خبرگزاری کار ایران

حسین حبیبی:

افزایش سن وسابقه بازنشستگی و طرح مزد توافقی از دستور کار مجلس خارج شود

کد خبر : ۱۱۷۶۸۰۶

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها خواستار توقف طرح‌هایی شد که به منافع کارگران و سازمان تامین اجتماعی ضرر می‌زند.

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با طرح‌های اخیر نمایندگان مجلس به خبرنگار ایلنا گفت: طرح‌های نمایندگان مجلس عموماً در جهت حمایت از سرمایه‌داران است؛ طرح مزد توافقی، سرمایه‌داران را از پرداخت دستمزد حداقلی معاف می‌سازد و طرح جلوگیری از پلمب کارخانجات، به کارفرمایان اجازه می‌دهد حق بیمه نیروی کار را نپردازند؛ از این مساله، کارفرمایان پیمانکار بیشترین سوءاستفاده را می‌کنند و کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری بیشترین ضرر را می‌برند.

وی اضافه می‌کند: نمایندگان مجلس با طرح‌هایی از این دست بیشترین آسیب را به سازمان تامین اجتماعی وارد می‌کنند؛ کم شدن دستمزد کارگران در طرح مزد توافقی موجب کاهش حق بیمه پرداختی به سازمان می‌شود و طرح جلوگیری از پلمب کارخانجات نیز ورودی‌ها را به نفع سرمایه‌داران کاهش می‌دهد؛ در واقع باید گفت «همه چیز در خدمت نظام سرمایه‌داری»!

حبیبی با اشاره به این مطلب که نمایندگان مجلس با برخی طرح‌هایی که در دستور کار قرار می‌دهند، به منافع کارگران و سازمان تامین اجتماعی ضربه می‌زنند؛ چند مطالبه اساسی را از این نمایندگان به جدیت خواستار می‌شود:

طرح الحاق یک تبصره به ماده ماده ۴۱ قانون کار مبنی برمزد توافقی را درشرایطی که امنیت شغلی و اجتماعی کارگران نابود شده، از دستور کار مجلس خارج کنند.

طرح دوفوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی را از دستور کار مجلس به سرعت خارج کنند.

بند (د) تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت سیزدهم مبنی برافزایش ۲سال سن و سابقه برای بازنشستگی و محاسبه ۳ سال آخر خدمت به جای ۲سال آخر خدمت نیز باید از دستورکار دولت  و مجلس خارج شود چرا که موجب فرسودگی زودرس جسم و روح کارگران و کاهش مستمری بارنشستگی شده و مانع جذب نیروهای جوان به بارار کار خواهد شد.

او در پایان تاکید می‌کند: کارگران در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور باید با نمایندگان آن شهر و استان ارتباط گرفته و این خواسته‌ها را با جدیت مطرح کنند؛ چرا باید بار طرح‌های ضدکارگری و بحران‌ها بر دوش کارگران بیفتد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز