حوزه کیفیت محصولات تولیدی و لوازم خانگی ابراز گله مندی داشتند، چراکه همین‌ عدم تحقق کیفیت موجبات نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت. جناب آقای وزیر همان گونه که ملاحظه می‌فرمایید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم چیزی مبنی بر بازگشت قیمت‌ها به قبل نفرمودند، دلیل آن هم تسلط ایشان به حوزه اقتصاد و تولیدات است که مطلبی را همانند جنابعالی بیان نداشتند. لذا به نظرم بیان این‌گونه مطالب دستوری، گره گشای مشکل صنایع کشور نخواهد بود. بلکه تنها راه‌حل موجود فاصله گرفتن از شعارهای پوپولیستی و باری به هر جهت و عمل به نقطه نظرات و مطالب کارشناسانه مقام معظم رهبری می‌باشد. رهبر عزیز کشورمان در ادامه فرمودند: «من با دخالت دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیت‌های اقتصادی موافق نیستم اما با هدایت و نظارت و کمکشان موافقم و باید حتماً این امر صورت گیرد.» 

به نظر می‌رسد تنها راه‌حل موجود، کنترل قیمت‌های فعلی است. بنابراین امید است کلیه دستگاه‌ها و مقامات، فرمایشات رهبر عزیز کشورمان را سرلوحه خود قرار دهند تا شاهد کنترل قیمت‌ها در سایه افزایش تولیدات داخل و افزایش کیفیت آن‌ها و همچنین توقف واردات، باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز