خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران آذربایجان شرقی:

باید برای کارفرمایان کلاس آموزشی برگزار شود/ پیمانکاران نقش واسطه را بازی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۵۴۱

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی خواستار برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارفرمایان در زمینه مسایل کارگران شد و گفت: همچنانکه خانه کارگر کلاس‌های آموزشی برای کارگران برگزار می‌کند باید برای کارفرمایان نیز کلاس آموزشی برگزار شود تا آنان بدانند دستمزد هزینه نیست بلکه یک سرمایه برای خود واحد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی، ناصر چمنی که در دیدار دبیر و اعضای هیأت اجرایی تشکیلات استان آذربایجان شرقی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سخن می‌گفت، اظهار داشت: کارگر اگر مشکل معیشتی نداشته باشد می‌تواند با فکری آسوده در طول مدت زمان کاری بدون دغدغه برای «کار» وقت بگذارد که ضمن آنکه باعث بهره‌وری تولید می‌شود، می‌تواند زمینه را برای ارایه راهکارهای سودده برای واحد تولیدی فراهم سازد.

وی با بیان اینکه یک تولیدکننده یا کارآفرین با سرمایه و کارگر با آوردن توان جسمی و فکری مکمل تولید هستند، تصریح کرد: سرمایه به تنهایی نمی‌تواند در راه تولید باشد و نیروی انسانی هم بدون سرمایه توانایی آن را که کمک حال تولید باشد را ندارد لذا برای رشد اقتصادی باید برای هر دو جایگاه ویژه‌ای ارزشگذاری شود.

چمنی با بیان اینکه در جامعه تولیدی فعلی کشورمان سهم دستمزد ۳ تا۶ درصد هزینه‌های تولید است، اظهار داشت: در این شرایط دستمزد کارگران و افزایش آن نمی‌تواند مشکل تولید باشد اما وقتی می‌شنویم در یک شرکت تولیدی ۳۹ شرکت پیمانکاری در یک شرکت وجود دارد این بدان معناست که ۳۹ هیات مدیره و مدیرعامل دیگر هم داریم که خود باعث مشکلات جدیدی برای تولید هستند اما به چشم نمی‌آیند.

وی بر ضرورت جایگزینی شرکت‌های تعاونی کارگری با شرکت‌های پیمانکاری تأکید کرد و افزود: می‌توان با تشکیل تعاونی‌های کارگری هم تولید و هم مدیریت کار ساماندهی کرد که باعث ایجاد انگیزه میان کارگران می‌شود.

چمنی در خاتمه تأکید کرد: برای رفع مشکلات کارگران باید به قانون کار مراجعه کرد و خواسته‌ها را با آن مطابقت و اجرایی نمود.

محمد کلامی نیز اظهار داشت: کارگران نیز باید با حقوق خود آشنایی  داشته و خواسته هایشان مطابق با قانون باشد تا از حمایت استانداری برخوردار باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش‌های خانه کارگر استان به ویژه کریم صادق زاده تبریزی دبیر اجرایی این نهاد کارگری، گفت: خانه کارگر با وجود ایشان شناخته شده و این نهاد کارگری به لحاظ فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشته باری از دوش حاکمیت برداشته است و باید از ظرفیت‌های فکری تشکیلات خانه کارگر استفاده شود چرا که این نهاد یک ظرفیت بالا و بالقوه در عرصه کارگری و مطالعه کرده در عرصه کارگری دارد.

کلامی با اشاره به اهمیت نیروی کار  گفت: اگر پول داشته باشیم ولی از نیروی انسانی برخوردار نباشیم، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم باید توجه کرد نیروی کار فقط  نیروی بدنی نیست بلکه ایده و فکر هم در این بین بسیار مهم هستند.

 وی با بیان اینکه تغییرات فرایندها به واسطه علم کارگران صورت گرفته است، اظهار داشت: کارگران باعث صنعتی شدن جهان شده و باید توجه داشت که  ایده و فکر راهکار می‌آورد و بر بازدهی و راندمان تولید تاثیرگذار خواهد بود.

 کلامی با تأکید بر اینکه بایستی مسیر مشورتی برای بهبود فرایند تولید باز شود، در عین حال گفت: توازن کارگر با سرمایه جامعه را توسعه خواهد داد، بدون سرمایه و نیروی کار جامعه سقوط می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات اخیر برخی از واحدهای تولیدی استان گفت: خوشبختانه مسایل این واحدها به خوبی پیگیری شد البته بحث شرکت‌هایی که در استان دچار مشکل شدند ریشه آن به نوعی در استان نیست و ریشه در خارج استان دارد که  یکی از دلایل آن سرمایه گذار غیر بومی و داشتن مدیرعامل غیربومی هم دخیل است که در این ارتباط به تمامی واحدهای تولیدی ابلاغ کرده‌ایم وقتی میخواهند مدیرعامل منصوب کنند با استانداری هماهنگ کنند تا از پشتیبانی لازم برخوردار باشند.

وی به یپش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از مشکلات واحدهای تولیدی از جمله مسایل کارگری در استان ازجمله تشکیل کمیته  عارضه یابی برای واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: این کمیته برای بررسی وضعیت واحدهای  بالای50 نفر در دستور کار قرار داده شده و در آن وضعیت واحدها با بانک‌ها، بیمه‌ها، مالیات، مراجعه کارگران به اداره کار از جمله شاخص‌های ارزبایی آن هستند تا بدین ترتیب واحدهای نزدیک به بحران شناسایی شده و سپس با مذاکره به رفع مشکلات پرداخته می‌شود.

کلامی با اشاره به برخی از شاخص‌های استان گفت: این شاخص‌ها  نشان می‌دهد استان ما در بحث رشد اقتصادی وضعیت خوبی ندارد ما در مهاجرت نخبگان و عدم ایفای نقش آنان در استان در کشور رتبه اول را داریم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در استان به اندازه استهلاک سرمایه نیست، گفت: سرمایه‌گذاری در استان منفی است و ما در تولید ناخالص ملی ورشد اقتصادی پایین هستم که بایستی فکر ریشه‌ای کنیم و زیرساخت‌ها را بازینی کنیم تا صنایع توسعه یابد.

کلامی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در استان با مشکلات زیادی روبرو هستیم، گفت: تغییر محل سرمایه گذاری از حوزه دریاچه ارومیه به حوزه دریای خزر از آن جمله است که با عدم تعادل نیروی کار با سرمایه مواجه هستیم.

وی افزود: آذربایجان شرقی جزو 5 استان سالمند کشور بوده و  باید در سال‌های آتی از نیروهای استانهای همجوار و حتی نیروی کار خارجی استفاده کنیم که آن هم امنیت و فرهنگ را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز